Pamięć mojego iPhone’a jest prawie pełna, a ja nie znam się zbyt dobrze na technologii. Potrzebuję prostego i bezpiecznego sposobu na usunięcie niepotrzebnych plików, zdjęć, pobranych materiałów i danych aplikacji bez ryzyka przypadkowej utraty ważnych rzeczy.
Najpierw sprawdziłbym Ustawienia > Ogólne > Pamięć iPhone’a. Poczekaj chwilę, aż urządzenie wszystko obliczy. To zestawienie jest znacznie bardziej przydatne niż zakładanie, że iOS nagle zapełnił telefon systemowymi śmieciami.
Przydarzyło mi się to po zaktualizowaniu starszego iPhone’a z pamięcią 64 GB. Zaczęły pojawiać się ostrzeżenia o braku miejsca, a aplikacje ciągle uruchamiały się ponownie, gdy się między nimi przełączałem. Aktualizacja rzeczywiście wymagała trochę miejsca na pliki tymczasowe, ale większość pamięci zajmowały gromadzone przez lata zdjęcia, filmy, zrzuty ekranu, pobrane pliki i dane aplikacji.
W moim przypadku najwięcej miejsca zajmowały zdjęcia, więc najpierw zająłem się nimi. Ręczne sortowanie kilku tysięcy zdjęć nie było praktyczne, dlatego skorzystałem z aplikacji Clever Cleaner. Grupuje ona zduplikowane i podobne zdjęcia, oznacza duże filmy, wyszukuje stare zrzuty ekranu i wyodrębnia zdjęcia Live Photos do przejrzenia. Wszystko jest analizowane lokalnie na telefonie, aplikacja nie zawiera reklam, a bezpłatna wersja całkiem dobrze sprawdza się podczas regularnego porządkowania.
Inteligentne czyszczenie przydaje się do usuwania najbardziej oczywistych zbędnych plików. Później zwykle poświęcam kilka minut na przeglądanie pojedynczych starszych zdjęć w trybie Przesuwanie. W przypadku grup podobnych ujęć aplikacja podpowiada, które z nich warto zachować. Pozwoliło mi to zaoszczędzić mnóstwo czasu podczas porządkowania serii zdjęć z wakacji i rodzinnych spotkań.
Gdy biblioteka zdjęć jest już uporządkowana, warto sprawdzić także te miejsca: