Wat is de beste Mac-software voor gegevensherstel om te gebruiken?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Mac verwijderd en de prullenmand al geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Nu probeer ik de beste Mac-software voor gegevensherstel te vinden die veilig, betrouwbaar is en daadwerkelijk werkt op macOS. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van een hulpmiddel dat documenten en foto’s kan herstellen zonder de situatie erger te maken.

Ik kwam dit tegen nadat ik per ongeluk een externe SSD had gewist tijdens een herinstallatie van macOS. Ik heb veel te lang recovery-apps getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill.

Veel Mac-recovery-apps zien er aan de oppervlakte netjes uit, maar vallen uit elkaar zodra je een scan start. Ik zag trage scans, kapotte previews en vreemde APFS-ondersteuning bij een paar ervan. Disk Drill voelde stabieler aan op een recente Mac. Het draait prima op Apple Silicon, leest APFS, HFS+ en exFAT, en de stappen waren eenvoudig genoeg zonder een half uur door menu’s te hoeven graven.

Het onderdeel waar ik het meest om gaf, waren previews. Voordat ik geld uitgaf, opende ik documenten, foto’s, video’s en zelfs PSD’s om te controleren of de bestanden intact waren. Sommige apps toonden een enorme lijst met zogenaamd herstelde bestanden, maar veel daarvan was rommel of beschadigd materiaal. Disk Drill deed dat voor mij beter.

Een paar extra’s vielen ook op:

1. Byte-voor-byte schijfback-up voor zwakke of falende schijven
  2. S.M.A.R.T.-monitoring
  3. Duplicatenopschoner
  4. Recovery Vault-bescherming
  5. Geavanceerd cameraherstel voor opgebroken videobestanden

De schijfimagefunctie is het op zichzelf al waard om te behouden. Als je schijf verbinding begint te verliezen, te klikken of willekeurige onzin te doen, geeft eerst een kloon maken je een veiligere kans op herstel.

Als je met zwaardere gevallen te maken hebt, verdient R-Studio ook een vermelding. Ik snapte waarom zoveel IT-mensen het waarderen. Het kan moeilijke taken goed aan, zoals RAID, beschadigde partities en NAS-herstel. Ik zou een doorsnee gebruiker er echter niet als eerste naartoe sturen. De interface voelt gebouwd voor mensen die zich prettig voelen bij het staren naar bestandssysteemdetails. Snel, ja. Gebruiksvriendelijk, niet echt.

Ik heb ook iBoysoft Data Recovery een tijdje geprobeerd. Het deed het in mijn tests behoorlijk goed met APFS. Mijn probleem was de prijsstelling. Het leunt sterker op abonnementen dan ik wilde.

PhotoRec heeft nog steeds een plek als gratis belangrijker is dan gemak. Het werkt, maar het is ruw. Je krijgt vooral signatuurgebaseerd herstel, dus de bestanden komen vaak terug zonder de originele namen of mapstructuur. Op een grote schijf verandert het opruimen al snel in een vervelende klus. Ik heb het één keer gedaan, en ik doe het liever niet nog eens.

Het grotere punt dat mensen missen is dit: wat je direct na gegevensverlies doet, is belangrijker dan welke app je kiest. Als je de Mac blijft gebruiken alsof er niets is gebeurd, vooral met SSD’s, dalen je kansen snel omdat oude gegevens worden overschreven.

Als je bestanden bent kwijtgeraakt, doe dan dit eerst:

1. Stop meteen met het gebruiken van de schijf
  2. Installeer geen recoverysoftware op dezelfde schijf
  3. Zet herstelde bestanden terug op een andere schijf
  4. Als de schijf instabiel is, maak dan een image voordat je herstel probeert

Ik heb dit op de irritante manier geleerd. Kiezen tussen apps maakt enigszins uit. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker.

