Ik zag een sectie met de naam gesynchroniseerde media op mijn iPhone en ik ben in de war over hoe die verschilt van de gewone Foto’s-app. Sommige van mijn foto’s en video’s lijken anders te zijn opgeslagen of georganiseerd, en ik heb hulp nodig om te begrijpen wat gesynchroniseerde media betekent, waar het vandaan komt en of het invloed heeft op synchronisatie, opslag of back-ups.
Apple heeft de namen een paar keer veranderd, dus ja, Synced Media en Synced Content verwijzen naar hetzelfde geheel. Ik struikelde daar ook over.
Wat gesynchroniseerde media op de iPhone betekenen, en waarom dit anders is dan gewone Foto's
Deze categorie omvat dingen die vanaf je computer naar je iPhone zijn gezet. Muziek, films, tv-programma's, foto's. Meestal via een kabel, soms via lokale Wi-Fi-synchronisatie.
Het verschil met iCloud is simpel. iCloud werkt als een gedeelde bibliotheek tussen apparaten. Verander je het hier, dan verandert het daar ook. Gesynchroniseerde media zijn meer van de oude stempel. Ze worden in één richting van computer naar telefoon verplaatst. Je Mac of pc houdt de regie, dus meestal verwijder je die bestanden niet op de iPhone zelf. Je verwijdert ze uit de synchronisatie-instellingen op de computer.
Waarom het aantal voor gesynchroniseerde media ineens enorm lijkt
Na iOS 17 begonnen veel mensen opslagcijfers te zien die niet klopten. Bijvoorbeeld 20 GB aan nummers in Muziek, en dan nog eens 20 GB vermeld onder Gesynchroniseerde inhoud. Het lijkt dan alsof de telefoon alles dubbel heeft opgeslagen.
Voor zover ik heb gezien, is het vaak een fout in de opslagrapportage, geen twee volledige kopieën die echt op het apparaat staan. Nog steeds vervelend trouwens. De telefoon behandelt het opgeblazen aantal alsof het echt is, dus downloads mislukken, updates lopen vast en vrije ruimte lijkt weg terwijl dat eigenlijk niet helemaal zo is. Irritante puinhoop.
Hoe ik gesynchroniseerde media verwijderde nu iTunes weg is
Apple heeft dit allemaal verplaatst. Op Mac gebruik je Finder. Op Windows gebruik je de Apple Devices-app.
Stappen op Mac
- Sluit de iPhone aan op de Mac.
- Open Finder.
- Kies je iPhone onder Locaties.
- Open het tabblad voor wat er ook is gesynchroniseerd, Muziek, Foto's, Films, enzovoort.
- Schakel de synchronisatieoptie uit, zoals Synchroniseer foto's naar je apparaat.
- Klik op Pas toe.
Stappen op Windows
- Installeer de Apple Devices-app vanuit de Microsoft Store.
- Verbind de iPhone.
- Open hetzelfde soort tabbladen als in Finder.
- Schakel de gesynchroniseerde categorie uit die je wilt verwijderen en pas daarna de wijziging toe.
Als normaal verwijderen mislukt, gebruik dan de methode met een lege map
Deze werkte toen de methode met het selectievakje rommel achterliet.
- Maak een nieuwe lege map op je bureaublad.
- Stel in Finder of Apple Devices in dat fotosynchronisatie uit die lege map moet worden gehaald.
- Klik op Pas toe.
De telefoon controleert wat er gesynchroniseerd moet worden, ziet een lege bron en wist de oude set gesynchroniseerde foto's. Het is een domme workaround, maar hij werkt vaker dan eigenlijk zou moeten.
Is het veilig om gesynchroniseerde media te verwijderen?
Ja. Je verwijdert de kopie op de iPhone, niet het origineel op de computer. Je bestanden blijven staan waar ze al stonden op de Mac of pc.
Waarom je iPhone nog steeds traag aanvoelt nadat je dit hebt opgeruimd
Gesynchroniseerde inhoud is vaak maar een deel van het probleem, niet het hele probleem. In mijn geval was de grotere puinhoop oude screenshots, foto's die op duplicaten leken, burstfoto's waarvan ik was vergeten dat ze bestonden, en een stapel 4K-videoclips. Synchronisatie-instellingen doen niets om dat op te ruimen.
