Jag letar efter tillförlitlig kloningsprogramvara för att säkerhetskopiera mitt system. Vad rekommenderar du?
Okej, lyssna nu, här är grejen. Om du vill ha kloningsprogramvara som faktiskt får jobbet gjort utan att du vill kasta datorn genom ett fönster, välj Macrium Reflect. Det är stabilt som en klippa, som backupmjukvarans James Bond. Det är gratis för grundläggande användning, men även betalversionen kommer inte att tömma din plånbok för mycket. Det är snabbt, pålitligt och hakar inte upp sig när du klonar stora diskar.
Andra kanske föreslår grejer som Acronis True Image eftersom det har alla dessa snygga extrafunktioner, men ärligt talat, hälften av dessa funktioner kommer du aldrig ens att använda, och det känns uppblåst. Dessutom har jag hört folk klaga på deras nya prenumerationsmodell—nej tack.
Och om du har en budget och inte har något emot något superenkelt kan Clonezilla fungera, men var redo att hantera dess gammaldags kommandoradsstil. Det är kraftfullt, ja, men inte precis användarvänligt. Du kommer känna dig som att du hackar Pentagon bara genom att försöka använda det.
I slutändan är Macrium Reflect det säkra, stressfria valet. Bara ladda ner det, installera och följ de grundläggande stegen. Det kommer att klona din disk, säkra dina värdefulla filer, och du kan oroa dig för andra saker—som att lista ut varför ditt kaffe alltid blir kallt innan du dricker upp det.
Okej, så @cazadordeestrellas nämnde Macrium Reflect, vilket ärligt talat är ett bra val för de flesta. Med det sagt tycker jag att de avfärdade Acronis True Image lite för snabbt. Är det svullet? Ja, typ. Men det har en massa funktioner om du är någon som faktiskt behöver mer än ett grundläggande kloningsverktyg. Saker som molnbackup och skydd mot ransomware? Inte saker du tror att du kommer behöva förrän du verkligen gör det. Prenumerationsmodellen suger dock—det ska jag ge dem.
Ett annat alternativ värt att nämna är EaseUS Todo Backup. Det är ganska nybörjarvänligt, har både gratis- och betaltalternativ, och kan hantera kloning, avbildning och backup allt i en paketlösning. Det är inte riktigt lika robust för avancerade användare som något liknande Macrium Reflect, IMHO, men om du bara vill ha något intuitivt, är det ett värdigt val.
Nu, låt oss prata om Clonezilla en sekund. Jag håller delvis med @cazadordeestrellas där—det är inte för den svaghjärtade. Kommandoradmodeller kan skrämma bort folk, och dess gränssnitt kan påminna dig om en teknisk skräckfilm från tidigt 2000-tal. Men här är grejen: det är kraftfullt och gratis. Inga krusiduller, men superpålitligt om du är bekväm med att arbeta utanför en klick-och-kör-lösning.
Åh, en sista hyllning. Paragon Drive Copy är också en stark kandidat, särskilt för att migrera operativsystem till SSD:er. Det är kanske inte lika ‘populärt’, men det fungerar som en dröm och besvärar dig inte med lika många popup-meddelanden eller försäljningsknep som vissa andra.
För att summera:
- Lätt med bra funktioner? Testa Macrium Reflect eller EaseUS.
- Vill du ha fina klockor och visselpipor? Acronis (om du inte hatar prenumerationer).
- Hårdcore ‘ingen UI behövs’-vibb? Clonezilla.
- Flyttar ditt OS specifikt? Paragon Drive Copy.
Välj ditt gift—förvänta dig bara inte magisk perfektion oavsett vilken du väljer. Programvara har alltid ett sätt att överraska dig när du minst anar det.