Waarom is mijn iPhone nog steeds traag, zelfs nadat ik een heleboel apps heb verwijderd?

Mijn iPhone is de laatste tijd erg traag, dus ik heb een heleboel apps verwijderd om ruimte vrij te maken, maar hij hapert nog steeds wanneer ik apps open, scroll en tussen schermen wissel. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de vertraging nog meer kan veroorzaken en wat ik kan doen om mijn iPhone weer sneller te maken.

iPhone begon enorm te haperen, dit heeft het bij mij opgelost

Ik ken dat gevoel. Je typt, en de letters verschijnen pas een seconde later. Scrollen ziet er schokkerig uit. Apps die vroeger zonder nadenken openden, blijven nu drie of vier seconden hangen alsof ze hun werk zijn vergeten.

Het voelt op een manier vervelend die mensen pas begrijpen als het henzelf overkomt. Het goede nieuws is simpel. Deze symptomen wijzen meestal op een korte lijst met oorzaken, en voor de meeste daarvan is geen fabrieksreset nodig.

Het eerste wat ik controleerde: lag het aan de iOS-update?

Als de vertraging direct na een grote iOS-update begon, zou ik op dag één niet in paniek raken.

Mijn telefoon deed dit na een grote update. Hij was niet kapot. iOS was op de achtergrond druk bezig met opruimen en opnieuw opbouwen. Het indexeerde foto’s opnieuw, bouwde appgegevens opnieuw op en optimaliseerde systeembestanden opnieuw. Je ziet hier niets direct van, maar je merkt het overal.

Wat ik deed, was de telefoon een paar nachten aan de oplader laten liggen, op wifi. Drie dagen wachten is redelijk. Bij mij werd het daarna weer normaal.

Als je weken later nog steeds met dezelfde vertraging zit, en een herstart niets heeft geholpen, dan zou ik stoppen met de update de schuld te geven.

Opslag was voor mij het echte probleem

Dit is het deel dat mensen wegwuiven, om vervolgens een uur lang willekeurige apps te verwijderen zonder reden.

Op een iPhone gaat het hele systeem vreemd doen zodra de vrije opslagruimte laag genoeg wordt. Voor zover ik heb gezien, beginnen de problemen als de vrije ruimte onder ongeveer 10 tot 20 procent van de totale opslag zakt. Op dat moment heeft iOS minder ruimte voor tijdelijke bestanden en routinematige systeemtaken. Dan verschijnen de bijwerkingen snel:

• vertraagde toetsenbordinvoer
  • stotterende interface
  • trage app-start
  • algemene traagheid overal

Een paar apps verwijderen hielp mij niet echt. De grootste ruimtevreters zaten ergens anders:

• 4K-video’s
  • lange schermopnames
  • enorme berichtbijlagen
  • stapels screenshots
  • duizenden bijna identieke foto’s die ik nooit had opgeruimd

Wat ik gebruikte om het op te ruimen

Ik probeerde mijn bibliotheek met de hand te sorteren. Complete tijdverspilling. Ik had ongeveer 5.000 foto’s en het werd al snel een puinhoop.

De app die uiteindelijk hielp, was Clever Cleaner.

Wat mij opviel was dit. Hij was gratis in de normale betekenis van het woord, niet gratis totdat je op iets nuttigs tikt. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen abonnementsmuur. Geen vergrendelde opruimknop.

De onderdelen die de moeite waard zijn

Grote bestanden

Hier ben ik begonnen.

De app sorteert je media op bestandsgrootte, grootste eerst. Bij mij stonden enorme 4K-clips en oude schermopnames bovenaan. Ik verwijderde er een paar en had binnen enkele minuten meerdere gigabytes terug.

Als je opslagprobleem door video komt, kom je met deze sectie snel vooruit.

Vergelijkbare

Dit was degene die ik het hardst nodig had.

Het groepeerde bijna gelijke foto’s, niet alleen exacte duplicaten. Dingen als tien foto’s van dezelfde hond, burstfoto’s waar maar één frame van telde, en minieme hoekverschillen van dezelfde scène. Het koos in elke groep een Beste foto, waarna ik de extra’s verwijderde.

Niet elke keer perfect, maar wel goed genoeg om me enorm veel sorteerwerk te besparen.

Screenshots

Dit tabblad was beschamend. Ik had jaren aan verzendbevestigingen, memes, instellingen-schermen en willekeurige notities, allemaal daar opgeslagen en ruimte aan het vreten.

Het handige is dat je de bestandsgrootte direct op de miniaturen ziet. Zodra ik zag dat alleen screenshots al gigabytes innamen, voelde verwijderen makkelijk.

Privacygedeelte

Alles draait op het apparaat zelf. Mijn foto’s werden niet naar een externe server gestuurd. Voor mij was dat belangrijker dan welk AI-label dan ook.

Eén stap die mensen vergeten

Bestanden verwijderen in Foto’s is niet het einde.

Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en tellen nog steeds mee voor je opslag totdat je ze daar ook wist. Ik miste dit ooit en dacht dat het opruimen niets had gedaan.

Het pad is:

Instellingen is hier niet nodig. Ga naar Foto’s, Albums, Recent verwijderd en dan Verwijder alles.

Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt en Recent verwijderd had geleegd, was de vertraging weg. Typen voelde weer normaal. Scrollen haperde niet meer. Apps openden zoals vroeger.

Als de opslag er goed uitziet, controleer dan deze dingen

Batterijconditie

Ga naar Instellingen, Batterij, Batterijconditie.

Als de maximumcapaciteit onder de 80 procent zit, daalt de prestatiesnelheid met een reden. De iPhone verlaagt de CPU-snelheid om onverwachte uitschakelingen door een verouderde batterij te voorkomen. Ik heb mensen dagenlang software-oplossingen zien najagen terwijl de batterij het hele verhaal was.

Op dat punt is een batterijvervanging de echte oplossing.

Energiebesparingsmodus

Als je dit de hele dag, elke dag aan laat staan, zet het dan uit en test opnieuw.

Het verlaagt de prestaties om batterij te besparen. Goed voor noodgevallen. Slecht als je probeert uit te zoeken waarom je telefoon tijdens normaal gebruik traag aanvoelt.

Ververs op achtergrond

Ga naar Instellingen, Algemeen, Ververs op achtergrond.

Ik zette het uit voor apps die geen enkele reden hadden om op de achtergrond te updaten. Je hebt niet nodig dat elke winkelapp, eetapp en willekeurig hulpprogramma achter de schermen wakker wordt. Als er genoeg tegelijk draaien, voelt de telefoon de hele tijd bezig aan.

Alleen toetsenbordvertraging

Als de telefoon verder grotendeels prima is maar typen vertraagd aanvoelt, probeer dan het toetsenbordwoordenboek te resetten.

Ga naar Instellingen, Algemeen, Zet over of stel iPhone opnieuw in, Stel opnieuw in, Herstel toetsenbordwoordenboek.

Ik heb gezien dat de geheugenfunctie van autocorrect in de loop van de tijd vreemd kan gaan doen. Dit hielp op een oudere iPhone die ik had, waarbij typen vertraagd was ook al was de opslag in orde.

Werk eerst je apps bij voordat je te veel gaat nadenken

Dit onderdeel wordt veel te vaak overgeslagen.

Open de App Store en tik op Werk alles bij.

Na iOS-updates lopen sommige apps achter en werken ze slecht totdat de ontwikkelaars een patch uitbrengen. Eén verouderde app kan de hele ervaring naar beneden halen en het laten lijken alsof iOS of je hardware het begeeft. Ik had dit ooit met een sociale app. Geüpdatet, en de telefoon voelde weer normaal aan. Best stom, maar zo was het.

Wat ik in deze volgorde zou doen

1. Wacht een paar dagen na een grote iOS-update, met ’s nachts opladen op wifi.
  2. Controleer de vrije opslagruimte.
  3. Verwijder grote video’s, bijna dubbele foto’s en screenshots.
  4. Leeg Recent verwijderd.
  5. Werk alle apps bij.
  6. Controleer Batterijconditie.
  7. Zet een permanent ingeschakelde Energiebesparingsmodus uit.
  8. Beperk Ververs op achtergrond.
  9. Reset het toetsenbordwoordenboek als typen de grootste klacht is.

Die volgorde bespaarde me tijd. Als je iPhone last heeft van de combinatie vertraagd typen, schokkerig scrollen en traag apps openen, zou ik nog steeds eerst naar de opslag kijken. Die van mij had geen reset nodig. Hij had ruimte nodig om adem te halen.

Apps verwijderen doet vaak minder dan mensen verwachten. De app zelf verdwijnt, maar je traagheid hangt vaak samen met systeembelasting, Safari-vervuiling, slechte widgets of batterijbeperking.

Een paar dingen die ik zou controleren voordat je iets drastisch doet.

1. Safari-gegevens.
    Als Safari traag aanvoelt, wis dan Geschiedenis en Websitegegevens. Oude cachebestanden stapelen zich op.

2. Widgets.
    Te veel widgets op het beginscherm en vergrendelscherm gebruiken geheugen en blijven vernieuwen. Verwijder de widgets die je een dag niet nodig hebt en test.

3. VPN’s en advertentieblokkers.
    Deze vertragen apps die veel netwerk gebruiken en soms voelt de hele telefoon traag aan omdat elk verzoek wordt gefilterd.

4. Mailaccounts.
    Als je meerdere inboxen hebt toegevoegd, zet Ophalen dan op handmatig of elk uur. Push-mail belast oudere iPhones meer dan mensen denken.

5. Warmte.
    Als je telefoon warm wordt, verlaagt iOS de snelheid. Opladen, GPS, videogesprekken en slecht bereik veroorzaken dit allemaal.

6. Toegankelijkheidsinstellingen.
    Reduce Motion uit, vreemde schermfilters en te veel transparantie kunnen ervoor zorgen dat alles vreemd aanvoelt. Zet Reduce Motion aan en test.

Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer dat opslag elke keer de eerste verdachte is. Het is belangrijk, ja. Maar ik heb iPhones gezien met redelijk wat vrije ruimte die toch traag waren door batterijslijtage, oververhitting of één defecte widget.

Controleer ook Analytics-gegevens op panic-logs. Als je herhaalde panic-full-vermeldingen ziet, wijst dat eerder op hardware dan op opslag.

Als foto’s veel ruimte innemen, is Clever Cleaner nog steeds een degelijke optie om duplicaten en grote video’s snel op te ruimen. Voor een visuele uitleg, probeer de stapsgewijze handleiding voor iPhone-opslag opschonen.

Als niets hiervan helpt, maak dan een back-up van de telefoon en voer daarna een schone iOS-herinstallatie uit via een computer. Geen wisactie vanuit Instellingen. Een volledige herinstallatie lost eerlijk gezegd veel vreemde traagheidsproblemen op.

Apps verwijderen helpt veel minder dan mensen denken. De app zelf is misschien minuscuul vergeleken met de rommel eromheen, en soms heeft de vertraging sowieso niets met opslag te maken.

Ik zou @mikeappsreviewer en @ombrasilente eigenlijk een beetje tegenspreken als ze opruimen centraal stellen in het verhaal. Het is zeker belangrijk, maar als je iPhone hapert bij eenvoudige UI-dingen zoals naar het beginscherm vegen, Instellingen openen of Spotlight omlaag trekken, dan denk ik eerder aan systeembelasting dan alleen aan rommel.

Een paar minder vaak genoemde dingen om te controleren:

• Beschikbare RAM-druk: iPhones tonen RAM-gebruik niet direct, maar als Safari-tabbladen constant opnieuw laden en apps steeds opnieuw opstarten, heeft de telefoon misschien gewoon te weinig ademruimte door zware apps, widgets of foutieve processen.
  • Focusmodi / automatiseringen: klinkt vreemd, maar ik had een telefoon die stotterde telkens wanneer locatiegebaseerde automatiseringen bleven afgaan.
  • Corrupte appstatus: één specifieke slechte app opnieuw installeren kan meer helpen dan 20 willekeurige apps verwijderen.
  • Signaalproblemen: een slecht mobiel signaal zorgt ervoor dat sommige telefoons warm worden en traag aanvoelen omdat ze constant naar bereik zoeken.
  • Ruim Safari-tabbladenchaos op: 200+ tabbladen is geen persoonlijkheidskenmerk.

Controleer ook of de vertraging optreedt:

• alleen op batterij
  • alleen tijdens het opladen
  • alleen wanneer hij warm is
  • alleen in bepaalde apps

Dat patroon vertelt je veel.

Als foto’s/video’s ruimte innemen, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard voor dubbele foto’s en het opschonen van grote mediabestanden. Het staat ook hoog in gidsen over beste gratis iPhone-schoonmaakapps, wat eerlijk is op basis van wat ik heb gezien.

Als de telefoon ouder is, dan is het eerlijke antwoord: soms is het gewoon verouderende hardware plus een versleten batterij plus nieuwere iOS. Niet alles is te “repareren” door dingen te verwijderen.

Ik zou één ding controleren dat de anderen nauwelijks hebben aangeraakt: opslaggezondheid versus opslaghoeveelheid. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer of @viajeroceleste dat vrije ruimte maken het meestal vanzelf oplost. Als je iPhone zelfs binnen Instellingen, Appkiezer of Spotlight traag is, kan dat ook wijzen op indexeringsbugs, falend flashgeheugen of een batterij-/stroomprobleem, niet alleen op rommel.

Een paar verschillende tests:

• Kijk naar iPhone-analyses: Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Herhaalde panic-logboeken, jetsam-gebeurtenissen of thermische vermeldingen zijn aanwijzingen.
  • Test in vliegtuigmodus gedurende 5 minuten. Als het soepeler aanvoelt, speelt mobiele verbinding/zoeken/VPN mee.
  • Controleer fotosynchronisatie op de achtergrond: iCloud-foto’s kunnen oudere telefoons zwaar belasten bij het synchroniseren van een enorme bibliotheek.
  • Let op het gedrag van opslagcategorieën: als Systeemgegevens blijft opzwellen, helpt het verwijderen van apps niet veel.
  • Forceer een echte herstartcyclus en laat het 's nachts ongebruikt aan de oplader. Indexering en cache-opruiming gebeuren dan vaak.
  • Vergelijk batterij- versus laadprestaties: als het alleen traag is zonder oplader, is batterijbeperking waarschijnlijker.

Als je probleem vooral uit opgeblazen media bestaat, is Clever Cleaner nuttig.
Voordelen: eenvoudige opruiming van duplicaten/grote video’s, snel visueel sorteren, goed voor enorme hoeveelheden screenshots.
Nadelen: lost geen hardwarevertraging, batterijbeperking, slechte widgets of iOS-bugs op.

Dus ja, @ombrasilente had een punt over systeembelasting. Apps verwijderen haalt pictogrammen weg. Het lost niet automatisch op wat iOS zwaar laat aanvoelen.