Vilken är den bästa programvaran för dataåterställning för Mac att använda?

Jag råkade radera viktiga filer på min Mac och tömde redan papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Nu försöker jag hitta den bästa programvaran för dataåterställning för Mac som är säker, pålitlig och faktiskt fungerar på macOS. Jag behöver hjälp att välja ett verktyg som kan återställa dokument och foton utan att göra saker värre.

Jag stötte på detta efter att jag råkade radera en extern SSD under en ominstallation av macOS. Jag lade alldeles för lång tid på att testa återställningsappar, och den jag hela tiden återkom till var Disk Drill.

Många återställningsappar för Mac ser rena och snygga ut på ytan, men faller sedan isär så fort man startar en skanning. Jag såg långsamma skanningar, trasiga förhandsvisningar och konstigt APFS-stöd i flera av dem. Disk Drill kändes stabilare på en modern Mac. Det fungerar bra på Apple Silicon, läser APFS, HFS+ och exFAT, och stegen var tillräckligt enkla utan att behöva gräva runt i menyer i en halvtimme.

Det jag brydde mig mest om var förhandsvisningar. Innan jag betalade öppnade jag dokument, foton, videor och till och med PSD-filer för att kontrollera om filerna var intakta. Vissa appar visade en enorm lista med återställda filer, men mycket av det var skräp eller skadade filer. Där fungerade Disk Drill bättre för mig.

Några extra funktioner stack också ut:

1. Diskbackup byte för byte för svaga eller felande enheter
  2. S.M.A.R.T.-övervakning
  3. Dubblettrensare
  4. Recovery Vault-skydd
  5. Advanced Camera Recovery för uppdelade videofiler

Funktionen för diskavbildning är värd att ha kvar bara i sig själv. Om din enhet börjar koppla från, klicka eller bete sig helt slumpmässigt, ger det dig en säkrare chans till återställning att först skapa en klon.

Om du har att göra med tyngre fall förtjänar R-Studio att nämnas. Jag förstod varför så många inom IT gillar det. Det hanterar svårare jobb bra, som RAID, skadade partitioner och återställning från NAS. Jag skulle dock inte rekommendera det först till en vanlig användare. Gränssnittet känns byggt för personer som är bekväma med att stirra på detaljer i filsystem. Snabbt, ja. Användarvänligt, inte direkt.

Jag testade också iBoysoft Data Recovery en stund. Det gjorde ett ganska bra jobb med APFS i mina tester. Mitt problem var prissättningen. Det lutar mer åt prenumerationer än jag ville.

PhotoRec har fortfarande en plats om gratis är viktigare än bekvämlighet. Det fungerar, men det är grovhugget. Du får mestadels signaturbaserad återställning, så filerna kommer ofta tillbaka utan originalnamn eller mappstruktur. På en stor enhet blir efterarbetet snabbt ett jobbigt projekt. Jag gjorde det en gång, och jag gör det helst inte igen.

Det större som folk missar är detta: vad du gör direkt efter dataförlust spelar större roll än vilken app du väljer. Om du fortsätter använda Macen som om inget har hänt, särskilt med SSD-enheter, sjunker dina chanser snabbt eftersom gamla data skrivs över.

Om du har förlorat filer, gör detta först:

1. Sluta använda enheten direkt
  2. Installera inte återställningsprogram på samma enhet
  3. Återställ återfunna filer till en annan enhet
  4. Om enheten är instabil, skapa en avbild innan du försöker med återställning

Jag lärde mig detta den jobbiga vägen. Att välja mellan appar spelar viss roll. Vad du gör under de första minuterna spelar större roll.

Om du raderade filer på en Mac och tömde Papperskorgen skulle jag sätta Disk Drill nära toppen för vanlig hemmabruk. Det är den jag skulle säga åt de flesta att prova först eftersom gränssnittet är rent, skanningarna är tillräckligt snabba och filförhandsgranskningen är hyfsad. För Mac-användare spelar APFS-stöd stor roll, och Disk Drill hanterar moderna Macar bättre än många äldre återställningsappar.

Jag håller dock inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. R-Studio är inte bara för IT-folk. Om din data är mycket värd är dess djupare skanningsalternativ värda det fula gränssnittet. Det är mindre användarvänligt, men ibland vinner fula verktyg.

Min korta rankning:

1. Disk Drill, bästa blandningen av enkelhet och resultat
  2. R-Studio, bäst för svårare återställningsjobb
  3. PhotoRec, gratis men rörigt och ganska jobbigt
  4. iBoysoft, hyfsat, men prissättningen är sådär

En sak till som folk hoppar över. Kolla iCloud Drive, Time Machine och appspecifik versionshistorik innan du betalar för återställningsprogram. Pages, Bilder och vissa molnappar räddar dig oftare än folk tror.

Om du vill ha fler användaråsikter är den här tråden en bra sammanställning av val av Mac-program för dataåterställning från Reddit-användare:
bästa rekommendationerna för Mac-program för dataåterställning från Reddit

Om Macens interna SSD blev trimmad efter radering är ingen app magisk. Den delen suger lite, men det är sant.

Jag skulle sätta Disk Drill för Mac dataåterställning överst för de flesta vanliga användare, men inte av exakt samma skäl som @mikeappsreviewer och @mike34 gav.

Min syn är enklare: den bästa återställningsappen är den som hjälper dig att snabbt lista ut om återställning ens är möjlig. På nyare Mac-datorer med intern SSD kan TRIM radera det praktiska återställningsfönstret löjligt snabbt. Så jag bryr mig mindre om enorma funktionslistor och mer om huruvida appen ger tydliga skanningsresultat, användbara förhandsvisningar och inte känns skum. Disk Drill gör det ganska bra.

Där jag typ inte håller med @mike34: jag tycker inte att PhotoRec är värt att rekommendera till de flesta Mac-användare om du inte är desperat och väldigt tålmodig. Gratis är trevligt, men att få tillbaka 8 000 namnlösa filer är inte min idé av en vinst. R-Studio är utmärkt, absolut, men för en enkel situation med raderade filer och tömd papperskorg kan det vara överkurs.

Det jag skulle kontrollera innan jag köper något:

• Nyligen raderat i Bilder, Anteckningar, Filer osv.
  • webbversionen av iCloud Drive
  • Time Machine-ögonblicksbilder
  • appspecifik autosparning/versionshistorik

Om de spåren inte leder någonstans är Disk Drill förmodligen det säkraste första försöket. Om den raderade datan låg på en extern HDD eller ett SD-kort är dina chanser mycket bättre än på den interna Mac-SSD:n.

Om du dessutom vill ha en snabb visuell översikt är denna Reel om bästa Mac-programvara för dataåterställning faktiskt ganska lätt att skumma igenom.

Kort version:

• Disk Drill: bästa utgångspunkten för de flesta Mac-användare
  • R-Studio: starkare för fula/avancerade fall
  • PhotoRec: gratis, men lite av en röra tbh

Om det raderades från den interna SSD:n och du fortsatte använda Macen efter att du tömt papperskorgen kan ingen programvara utföra mirakel. Den delen suger, men det är sanningen.