Als je bestanden op een Mac hebt verwijderd en de Prullenmand hebt geleegd, zou ik Disk Drill bijna bovenaan zetten voor normaal thuisgebruik. Dat is degene die ik de meeste mensen als eerste zou aanraden, omdat de interface overzichtelijk is, scans snel genoeg zijn en bestandsvoorbeelden prima werken. Voor Mac-gebruikers is APFS-ondersteuning erg belangrijk, en Disk Drill gaat beter om met moderne Macs dan veel oudere herstelapps.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. R-Studio is niet alleen voor IT-mensen. Als je gegevens veel waard zijn, zijn de diepgaandere scanopties de lelijke interface waard. Het is minder gebruiksvriendelijk, maar soms winnen lelijke tools.

Mijn korte ranglijst:

1. Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en resultaten
  2. R-Studio, het beste voor lastigere herstelklussen
  3. PhotoRec, gratis maar rommelig en best irritant
  4. iBoysoft, degelijk, maar de prijsstelling is mwah

Nog iets dat mensen vaak overslaan. Controleer iCloud Drive, Time Machine en app-specifieke versiegeschiedenis voordat je betaalt voor herstelsoftware. Pages, Foto’s en sommige cloudapps redden je vaker dan mensen denken.

Als je meer meningen van gebruikers wilt, is deze thread een prima overzicht van keuzes voor Mac-dataherstelsoftware van Reddit-gebruikers:
beste aanbevelingen voor Mac-dataherstelsoftware van Reddit

Als de interne SSD van de Mac na verwijdering is getrimd, is geen enkele app magisch. Dat deel is best zuur, maar het is wel waar.

Ik zou Disk Drill voor Mac-gegevensherstel voor de meeste gewone mensen bovenaan zetten, maar niet om precies dezelfde redenen als @mikeappsreviewer en @mike34 noemden.

Mijn mening is simpeler: de beste herstelapp is degene die je snel helpt uitzoeken of herstel überhaupt mogelijk is. Op nieuwere Macs met interne SSD’s kan TRIM het praktische herstelvenster belachelijk snel wissen. Daarom hecht ik minder waarde aan enorme functielijsten en meer aan of de app duidelijke scanresultaten geeft, bruikbare previews biedt en niet onbetrouwbaar aanvoelt. Disk Drill doet dat behoorlijk goed.

Waar ik een beetje van @mike34 verschil: ik denk niet dat PhotoRec het aanbevelen waard is voor de meeste Mac-gebruikers, tenzij je wanhopig bent en heel veel geduld hebt. Gratis is mooi, maar 8.000 naamloze bestanden terugkrijgen is voor mij niet bepaald een succes. R-Studio is uitstekend, ja, maar voor een eenvoudige situatie van verwijderde bestanden en een geleegde Prullenmand kan het overdreven zijn.

Wat ik zou controleren voordat ik iets koop:

• Recent verwijderd in Foto’s, Notities, Bestanden, enz.
  • webversie van iCloud Drive
  • Time Machine-snapshots
  • app-specifieke automatisch opslaan-/versiegeschiedenis

Als dat doodlopende sporen zijn, is Disk Drill waarschijnlijk de veiligste eerste poging. Als de verwijderde gegevens op een externe HDD of SD-kaart stonden, zijn je kansen veel beter dan op de interne Mac-SSD.

Als je ook een snel visueel overzicht wilt, is deze Reel over de beste Mac-software voor gegevensherstel eigenlijk best makkelijk snel door te nemen.

Korte versie:

• Disk Drill: beste startpunt voor de meeste Mac-gebruikers
  • R-Studio: sterker voor lastige/geavanceerde gevallen
  • PhotoRec: gratis, maar eerlijk gezegd nogal een rommeltje

Als het van de interne SSD is verwijderd en je de Mac bent blijven gebruiken nadat je de Prullenmand had geleegd, kan geen enkele software wonderen verrichten. Dat is balen, maar dat is de waarheid.