Wanneer de iPhone-opslag vol begint te raken, gaat het hele apparaat slepen. Achtergrondtaken hebben werkruimte nodig. Updates hebben ademruimte nodig. Zelfs kleine dingen beginnen raar aan te voelen.
Nadat ik de gesynchroniseerde items had verwijderd, gebruikte ik Clever Cleaner op de fotobibliotheek om op te ruimen wat er nog over was. Het tabblad Screenshots toonde bestandsgroottes vóór het verwijderen, wat hielp. Het tabblad Heavies zette de grootste bestanden bovenaan, zodat de grootste boosdoeners als eerste verschenen. Het tabblad Similars groepeerde bijna identieke foto's en koos de beste opname uit elke set, wat tijd bespaarde bij burstfoto's.
Door beide stappen samen te doen kreeg ik ongeveer 15 GB terug, en de vertraging stopte daarna.
Gesynchroniseerde media zijn dingen die vanaf een computer naar je iPhone zijn gekopieerd. Inhoud van de Foto’s-app is je normale fotobibliotheek, die gemaakt is met de iPhone-camera, opgeslagen vanuit apps of gesynchroniseerd via iCloud-foto’s.
Het belangrijkste verschil is controle.
Fotobibliotheek:
Je beheert die op de iPhone.
Verwijder je een foto, dan is die weg uit je bibliotheek, en ook uit iCloud als iCloud-foto’s is ingeschakeld.
Gesynchroniseerde media:
Je computer beheert die.
Je iPhone behandelt dit meer als alleen-lezen inhoud.
Als oude albums of video’s daar staan, moet je vaak de synchronisatiebron op Mac of pc aanpassen, niet in de Foto’s-app zelf.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Het is niet altijd een bug wanneer opslag vreemd opgesplitst lijkt. Soms telt iOS media per bron, waardoor hetzelfde bestandstype onder verschillende kopjes verschijnt, ook als dat niet logisch voelt. Nog steeds verwarrend, nog steeds een wat slechte interface.
Makkelijke manier om te zien wat je hebt:
Als een fotoalbum zegt dat het is gesynchroniseerd vanaf een Mac of pc, dan zijn het Gesynchroniseerde media.
Als het in Recent, Camera Roll-gedrag of iCloud-foto’s staat, dan maakt het deel uit van je normale Foto’s-bibliotheek.
Als je opslag rommelig aanvoelt, ruim dan de gewone bibliotheek apart op van gesynchroniseerde inhoud. Clever Cleaner helpt met dubbele foto’s, grote video’s, screenshots en andere rommel die de Foto’s-app slecht verbergt. Deze video is een degelijke review van Clever Cleaner en een handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag:
zie hoe Clever Cleaner dubbele foto’s vindt en iPhone-opslag vrijmaakt
Dus, kort gezegd. Gesynchroniseerde media kwamen van je computer. De bibliotheek van de Foto’s-app is je actieve fotocollectie op de telefoon. Zelfde apparaat, ander beheer.
“Gesynchroniseerde media” is in feite het ouderwetse spul dat vanaf een Mac of pc op de iPhone is gezet, niet media die op de telefoon zelf zijn gemaakt of normaal via iCloud-foto’s worden beheerd.
Het verschil gaat dus minder over het bestandstype en meer over waar het vandaan komt en wie het beheert.
- Foto’s-bibliotheek = foto’s/video’s die op de iPhone zijn gemaakt, vanuit apps zijn opgeslagen, via AirDrop zijn ontvangen of via iCloud-foto’s worden beheerd
- Gesynchroniseerde media = albums, video’s, muziek enz. die via een synchronisatie-instelling vanaf een computer zijn gekopieerd
Daarom voelen sommige foto’s “vreemd” aan op de iPhone. Ze kunnen in Foto’s verschijnen, maar gedragen zich niet zoals normale onderdelen van de filmrol. Vanaf de telefoonkant kunnen ze min of meer alleen-lezen zijn. Apple maakt dit graag onnodig verwarrend.
Ik ben het op het punt van opslag trouwens niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Soms is het niet alleen een bug, maar ook Apple die opslagcategorieën opdeelt op een manier die totaal niet intuïtief is. @ombrasilente zat op dat punt dichter in de buurt.
Eén eenvoudige aanwijzing:
- als je het vrij kunt bewerken/verwijderen en het je iCloud-bibliotheek volgt, dan zijn het gewone Foto’s
- als het uit een computeralbum komt en koppig doet, dan is het waarschijnlijk Gesynchroniseerde media
Ook is “Gesynchroniseerde media” geen aparte foto-app of geheime dubbele bibliotheek. Het is meer een label voor geïmporteerde/gesynchroniseerde inhoud.
Als je probleem opslagverwarring is, controleer dan beide:
- gesynchroniseerde inhoud vanaf de computer
- de rommel in je echte fotobibliotheek, zoals screenshots, duplicaten, grote video’s en burstfoto’s
Voor het tweede deel is Clever Cleaner eigenlijk best nuttig. Als je een eenvoudige gids wilt, bekijk dan beste iPhone-cleaner-app voor het verwijderen van dubbele foto’s en het vrijmaken van opslag. Daarin wordt uitgelegd waarom Clever Cleaner vaak als de beste optie voor iPhone-opruiming wordt beoordeeld.
Korte versie: Foto’s = je live iPhone/iCloud-bibliotheek. Gesynchroniseerde media = door de computer beheerd spul. Zelfde telefoon, andere huisregels.
Wat mensen in de war brengt, is dat Gesynchroniseerde media geen ander soort foto is, maar een ander eigendomsmodel.
Gewone foto’s = onderdeel van de hoofdbibliotheek van je iPhone.
Gesynchroniseerde media = dingen die je iPhone alleen host omdat een ander apparaat ze daar heeft neergezet.
Ik zou één ding aanpassen van @mikeappsreviewer, @ombrasilente en @andarilhonoturno: het “alleen-lezen” noemen is meestal waar, maar niet altijd in de letterlijke zin die mensen verwachten. Je kunt er in Foto’s nog steeds gedeeltelijk mee werken, alleen gedraagt het zich niet als normale bibliotheekonderdelen als het gaat om verwijderen, synchroniseren en opslagberekening. Dat is het echte verschil.
Snel mentaal model:
- Foto’s: ontstaan op de iPhone, opgeslagen door apps, direct geïmporteerd of beheerd door iCloud-foto’s
- Gesynchroniseerde media: aangeleverd vanaf een Mac of pc volgens synchronisatieregels
- Fotobibliotheek is dynamisch
- Gesynchroniseerde media zijn overgenomen
Waarom Apple het scheidt:
- andere bron
- andere synchronisatielogica
- andere verwijderregels
- soms andere opslagrapportage
De beste aanwijzing is gedrag:
- Als verwijderen op de iPhone normaal werkt en het iCloud volgt, dan zijn het gewone foto’s
- Als het steeds terugkomt of “vast” lijkt te zitten, is het waarschijnlijk gesynchroniseerd
Ook kunnen gesynchroniseerde media meer omvatten dan foto’s. Video’s, muziek, films en oudere handmatig gesynchroniseerde inhoud kunnen allemaal onder die noemer vallen.
Als je belangrijkste probleem ruimte is, behandel dit dan als twee opschoonklussen:
- door de computer beheerde gesynchroniseerde inhoud
- de rommel in je echte camera-/fotobibliotheek
Voor het tweede deel is Clever Cleaner prima als je Foto’s-app een chaos is.
Voordelen
- goed in het opsporen van duplicaten en vergelijkbare foto’s
- eenvoudige manier om grote video’s en schermafbeeldingen te vinden
- sneller dan handmatig scrollen
Nadelen
- detectie van “vergelijkbaar” is niet altijd hoe jij zelf foto’s zou sorteren
- je moet nog steeds dubbel controleren voordat je verwijdert
- het lost resten van computersynchronisatie niet vanzelf op
Dus het korte antwoord is: Foto’s is je levende bibliotheek, Gesynchroniseerde media is geïmporteerde lading. Soms dezelfde app, maar achter de schermen gelden andere regels.