Trenger råd for å gjenopprette filer fra et SD-kort på Mac

SD-kortet mitt sluttet plutselig å vise alle bildene og videofilene mine på Macen min, og jeg er bekymret for at jeg kan miste viktige minner og arbeidsfiler. Jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette slettede eller manglende filer fra et SD-kort på en Mac uten å gjøre problemet verre.

Jeg støtte på dette med et Sony SD-kort på Mac-en min. Første ting: ikke behandle slettede filer som om de er døde. Mange slettinger på kort er bare logiske. Dataene ligger ofte der til nye bilder overskriver dem.

Gjenopprettingsapper finnes av en grunn. Hvis ingenting viktig har overskrevet kortet, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Jeg ville startet med Disk Drill, UFS Explorer eller R-Studio. På Mac hadde jeg lettest for å bruke Disk Drill. Det føltes mindre klønete, og det gjorde fortsatt jobben fint. Oppsettet tok et par minutter. Skanneresultatene var enkle å gå gjennom. Forhåndsvisning fungerte, noe som betydde mer enn noe annet for meg. Det fanget også opp RAW-fotoformater, noe som sparte meg masse tid.

Forhåndsvisningsfunksjonen er den delen jeg stoler mest på. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er det gode sjanser for at den gjenopprettede kopien også åpnes. Jeg brukte dette til å filtrere ut søppelet før jeg gjenopprettet en stor haug med ødelagte filer.

Noen ting betyr mer enn folk tror:

Før du skanner

Bruk en ordentlig SD-kortleser. Ikke la kortet stå i kameraet og koble til kameraet. Jeg har sett ustabile tilkoblinger ødelegge lange skanninger. Det samme gjelder billige USB-huber. De kobler ut, skanningen stopper opp, og så må du begynne på nytt.

Hold Mac-en våken hele tiden. Store kort tar tid. Hvis du skanner 128GB eller 256GB, gå og gjør noe annet og la den bli ferdig.

Og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Mac-ens interne SSD er helt fin. En annen ekstern disk er også fin. Ikke skriv gjenopprettede filer tilbake til det samme SD-kortet. Det er sånn folk begraver det de prøvde å redde.

Hvis kortet ble formatert

Jeg ville ikke fått panikk ennå. En hurtigformatering sletter vanligvis informasjonen i filtabelen, ikke selve bildedataene. Jeg har gjenopprettet filer etter en formatering før. Ikke hver gang, men ofte nok til at det er verdt å prøve.

Det som raskt ødelegger sjansene dine er dette:

• ta flere bilder etter slettingen
  • formatere kortet igjen
  • kjøre tilfeldige reparasjonsverktøy først
  • rote med kortet om og om igjen fordi du håper det fikser seg selv

Hva jeg ville gjort

1. Slutt å bruke SD-kortet med en gang.
  2. Sett det i en kortleser og koble det til Mac-en.
  3. Installer og åpne Disk Drill.
  4. Kjør en full skanning av kortet.
  5. La skanningen bli ferdig. Ikke avbryt den.
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
  7. Gjenopprett alt til Mac-en eller en annen disk.

Hvis du vil ha et gratis alternativ

PhotoRec er det gratisalternativet jeg ville pekt på først på Mac. Det fungerer, men det er ikke brukervennlig. Du kommer til å bruke mer tid på å lese menyer og lete gjennom resultater. Gjenopprettede filer kommer også ofte tilbake med stygge generiske navn og uten mappestruktur, noe som fort blir slitsomt hvis du hadde mange bilder.

En ting folk glemmer

Sjekk sikkerhetskopiene dine før du bruker en halv dag på å skanne. Jeg har sett folk sverge på at SD-kortet var den eneste kopien, og så ser de etter og finner bildene allerede synkronisert til iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox. Verdt å sjekke først. Det tar to minutter og kan spare deg for mye styr.

Hvis filene forsvant uten at du slettet dem, ville jeg sjekket kortets filsystem før jeg gikk rett til full gjenoppretting. Liten forskjell, stor betydning.

Åpne Diskverktøy på Macen din. Se om SD-kortet monteres med riktig størrelse. Hvis det gjør det, kjør Førstehjelp én gang. Bare én gang. Hvis problemet er en skadet katalog, kan Førstehjelp noen ganger få fillisten tilbake raskt. Hvis det gir feil eller kortet fortsetter å koble fra, stopp der.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke fortsatt å prøve skanninger på et ustabilt kort. Dårlige kort blir verre. Det beste er å lage et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet først, og så skanne avbildningen, ikke kortet. På Mac fungerer dd i Terminal hvis du vet hva du gjør. Hvis ikke, bruk et verktøy med støtte for sikkerhetskopiavbildning. Disk Drill er bra her fordi det lar deg jobbe tryggere når kortet er ustabilt.

Ekstra sjekker folk hopper over:

1. Vis skjulte filer i Finder, Kommando + Shift + .
  2. Test kortet på en annen Mac eller kortleser.
  3. Sjekk om kortet ble RAW eller om ExFAT ble ødelagt.
  4. Se i Bilder, Lightrooms importbuffer og iCloud-synkroniseringsmapper.

Hvis videofiler er hovedmålet, forvent blandede resultater. Bilder gjenopprettes bedre enn store videoklipp etter korrupsjon.

Denne korte guiden er også verdt en titt hvis du vil ha en visuell gjennomgang av gjenoppretting av SD-kort på Mac, Trinn for gjenoppretting av SD-kort på Mac for slettede bilder og videoer.

Først og fremst, slutt å montere det om og om igjen i Finder. Der skiller jeg meg litt fra @mikeappsreviewer og @voyageurdubois. Hvis kortet oppfører seg merkelig, er hver ekstra tilkobling bare mer belastning på et SD-kort som muligens er i ferd med å svikte.

Det jeg ville sjekket før en full gjenopprettingsrunde:

• Åpne Systeminformasjon på Mac og se om leseren i det hele tatt oppdager kortet riktig.
  • Kjør diskutil list i Terminal og bekreft at kortet vises med forventet størrelse.
  • Hvis det vises, men Finder er tom, kan problemet være katalogskade, ikke faktisk sletting.
  • Hvis kortet er fysisk ustabilt, lag et image først og jobb ut fra den kopien.

Jeg er også litt mer forsiktig med Førstehjelp enn noen andre. Det kan hjelpe, men på ustabile medier kan det også gjøre et rotete filsystem enda mer rotete. Hvis dette er filer som ikke kan erstattes, ville jeg laget et image først og så testet reparasjoner senere.

For gjenoppretting på macOS er Disk Drill fortsatt et av de mer praktiske alternativene fordi det håndterer SD-kort godt, forhåndsviser bilder/video som kan gjenopprettes, og er enklere å sortere gjennom enn mange av de mer nerdete verktøyene. Hvis filene bare er savnet og ikke kraftig overskrevet, er sjansene fortsatt ganske gode. For en gjennomgang er denne enkle Disk Drill-anmeldelsen og Mac-gjenopprettingsguiden ganske tydelig.

Én ting til som folk hopper over: hvis kortet ble brukt i et kamera, prøv å lese det på kameraet kun for å bekrefte at filene finnes, ikke for å lagre eller ta opp noe. Noen kameraer kan fortsatt se mapper som macOS ignorerer. Merkelig, men det skjer.

Hvis kortet blir varmt, kobler fra tilfeldig eller ber om å bli initialisert, slutt å tukle med det. Det er punktet der gjør-det-selv fort kan bli skummelt. Gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til SD-kortet. Grunnleggende ting, men folk gjør det fortsatt og lurer så på hvorfor filene er ødelagt lol.