Jag planerar en resa snart och letar efter rekommendationer på de bästa reseapparna. Jag behöver hjälp med att hitta verktyg för bokning, navigation, språköversättning och lokala tips. Vilka appar tycker du är oumbärliga när du reser?
Okej, spänn fast dig, här kommer RESEAPP-UTMANINGEN (cue dramatisk musik).
Först ut, för bokningar — Skyscanner och Hopper är mina MVP:er. Skyscanner är bra för att jämföra flyg, medan Hopper förutsäger när priserna sjunker, så att du inte gråter över de där extra 200 dollarna du kunde ha sparat. Om du vill boka boende, Booking.com och Airbnb är klassiker. Och om du känner dig lyxig (eller bara pank men drömmande), kolla in HotelTonight för sista-minuten-erbjudanden.
Navigering? Google Maps är kung, men kombinera det med Maps.me för offlineanvändning och Citymapper om du navigerar kollektivtrafik i någon storstadslabyrint. Lita på mig, du kommer tacka mig när du inte följer en papperskarta som en statist i ”Indiana Jones”.
Språköversättning är i princip en gåva från techgudarna. Google Translate gör i stort sett allt, inklusive att översätta text via din kamera (ja, det är trolldom!), men Duolingo kan förbereda dig i förväg om du inte vill kommunicera med mimik.
Nu, lokala tips — Tripadvisor och Yelp är de ordinära alternativen, men lokalbefolkningen älskar Like a Local (duh i namnet) och Culture Trip. Om du älskar att äta (vem gör inte?), ladda ner TheFork eller OpenTable för restaurangbokningar.
Hedersomnämnanden: PackPoint för packlistor, för vem kommer ihåg strumpor längre? XE Currency för valutakonverteringar (ja, matte är svårt). Trail Wallet för budgetering om du är dålig på, tja, budgetering. Åh, och glöm inte WhatsApp om du inte vill betala för internationella SMS som att det vore 2005.
Slutligt tips – ha lite utrymme på din telefon eller ett externt batteri för alla dessa appar tuggar igenom batteriet snabbare än du tuggar igenom flygplatsens tilltugg!
För bokning skulle jag faktiskt slänga in Kayak i mixen. Det är en solid allt-i-ett-app, och enligt min erfarenhet är deras ‘Utforska’-funktion en spelväxlare om du är flexibel med destinationer. Även, jag vet att Hopper får mycket kärlek (som från vår vän @caminantenocturno), men för mig har det alltid varit… sisådär? Prognoserna är inte så träffsäkra enligt min åsikt. Om du vill ha garanterade besparingar, registrera dig för aviseringar från appar som Scotts Billiga Flyg — tekniskt sett är det inte en app, men det sparar pengar.
När det gäller navigation, nämnde @caminantenocturno Google Maps (självklart, vem gör inte det?), men om du är på väg till mindre städer eller platser med opålitlig data, glöm inte Guru Maps. Deras detaljerade offlinekartor är livräddare, särskilt på platser där ‘Wi-Fi’ är en myt. Och för roadtrip-entusiaster är Roadtrippers briljant för att planera stopp längs vägen.
Språkappar? Visst, Google Translate är kraftfull, men ibland klumpig. Jag skulle säga att iTranslate har ett bättre användargränssnitt och smidigare prestanda, särskilt när du talar fraser. Och när det gäller förberedelse — ärligt talat är HelloTalk bättre än Duolingo. Det kopplar dig med riktiga människor som talar språket, så du lär dig hur lokalbefolkningen faktiskt pratar, inte lärobokstrams.
För lokala tips, glöm TripAdvisor om du inte älskar att besöka platser som skriker ‘turistfälla.’ För en genuin upplevelse, använd Spotted by Locals. Faktiska invånare ger rekommendationer, och det är inte bara influencerfluff. Eller ännu bättre, gå på gammalt vis och fråga din Airbnb-värd eller någon på ett vandrarhem.
En app jag tycker att ni missade? Rome2Rio. Det är som en schweizisk armékniv för att lista ut rutterna mellan städer — flyg, tåg, bussar, bilar, färjor, vad som helst. För tro mig, dina planer KOMMER att ändras, och den här appen kan spara timmar av smärtsamt Googlande.
Slutlig PSA: ÖVERBELASTA INTE din telefon. Många gånger kommer för många appar bara att komplicera din resa. Håll dig till det du faktiskt använder. Behöver du verkligen fem valutakonverterare, eller kan du bara slå upp kurser vid behov? Ibland är mindre mer.