Mit drev ændrede sig pludseligt til en RAW-partition efter en genstart, og nu siger Windows, at jeg skal formatere det, før jeg kan bruge det. Der er vigtige filer på det, så jeg er bekymret for, at formatering først kan gøre datagendannelse sværere. Hvad skal jeg gøre først for at gendanne data fra et RAW-drev sikkert uden at gøre situationen værre?
Jeg har haft med RAW-partitioner at gøre et par gange, og jeg formaterede heller ikke først nogen af gangene. Jeg ville vente med at formatere til sidst. Når du gør det, gør du de næste trin sværere uden nogen god grund.
Det, der normalt skete for mig, var enkelt. Windows holdt op med at forstå filsystemet, mærkede partitionen som RAW og pressede derefter på med en formateringsprompt, som om drevet var tomt skrammel. Det var det ikke. Filerne var der stadig, men filsystemoplysningerne var beskadiget så meget, at Stifinder gav op.
Hvis dit problem skyldes filsystemkorruption, ville jeg holde rækkefølgen stram:
- Gør ikke noget ved RAW-partitionen.
- Træk de vigtige data ud først.
- Se, om det er tiden værd at reparere partitionen.
- Formater først, når dine filer er sikkert gemt et andet sted.
Til gendannelse ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi det ikke er afhængigt af én metode. Når nok filsystemposter stadig kan læses, henter det filer tilbage med navne og mappestier intakte. Når strukturen er for ødelagt, skifter det til scanning efter filsignaturer og leder direkte efter kendte filtyper på disken. Det er vigtigt, fordi en RAW-partition i Windows ikke altid betyder, at dataene er væk. Nogle gange betyder det, at Windows mistede indekset og ikke mere end det.
Trinene er ligetil:
- Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det beskadigede.
- Vælg RAW-disken eller RAW-partitionen.
- Klik på Søg efter mistede data. På et eksternt drev, hvis den spørger efter scanningstilstand, så brug Universal Scan. Jeg ville gemme Advanced Camera Recovery til SD-kort eller lager fra kameraer og droner.
- Vent på, at scanningen bliver færdig. Afbryd den ikke før tid.
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem, så du ved, at de kan åbnes.
- Gem de gendannede data på en anden disk.
Hvis du vil gå den gratis vej, har jeg også brugt TestDisk og PhotoRec. TestDisk er værd at prøve, når målet er at reparere partitions- eller filsystemoplysninger. PhotoRec ignorerer det ødelagte filsystem og udtrækker filer efter type. Det virker, men det er mere råt. Du mister de oprindelige navne, mappestrukturen og nogle gange tålmodigheden. At sortere en stor gendannelse fra PhotoRec er et rod, især hvis du havde mange års blandede filer.
Efter gendannelsen er færdig og kontrolleret, så ville jeg se på reparation. Hvis TestDisk genopbygger partitionen rent, fint, så er formatering ikke nødvendig. Hvis det ikke gør, ville jeg åbne Diskhåndtering, oprette en ny partition, køre en hurtig formatering og derefter kopiere de gendannede filer tilbage.
Én ting lærte jeg på den hårde måde: stop, hvis drevet begynder at klikke, gå offline eller forsvinde under scanninger. På det tidspunkt føltes det mindre som filsystemskade og mere som hardware, der er ved at fejle. At køre tilfældige reparationsværktøjer igen og igen på et døende drev er sådan, man gør en dårlig situation værre. Hvis filerne betyder noget, ville jeg stoppe dér og overlade det til et gendannelsesværksted.
Udfør gendannelse først. Formater ikke RAW-partitionen endnu.
Formatering skriver nye filsystemdata til drevet. En hurtig formatering gør mindre skade end en fuld, men den overskriver stadig vigtig metadata. Hvis dine filer betyder noget, er dit første mål at bevare det, der stadig er der. På en sund, men beskadiget volumen falder chancen for vellykket gendannelse ofte efter ekstra skrivninger. Så hold skrivninger på nul, hvis du kan.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, vent med formatering. Der, hvor jeg er lidt uenig, er tidspunktet for reparation. Jeg ville ikke prøve CHKDSK på et RAW-drev før gendannelse. CHKDSK afviser ofte RAW-volumener alligevel, og når det kører på beskadigede strukturer, gør det nogle gange en rodet situation værre.
Min rækkefølge ville være:
- Tjek SMART-status med CrystalDiskInfo eller smartctl.
- Hvis status ser dårlig ud, så klon drevet først med noget som ddrescue.
- Gendan filer fra klonen eller fra originalen, hvis disken er stabil.
- Bekræft, at de gendannede filer kan åbnes.
- Først derefter skal du repartitionere og formatere.
Hvis du vil have en nemmere GUI-løsning, er Disk Drill et solidt valg som software til gendannelse af RAW-partitioner. Det klarer sig ofte godt, når Windows mister filsystemet, men fildataene stadig er til stede. Hvis drevet er flytbart, så test det først på en anden pc og med et andet USB-kabel. Jeg har set dårlige kabinetter give indtryk af et RAW-problem.
Hvis dette også er en SSD, så stop med at bruge den nu. TRIM plus ekstra skrivninger er dårlige nyheder for slettede eller forældreløse data.
For alle, der sammenligner værktøjer, er denne side om bedste software til gendannelse af RAW-partitioner og SD-kort for hurtigt at få filer tilbage også relevant.
Kort version, gendan først, formater til sidst. Ikke omvendt.
Nej, formatér den ikke først. Den popup er i bund og grund Windows, der siger Jeg kan ikke læse dette, ikke dine filer er væk. Stor forskel.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil tilføje én ting, som folk alt for ofte springer over: tjek om partitionsproblemet er falsk, før du går i recovery-tilstand. Hvis dette er et eksternt drev, så prøv en anden USB-port, et andet kabel, et andet kabinet og en anden pc. Jeg har set drev dukke op som RAW, bare fordi adapteren opførte sig dumt. Det lyder fjollet, men det sparer tid.
Hvis drevet også laver mærkelige lyde, får Stifinder til at fryse eller kobler fra, så lad være med at rode mere med det. På det tidspunkt er gendannelsessoftware ikke første træk, det er at bevare drevet.
Hvis det forbliver stabilt, er det sikrere at gendanne data før formatering. Formatering kan overskrive filsystemmetadata, som du måske stadig har brug for. Selv en hurtig formatering er ikke harmløs. Så ja, gendan først, reparer senere, formatér til sidst.
Én ting, jeg er lidt uenig i ved det sædvanlige råd: Jeg ville ikke bruge for lang tid på at prøve at fikse RAW-partitionen, før dataene kopieres ud. Folk bliver fristet af reparationsværktøjer og ender med at gøre rodet værre. Hvis filerne betyder noget, er prioritet nummer 1 at få dem ud, ikke heltegerninger.
Disk Drill er et rimeligt valg her, fordi det håndterer RAW-partitioner ret godt og giver dig en forhåndsvisning, hvilket er supernyttigt til at tjekke, om det gendannede faktisk kan bruges og ikke bare er filnavne med falsk håb hæftet på. Gem alt gendannet på et andet drev, selvfølgelig. At skrive tilbage til den samme disk er sådan, folk forvandler gendanbart til ups.
Hvis du vil læse mere, har denne tråd om hvordan man henter data fra et RAW-drev uden at gøre tingene værre også nogle gode input fra fællesskabet.
Kort version: gendan først, formatér bagefter, og lad ikke Windows mobbe dig til at klikke på Formater disk, bare fordi det blev forvirret.
Gendan først. Formater til sidst.
Jeg er enig med @sternenwanderer, @byteguru og @mikeappsreviewer i hovedpointen, men jeg vil fremhæve en nuance lidt mere: Hvis drevet er internt og pludselig blev RAW lige efter en genstart, ville jeg også tjekke systemlogfiler og BIOS/UEFI-detektion, før jeg gør noget tungt. Nogle gange er partitionen fin, og det er controlleren, kablingen eller USB-broen, der lyver.
Det, jeg ikke ville gøre, er at klikke på Windows-formatprompten bare for at se, om det hjælper. Det hjælper ikke med gendannelsen.
En lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke skynde mig til noget reparationsforsøg, selv ikke dem, der lyder sikre, medmindre dataene allerede er kopieret et andet sted hen. Mange reparationsværktøjer er fantastiske, lige indtil de ikke er det.
Om Disk Drill, siden det blev nævnt:
Fordele
- God til at finde filer på RAW-diskenheder
- Forhåndsvisningsfunktionen er oprigtigt nyttig
- Nemmere at bruge end TestDisk/PhotoRec
- Kan gendanne med mappestruktur, når metadata stadig kan læses
Ulemper
- Ikke den billigste løsning
- Dybe scanninger kan tage lang tid
- Signaturbaseret gendannelse kan stadig miste de oprindelige navne
- De bedste resultater afhænger stadig af drevets tilstand
Så ja, Disk Drill er en fornuftig mulighed, hvis du vil have den mindst smertefulde GUI-løsning, især for en ikke-teknisk bruger. Bare installer det et andet sted, og gendan til et andet drev.
En praktisk ting mere, som folk springer over: Hvis de gendannede filer er uerstattelige, så stikprøvekontrollér en masse af dem, ikke kun ét foto og én PDF. Åbn større videoer, arkiver, projektfiler og regneark. RAW-gendannelser kan se vellykkede ud, indtil du rammer filkorruption halvvejs igennem.
Hvis drevet begynder at forsvinde, bliver ekstremt langsomt eller giver læsefejl, så stop og klon først. Det ændrer situationen fra et filsystemproblem til et problem med svigtende hardware.