Per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd — kan ik mijn bestanden herstellen?

Ik heb per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt en mijn SD-kaart geformatteerd voordat ik besefte dat er belangrijke foto’s en video’s op stonden. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of de gegevens nog kunnen worden hersteld en welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat ik de situatie erger maak.

Ik ken deze. Ik heb ooit de verkeerde SD-kaart geformatteerd na een lange shoot en ik werd misselijk op het moment dat ik het doorhad. Stop als eerste nu met het gebruik van de kaart. Haal hem uit de camera, telefoon, drone, of waar hij ook in zit.

Wat er meestal gebeurt bij het formatteren van een SD-kaart is een snelle formattering, geen volledige wisbeurt. De index van de kaart wordt leeggemaakt, zodat je apparaat hem als lege ruimte behandelt. Je foto’s en video’s staan vaak nog steeds op de kaart totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Dus als je na het formatteren bent blijven opnemen, dalen de kansen op herstel snel. Als je niets nieuws hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Ik zou ook het kleine schuifje aan de zijkant van de SD-kaart op Lock zetten, zodat je computer niet per ongeluk losse bestanden erop schrijft.

Sla de oplossingen via de Opdrachtprompt en terminalreparaties over. Hulpmiddelen zoals CHKDSK zijn bedoeld voor beschadigde bestandssystemen. Ze zijn niet gemaakt om media van een geformatteerde kaart te herstellen, en ik heb gezien dat ze de boel rommeliger achterlaten.

Als je de bestanden terug wilt, gebruik dan herstelsoftware. Ik had de beste resultaten met Disk Drill. Ik heb een paar opties geprobeerd nadat ik mijn eigen kaart had verpest, en deze haalde meer bruikbare bestanden terug, vooral video. Dat deel is belangrijk, omdat videoclips op SD-kaarten vaak in stukken worden opgesplitst. Sommige gratis apps vinden de delen wel, maar geven je daarna een bestand dat je editor niet opent. De modus Advanced Camera Recovery van Disk Drill deed het beter bij het weer samenvoegen van clips. Het vond ook RAW-foto’s en gewone bestanden zonder veel gedoe.

Wat ik deed:

1. Een degelijke kaartlezer gebruikt en de vergrendelde SD-kaart op mijn computer aangesloten.

2. Disk Drill geïnstalleerd en geopend.

3. De SD-kaart uit de lijst gekozen en de scan gestart.

4. Gewacht op de resultaten en daarna de voorbeelden gecontroleerd. Als een bestand goed als voorbeeld wordt weergegeven, is de kans op herstel meestal goed.

Nog één regel, en dit deel is bijna net zo belangrijk als stoppen met het gebruik van de kaart. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde geformatteerde SD-kaart op. Sla ze op op de interne schijf van je computer of op een aparte externe schijf. Als je herstelt naar dezelfde kaart, loop je het risico de bestanden te overschrijven die je probeert te redden. Een harde manier om ze twee keer kwijt te raken.

Als je direct na het formatteren bent gestopt met het gebruik van de kaart, sta je er nog best goed voor. Ik heb scans veel meer zien terughalen dan verwacht.

Als het een normale formattering was, staan je bestanden vaak nog steeds op de kaart totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Tijd is dus belangrijk.

Een paar dingen die ik nu meteen zou doen, naast wat @mikeappsreviewer al zei.

1. Controleer wat voor soort formattering er is gebeurd.
    Als de camera of telefoon de formattering heeft uitgevoerd, was het vaak een snelle. De kans op herstel blijft dan redelijk goed. Als je een computer hebt gebruikt en voor een volledige formattering hebt gekozen, daalt die kans sterk.

2. Controleer de gezondheid van de kaart.
    Als de SD-kaart hiervoor al fouten gaf, kan het probleem defect flashgeheugen zijn en niet alleen de formattering. In dat geval kan herstelsoftware bestanden missen of vastlopen. Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont of vraagt om opnieuw te worden geplaatst, stop dan en ga naar een professioneel lab.

3. Maak eerst een image van de kaart.
    Ik ben het er niet helemaal mee eens om direct met bestandsherstel te beginnen. De beste aanpak is om de SD-kaart te klonen naar een imagebestand en daarna die image te scannen. Zo blijft het origineel onaangeroerd als de kaart instabiel is. Op Linux of macOS werken dd of ddrescue. Op Windows doen sommige imagingtools hetzelfde.

4. Verwacht dat bestandsnamen en mappen in de war zijn.
    Herstel na formattering haalt bestanden vaak terug op basis van handtekeningen. Dus het kan zijn dat DSC_1044 weg is en is vervangen door namen als file000123.jpg. Foto’s overleven meestal beter dan lange video’s.

5. Let op nepvoorvertoningen.
    Een miniatuurvoorbeeld is handig, maar niet perfect. Test herstelde video’s in VLC voordat je denkt dat je klaar bent.

Disk Drill is een goede keuze voor herstel van geformatteerde SD-kaarten, vooral voor cameramedia. Als je een breder overzicht wilt van tools voor herstel van foto’s op SD-kaarten, is deze gids ook nuttig:
beste SD-kaart hersteltools voor verwijderde foto’s en video’s

Belangrijke regel: sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Niet terug op de SD-kaart. Dat onderdeel verpest veel herstelpogingen.

Als het gewoon een normaal camera- of telefoonformaat was, is herstel nog steeds heel goed mogelijk. Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @codecrafter zeiden, is dit: let op het kaarttype en het apparaat.

Als het een microSD is die in een Android-telefoon wordt gebruikt als interne/geadopteerde opslag, wordt herstel een stuk moeilijker door versleuteling. Hetzelfde geldt als de kaart uit bepaalde actioncams kwam die vreemde bestandsverwerking gebruiken. Een standaard SD-kaart uit een camera is meestal het best mogelijke scenario.

Ik zou de kaart ook niet steeds opnieuw in meerdere apparaten proberen “om het even te controleren”. Elk apparaat schrijft graag kleine beetjes data. Dat kan herstelbare ruimte meer beschadigen dan mensen denken.

Iets wat mensen vaak overslaan, is het controleren van herstelde bestanden op corruptie aan de hand van grootte en duur. Een herstelde MP4 die 2 GB aangeeft maar slechts 3 seconden afspeelt, is niet echt hersteld. Disk Drill is hier een degelijke optie, omdat het mediabestanden vaak beter kan herstellen dan veel spotgoedkope tools, maar ik zou de resultaten nog steeds handmatig controleren.

Als de bestanden onvervangbaar zijn, is een professioneel herstelbedrijf beter dan zelf proberen. Duur, ja, maar beter dan experimenteren tot de kaart onbruikbaar is.

Ook, voor iedereen die meer ervaringen wil lezen, is deze discussie over herstel van foto’s en video’s van een geformatteerde SD-kaart behoorlijk relevant.