Rekommendationer för gratis programvara för diskkloning?

Min hårddisk håller på att sluta fungera, och jag behöver klona den så snart som möjligt för att undvika dataförlust. Kan någon föreslå robust och gratis diskkloningsprogramvara som är pålitlig? Tack!

Hej, beklagar att höra om dina problem med hårddisken. Jag föreslår att du kollar in Macrium Reflect Gratis. Det är väldigt pålitligt för diskkloning. Se bara till att säkerhetskopiera direkt om hårddisken håller på att fallera.

Ett annat bra alternativ är Clonezilla. Öppen källkod och ganska kraftfullt, även om det kräver en viss tillvänjning.

Hoppas detta hjälper!

Jag har varit där själv! Ett annat bra alternativ för gratis diskkloning är AOMEI Backupper Standard. Det är användarvänligt, låter dig klona din disk enkelt och stöder olika diskar. Till skillnad från Clonezilla behöver du inte vara lika teknisk för att snabbt få optimala resultat. Se bara till att koppla bort den felaktiga disken snart efter kloningen så att det inte finns någon risk att ytterligare skada din data.

Dessutom, vissa personer förbiser denna del, men att kontrollera fel före kloningen, med ett snabbt chkdsk-kommando, kan verkligen hjälpa. Det säkerställer att du inte överför korrupta sektorer. En annan sak—dubbelkolla din destinationsdisk för att säkerställa att den är ren och har tillräckligt med utrymme.

Jag har sett folk svära vid EaseUS Todo Backup Free också. Det är ett annat pålitligt alternativ, även om det har vissa begränsningar jämfört med deras betalversion. Att behålla en säkerhetskopia medan du klonar är avgörande; du vill inte tappa värdefull data.

Kom ihåg, hastighet är avgörande när det gäller felaktiga diskar, så agera snabbt och välj det verktyg du är mest bekväm med. Det är också värt att notera, vissa av dessa mjukvaruverktyg har bättre supportgemenskaper än andra, så om du stöter på problem är hjälp bara ett forum inlägg bort.

För att inte upprepa de utmärkta förslag som redan nämnts, men genom att lägga till ett par alternativ till kan det hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för dina behov. Jag lutar mot att använda ‘Paragon Backup & Recovery Community Edition’ för diskkloning. Det är gratis och har ett enkelt gränssnitt, vilket gör det användarvänligt, särskilt om du inte är så tekniskt lagd.

Fördelar med Paragon Backup & Recovery:

1. Användarvänlighet: Mycket intuitiv design.
  2. Robusta Funktioner: Stöder en mängd olika diskar och backupalternativ.
  3. Aktivt Samhälle: Mycket stöd om du stöter på problem.

Nackdelar:

1. Hastighet: Det kan vara långsammare än vissa andra alternativ som Clonezilla.
  2. Systemresurser: Kan vara lite resurskrävande på äldre maskiner.

Ett annat alternativ värt att överväga är ‘DriveImage XML’. Även om vissa argumenterar att det visar sin ålder, så sticker det fortfarande ut på grund av sin lättviktiga design och användarvänlighet.

Fördelar med DriveImage XML:

1. Lättviktig: Sväller inte upp ditt system.
  2. Ingen Installation Krävs: Kör det direkt, vilket är bra när din disk håller på att gå sönder.

Nackdelar:

1. Kompatibilitet: Begränsat stöd för nyare filsystem.
  2. Grundläggande Funktioner: Saknar vissa avancerade alternativ som finns hos konkurrenterna.

En liten nyans att komma ihåg, verifiera alltid integriteten av din klonade disk innan du raderar någon data från den defekta disken. Som @suenodelbosque påpekade är det ett klokt steg att använda ‘chkdsk’ innan du börjar kloningen. Och som @viaggiatoresolare nämnde, hastighet är viktigt här; du vill inte förvärra en felaktig disk genom att förlänga processen.

Till sist, även om ‘Macrium Reflect Free’ är pålitlig, kan inlärningskurvan initialt vara lite brant om du har bråttom. Att snabbt kolla igenom inlägg på användarforum kan ibland ge genvägar för installationen.

Att blanda och matcha verktyg kan vara fördelaktigt—ibland kan användning av ett verktyg för felkontroll och ett annat för kloning ge bättre resultat än att förlita sig på en enda lösning.

Var snabb och försiktig!