Ik ben op zoek naar betrouwbare kloonsoftware om mijn systeem te back-uppen. Wat raad je aan?
Oké, luister, hier is het ding. Als je kloonsoftware wilt die echt het werk doet zonder dat je je computer uit het raam wilt gooien, ga dan voor Macrium Reflect. Het is rotsvast, als de James Bond van back-upsoftware. Het is gratis voor basisgebruik, maar zelfs de betaalde versie gaat je portemonnee niet te veel belasten. Het is snel, betrouwbaar en verslikt zich niet bij het klonen van grote schijven.
Andere mensen kunnen dingen zoals Acronis True Image aanraden omdat het al die fancy extra functies heeft, maar eerlijk gezegd gebruik je de helft van die functies nooit, en het voelt opgeblazen aan. Bovendien heb ik mensen horen klagen over het nieuwe abonnementsmodel – nee, bedankt.
Oh, en als je een klein budget hebt en het niet erg vindt om iets super eenvoudigs te gebruiken, kan Clonezilla werken, maar wees bereid om om te gaan met de ouderwetse command-line vibes. Het is krachtig, ja, maar niet bepaald gebruiksvriendelijk. Je zult je voelen alsof je het Pentagon hackt gewoon door het te proberen gebruiken.
Uiteindelijk is Macrium Reflect de veilige en stressvrije keuze. Download het gewoon, installeer en volg de basisstappen. Het zal je schijf klonen, je kostbare bestanden beveiligen en je kunt je druk maken over andere zaken – zoals ontdekken waarom je koffie altijd koud wordt voordat je 'm op hebt.
Goed, dus @cazadordeestrellas noemde Macrium Reflect, wat eerlijk gezegd een solide keuze is voor de meeste mensen. Dat gezegd hebbende, vind ik dat ze Acronis True Image een beetje te snel afwezen. Is het opgeblazen? Ja, een beetje. Maar het heeft een ton aan functies als je iemand bent die echt meer nodig heeft dan een eenvoudige kloon-tool. Dingen zoals cloudback-ups en ransomwarebescherming? Niet iets waar je aan denkt totdat je het echt nodig hebt. Het abonnementsmodel is echter waardeloos—dat geef ik toe.
Een andere optie die het vermelden waard is, is EaseUS Todo Backup. Het is vrij gebruiksvriendelijk, heeft zowel gratis als betaalde opties en kan klonen, imaging en back-ups allemaal in één pakket aan. Het is niet zo robuust voor geavanceerde gebruikers als iets zoals Macrium Reflect, naar mijn mening, maar als je gewoon iets intuïtiefs wilt, is het een goede keuze.
Laten we nu even over Clonezilla praten. Ik ben het gedeeltelijk eens met @cazadordeestrellas daar—het is niet voor angsthazen. Command-line modellen kunnen mensen afschrikken, en de interface doet misschien denken aan een technologiehorrorfilm uit de vroege jaren 2000. Maar hier is het punt: het is krachtig en gratis. Geen franje, maar super betrouwbaar als je comfortabel bent om buiten een klik-en-klaar scenario te werken.
Oh, nog één laatste vermelding. Paragon Drive Copy is ook een sterke kanshebber, vooral voor het migreren van een besturingssysteem naar SSD’s. Het is misschien niet zo ‘populair’, maar het werkt als een tierelier en valt je niet lastig met zoveel pop-ups of upsell als sommige anderen.
Samenvattend:
- Makkelijk met solide functies? Probeer Macrium Reflect of EaseUS.
- Wil je luxe toeters en bellen? Acronis (als je geen hekel hebt aan abonnementen).
- Hardcore ‘geen UI nodig’-vibe? Clonezilla.
- Specifiek je besturingssysteem verplaatsen? Paragon Drive Copy.
Kies je ‘vergif’—maar verwacht geen magische perfectie, welke je ook kiest. Software weet altijd een onverwachte curveball te gooien wanneer je het het minst verwacht.