Vet någon varför min externa hårddisk plötsligt saknar filer?

Min externa hårddisk fungerade bra, men nu saknas plötsligt en massa filer och mappar. Jag har inte raderat något, och jag behöver hjälp med att ta reda på om det är ett anslutningsproblem, filkorruption eller ett tecken på att disken håller på att gå sönder. Jag försöker återställa viktig data och vill veta vilka de säkraste nästa stegen är.

Om Windows fortfarande ser enheten och tilldelar den en bokstav skulle jag ta det som ett ganska bra tecken. Av det jag har sett pekar det ofta på ett rörigt filsystem, skadade mapposter eller något annat logiskt problem, inte en enhet utan någon som helst livssignal. Jag hade en som gjorde så här för ett tag sedan. Den såg tom ut. Använt utrymme fanns fortfarande där. Filerna gick att återställa.

Det första jag inte skulle göra är att reparera den.

Återställ dina data först. Håll på med åtgärder senare.

Några saker jag skulle undvika just nu:

1. Formatera inte enheten, även om Windows tjatar på dig att göra det.
  2. Skriv inte något nytt till den.
  3. Kör inte CHKDSK än. Det lagar ibland filsystemfel, men jag har sett det omorganisera saker på ett sätt som gjorde filåterställning sämre, inte bättre.

Innan jag går in på återställningsprogram skulle jag först kontrollera några tråkiga saker:

1. Aktivera Dolda objekt i Utforskaren.
  2. Titta på använt utrymme på enheten. Om siffrorna fortfarande ser nära ut det du förväntar dig finns dina filer ofta fortfarande där.
  3. Byt USB-kabel eller prova en annan port. Jag har varit med om att opålitliga kablar fått ett större problem att verka verkligt.

Om filerna fortfarande inte visas och du inte har någon säkerhetskopia skulle jag gå vidare till återställningsprogram.

Jag skulle börja med Disk Drill. Min anledning är enkel. Det är lättare att använda än mycket av det andra, och en funktion spelar stor roll här: diskavbildning. Det ger dig en fullständig kopia av enheten på blocknivå. Om den externa enheten börjar koppla ifrån, gå extremt långsamt eller bete sig konstigt mitt under skanningen är det säkrare att först skapa en avbild. Du skannar kopian, inte originalet. Mindre slitage, mindre risk.

Det här är den ordning jag skulle använda:

1. Installera Disk Drill på din interna enhet eller på någon annan frisk enhet. Installera det inte på den externa enheten med de saknade filerna.
  2. Öppna det och välj problem-enheten.
  3. Om enheten verkar instabil använder du Disk Drill för att först skapa en diskavbild. Skanna sedan avbildsfilen.
  4. Om enheten verkar stabil klickar du på Sök efter förlorade data.
  5. När det frågar efter skanningstyp väljer du Universal Scan. Jag skulle använda den här som standard. Den kombinerar flera metoder i en körning, kontroller av raderade filer, skadade filsystemposter, förlorade partitioner, filsignaturer, hela paketet.
  6. Låt skanningen slutföras. Stora enheter tar tid. Att avbryta tidigt gör ofta att användbart material inte upptäcks.
  7. Kontrollera resultaten. Förhandsgranska några viktiga filer och se om de går att öppna.
  8. Återställ återfunna filer till en annan enhet. Inte tillbaka till samma externa disk. Aldrig dit.

Om du använder Windows finns det också en gratis gräns för återställning på upp till 100 MB, vilket räcker för att testa om dina filer dyker upp innan du spenderar pengar.

När dina filer är säkra skulle jag först då tänka på reparation eller omformatering. Om enheten fortsätter att bete sig konstigt efter det skulle jag inte lita på den igen för något viktigt. Jag skulle byta ut den.

Den enda gången jag skulle stoppa alla gör det själv-steg är när enheten visar tecken på fysiskt fel. Klickande ljud, skrapande ljud, slumpmässiga frånkopplingar varannan minut, enorma fördröjningar när mappar öppnas eller att enheten försvinner från Windows. Då skulle jag koppla ur den. Programvara fixar inte skadad hårdvara, och upprepade skanningar pressar ibland en svag enhet ännu längre utför.

Om datan betyder mycket, familjebilder, jobbfiler, gamla projekt, sådant du inte kan återskapa, skulle jag hoppa över återställning hemma och gå direkt till ett professionellt återställningslaboratorium. De har verktyg och hårdvaruåtkomst som vanlig programvara inte har. Det kostar mycket, ja, men för oersättlig data tycker jag att det är den säkrare vägen.