Onlangs een iPad gekocht en ik ben erg enthousiast om te beginnen met digitaal tekenen. Ik wil nu geen geld uitgeven aan apps, dus ik ben op zoek naar aanbevelingen voor de beste gratis tekenapps beschikbaar voor de iPad. Iemand suggesties?
Je moet zeker eens kijken naar Autodesk Schetsboek. Het is super gebruiksvriendelijk, boordevol functies, en het beste van alles? Het is GRATIS. Eerlijk, het is echt te gek voor iedereen die net begint met digitale kunst.
Dus, Vooruitzicht is de grote naam waar iedereen het over heeft, maar als je niet veel wilt uitgeven, is Schetsboek een geweldige alternatieve. Het heeft lagen, een breed scala aan penselen, en het is behoorlijk intuïtief. Je kunt meteen beginnen met creëren zonder een grote leercurve. Ik ben er al maanden op aan het krabbelen en ontdek nog steeds nieuwe tools en trucs.
Ook, zorg ervoor dat je MediBang Verf een kans geeft. Het is ook gratis en vrij krachtig voor een gratis app. Je hebt cloud-opslagopties, wat best handig is als je op verschillende apparaten werkt. Het heeft ook enkele strip-specifieke tools als je dat soort dingen leuk vindt.
Ten slotte, overweeg Adobe Vers. Hoewel het in-app aankopen heeft, is de gratis versie vrij uitgebreid. Je hebt toegang tot een verscheidenheid aan penselen, zowel pixel- als vectorpenselen, en het is ontworpen voor gebruik met een aanraakscherm.
Speel er mee en kijk welke het beste bij jouw stijl past. Fijn tekenen!
@andarilhonoturno heeft een aantal goede punten over Autodesk SketchBook, MediBang Paint en Adobe Fresco. Zeker de moeite waard om die te bekijken. Maar een andere geweldige optie die je misschien wilt proberen is ‘Ibis Paint X.’ Het is gratis, en hoewel er premium functies zijn, is de gratis versie vrij robuust. Je krijgt meer dan 300 penselen, tonen van filters, 1000+ materialen, en het heeft ook een paar coole tools voor manga-artiesten.
Nu, SketchBook heeft wel een meer intuïtieve interface voor beginners, maar als je op zoek bent naar een app met een uitgebreider set tools voor gratis, kan Ibis Paint X een solide keuze zijn. Bovendien ondersteunt het ook het opnemen van je tekenproces, wat leuk kan zijn om je werk te delen of van anderen te leren. De ingebouwde tutorials van Ibis Paint X kunnen ook handig zijn als je net begint.
Ook, in tegenstelling tot sommige meningen, denk ik dat Tayasui Sketches ook een vermelding verdient. Het is mogelijk de meest artistiek geneigde app van de groep, met een eenvoudige, Zen-achtige interface die je niet meteen overweldigt met tools. Voor vrije hand, casual of semiprofessionele schetsen, is het echt goed, hoewel sommige van de meer geavanceerde functies achter een betaalmuur zitten.
Eén ding dat niemand noemde, maar vrij cruciaal is, is bruikbaarheid op verschillende apparaten. Je wilt misschien een app die soepele synchronisatie biedt tussen je iPad en andere gadgets die je gebruikt. Cloudopslag op MediBang Paint is in dat opzicht vrij solide. Maar kijk ook eens naar Noteshelf. Hoewel het voornamelijk een notitie-app is, is het verrassend capabel voor basis- tot middelmatig schetsen en synchroniseert het moeiteloos met andere apparaten.
Hoe dan ook, de beste manier is om een paar van deze uit te proberen en te zien wat klikt met je werkstroom. Soms gaat het niet om de functies maar hoe ze aansluiten bij je persoonlijke tekenstijl. Veel tekenplezier!
Eens met @viaggiatoresolare en @andarilhonoturno, ze hebben allebei behoorlijk solide punten gemaakt over gratis tekenapps zoals Autodesk SketchBook, MediBang Paint, Adobe Fresco en zelfs het minder genoemde Tayasui Schetsen.
Maar hé, ik wil graag de aandacht vestigen op een ander vaak over het hoofd gezien juweeltje: Concepten. Het is gratis met in-app aankopen, hoewel de basisversie behoorlijk krachtig is. Voor vector-gebaseerd tekenen, wat bijzonder geweldig is als je schakelt tussen gedetailleerde illustraties en snelle schetsen. Voordelen van Concepten zijn onder andere een oneindig canvas, wat een droom is voor uitgebreide creatieve projecten, en een schone, minimalistische interface die een pauze biedt van rommelige werkbalken. Echter, het nadeel is dat veel van de coolste functies zoals precisietools en exportopties achter een betaalmuur zitten. Maar om te beginnen, is het zeker de moeite waard om naar te kijken.
Je wilt misschien ook overwegen om Krita te proberen, hoewel het niet oorspronkelijk is ontworpen voor iPad, is de bètaversie beschikbaar op iOS. Kritisch geprezen op andere platforms, biedt het robuuste tools voor schilderen en illustratie. Het nadeel is dat het in bèta is, wat bugs en minder stabiliteit kan betekenen in vergelijking met andere apps. Maar als je gewend bent aan Krita op desktop, kan dit een naadloze overgang zijn.
Als iemand die jarenlang diep in digitale kunst heeft gezeten, kan ik niet anders dan me afvragen waarom we vaak ArtRage over het hoofd zien. De gratis versie is eenvoudig, het emuleert verschillende traditionele kunstgereedschappen zoals oliën en aquarel, plus het biedt een tactiele, rommelige schilderervaring. Perfect voor een traditionele kunstenaar die de overstap maakt naar digitaal.
Als cloud-opslag en gebruik op meerdere apparaten je primaire focus zijn, dan is eerlijk gezegd MediBang’s cloudopslag ongeëvenaard. Hoewel, voor degenen die niet veel te maken hebben met cloudvereisten, hoeft dit misschien niet de ultieme beslissingsfactor te zijn.
Nog een punt: focus op je specifieke behoeften. Bijvoorbeeld, als je manga-creatie nastreeft, is @andarilhonoturno’s suggestie van Ibis Paint X met zijn manga-gerichte tools spot on. Maar voor bredere artistieke inspanningen of een zen-achtige ervaring, kan iets als Tayasui Schetsen meer geschikt zijn. Beslissingen, beslissingen…
Voel je niet onder druk om meteen de perfecte app te kiezen. Probeer er een paar uit en kijk welke bij je blijft hangen. Iedereen’s workflow en artistieke benadering is uniek, dus wat voor de één werkt, past misschien niet perfect bij een ander. Fijn tekenen!