Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor de beste iPhone‑afstandsbedieningsapp om meerdere tv’s te beheren. Ik heb een paar apps geprobeerd, maar ze ondersteunden niet al mijn merken of verloren steeds de verbinding. Ik hoop er een te vinden die betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken is. Alle suggesties zijn zeer welkom.
Weg met de Afstandsbediening: Maak van je iPhone de Beste Vriend van je TV
Eerlijk is eerlijk: als jij ook voortdurend reddingsacties tussen de bankkussens uitvoert om je afstandsbediening terug te vinden, ben je niet de enige. Afstandsbedieningen verdwijnen gewoon in het niets. Maar hier komt het mooie: je iPhone kan vrijwel alles wat je oude klikker ook doet, zonder die extra batterijen die altijd leeg zijn op het moment dat je ze nodig hebt. Hier lees je hoe je ermee aan de slag gaat — bij mij thuis is het echt een redder in nood geweest.
TVRem Universele TV Afstandsbediening App
Ik heb een paar afstandsbedienings-apps geprobeerd, maar TVRem voelt als de beste iPhone afstandsbediening app die er is. Hij is snel, overzichtelijk en doet precies wat je verwacht — hij verandert je iPhone of iPad in een smart-tv afstandsbediening zonder gedoe met ingewikkelde installatie.
Met TVRem kun je:
- Met één tik stroom, ingangen en weergave bedienen
- Het volume aanpassen (behalve op Chromecast-apparaten)
- Soepel navigeren met een touchpad in plaats van houterige knoppen
- Direct vanaf het iPhone-toetsenbord typen of naar programma’s zoeken
- Streamingapps zoals Netflix of YouTube meteen starten
- Spraak gebruiken of je tv handsfree bedienen met Google Assistant of Alexa op ondersteunde modellen
Instellen kost minder dan een minuut — verbind je iPhone en tv met hetzelfde wifi-netwerk, open de app en selecteer je apparaat. Dat is alles. Simpel, modern en betrouwbaar — precies hoe een afstandsbediening hoort te zijn.
Als je een iPhone afstandsbediening app zoekt die echt werkt en alles niet onnodig ingewikkeld maakt, is TVRem degene die je wilt houden.
Direct naar je TV streamen: Voor de gelukkigen met AirPlay
Stel je dit eens voor: je hebt een nieuwere tv — misschien een Samsung, LG, Sony of Vizio (check in de handleiding of het menu of er “AirPlay compatibel” staat). Dan heb je mazzel, want Apple heeft een paar afstandsbedieningsfuncties gewoon rechtstreeks in je iPhone ingebouwd.
- Control Center magie: Veeg naar beneden (rechtsboven als je Face ID hebt), tik op het schermspiegelingspictogram en klaar — je gooit alles wat op je iPhone staat zo naar je grote scherm.
- Extra afspeelkracht: Volume harder, zachter, doorspoelen, pauzeren, stoppen. Alles regel je vanaf je telefoon, zonder sprintjes naar de tv.
- Apple TV Remote snelkoppeling: Nog een leuke — er zit een ingebouwde afstandsbediening in het Bedieningspaneel. Zoek het kleine afstandsbedieningsicoontje, tik erop en hij maakt verbinding met je AirPlay-tv.
Werkt het niet goed, controleer dan of AirPlay is ingeschakeld in de instellingen van je tv en of zowel je tv als je telefoon met hetzelfde wifi-netwerk verbonden zijn.
TL;DR: Nooit meer in de bank duiken
In plaats van op jacht te gaan naar je afstandsbediening (of erachter te komen dat de batterijen hemels zijn geworden), gebruik je gewoon je telefoon. Of je nu AirPlay gebruikt of een betrouwbare iPhone afstandsbediening app, het is snel, draadloos en vraagt niet om AA-batterijen. De volgende keer dat je favoriete programma bijna begint en je afstandsbediening spoorloos is, ben je blij dat je dit hebt ingesteld.
Oké, dus terwijl @mikeappsreviewer de basis grotendeels al heeft behandeld (en AL het Apple-centrisme
), is hier de eerlijke, minder rooskleurige kant van iPhone‑tv‑afstandsbedieningen: GEEN van hen is echt universeel, ondanks de claims, zeker niet als je bijvoorbeeld zowel een LG hebt én een of-of-merk “special snowflake” tv die je van oma hebt gekregen. Die “Universele” apps in de App Store? Bij zowat elke update verliezen ze óf ondersteuning voor apparaten, óf proberen ze je een “premium” abonnement aan te smeren alleen maar om basisfuncties werkend te houden. Eerlijk gezegd: het is net whack‑a‑mole.
Wat werkte er dus wel voor mij (met een Samsung, TCL en een Fire TV‑apparaat)? Geen perfecte oplossing, maar een combinatie:
- SURE Universal Remote. Ja, de interface lijkt te zijn blijven steken in 2014, maar hij gaf me eigenlijk de meest consistente bediening via zowel wifi ALS via hun maffe IR‑dongle (als je wanhopig bent en de juiste poort hebt, lol). Geen constante disconnects.
- AnyMote Smart Remote. Niet gratis, maar ondersteunt veel meer merken, en de macro’s/profielen zijn geweldig om te wisselen tussen tv’s als je thuis een soort sportbar‑opstelling draait. Enig nadeel: de ontwikkeling lijkt de laatste tijd wat traag, dus duim maar voor toekomstige updates.
- Apps van de fabrikant. De “merk”apps (SmartThings, LG ThinQ, Roku) zijn irritant gefragmenteerd, maar als je je lot accepteert en meerdere apps gebruikt, zijn ze eerlijk gezegd VEEL stabieler dan de zogeheten mega‑apps.
Niets hiervan is perfect, maar het is beter dan de echte afstandsbedieningen in de afgrond gooien elke keer dat je wifi uitvalt. Als iemand beweert één rotsvaste “one‑app-to-rule-them-all”-oplossing te hebben, eet ik mijn afstandsbediening op.