Moet ik gegevens herstellen voordat ik een RAW-partitie formatteer?

Mijn schijf is na een herstart plotseling veranderd in een RAW-partitie, en nu zegt Windows dat ik deze moet formatteren voordat ik hem kan gebruiken. Er staan belangrijke bestanden op, dus ik ben bang dat eerst formatteren gegevensherstel moeilijker kan maken. Wat moet ik als eerste doen om veilig gegevens van een RAW-schijf te herstellen zonder de situatie te verergeren?

Ik heb een paar keer met RAW-partities te maken gehad, en beide keren heb ik ook niet eerst geformatteerd. Ik zou wachten met formatteren tot het einde. Zodra je dat doet, maak je de volgende stappen zonder goede reden moeilijker.

Wat er bij mij meestal gebeurde, was simpel. Windows begreep het bestandssysteem niet meer, markeerde de partitie als RAW en gaf daarna de formatteermelding alsof de schijf lege rommel was. Dat was niet zo. De bestanden stonden er nog, maar de informatie van het bestandssysteem was zo zwaar beschadigd dat Verkenner het opgaf.

Als jouw probleem door beschadiging van het bestandssysteem is ontstaan, zou ik deze volgorde strak aanhouden:

1. Doe niets met de RAW-partitie.
  2. Haal eerst de belangrijke gegevens ervan af.
  3. Kijk of het de moeite waard is om de partitie te repareren.
  4. Formatteer pas nadat je bestanden veilig ergens anders staan.

Voor herstel zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat het niet op één methode vertrouwt. Als er nog genoeg bestandssysteemrecords leesbaar zijn, haalt het bestanden terug met namen en mapstructuren intact. Als de structuur te ver weg is, schakelt het over op scannen op bestandssignaturen en zoekt het direct op de schijf naar bekende bestandstypen. Dat is belangrijk, want een RAW-partitie in Windows betekent niet altijd dat de gegevens weg zijn. Soms betekent het dat Windows de index kwijt is en verder niets.

De stappen zijn eenvoudig:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de beschadigde.
  2. Kies de RAW-schijf of de RAW-partitie.
  3. Klik op Zoeken naar verloren gegevens. Bij een externe schijf, als er om een scanmodus wordt gevraagd, gebruik dan Universele scan. Ik zou Geavanceerd cameraherstel bewaren voor SD-kaarten of opslag van camera's en drones.
  4. Wacht tot de scan klaar is. Breek hem niet voortijdig af.
  5. Bekijk een voorbeeld van bestanden voordat je ze herstelt, zodat je weet dat ze openen.
  6. Sla herstelde gegevens op een andere schijf op.

Als je een gratis route wilt, heb ik TestDisk en PhotoRec ook gebruikt. TestDisk is het proberen waard wanneer het doel is om partitie- of bestandssysteeminformatie te repareren. PhotoRec negeert het beschadigde bestandssysteem en haalt bestanden op basis van type eruit. Het werkt, maar het is grover. Je verliest de oorspronkelijke namen, mapindeling en soms je geduld. Een grote herstelactie van PhotoRec uitzoeken is een puinhoop, vooral als je jarenlang gemengde bestanden had.

Nadat het herstel is voltooid en gecontroleerd, zou ik pas naar reparatie kijken. Als TestDisk de partitie netjes opnieuw opbouwt, mooi, dan is formatteren niet nodig. Als dat niet lukt, zou ik Schijfbeheer openen, een nieuwe partitie maken, een snelle formattering uitvoeren en daarna de herstelde bestanden terugkopiëren.

Iets wat ik op de harde manier heb geleerd: stop als de schijf begint te klikken, offline gaat of tijdens scans verdwijnt. Op dat punt voelde het minder als schade aan het bestandssysteem en meer als defecte hardware. Willekeurige reparatietools opnieuw uitvoeren op een stervende schijf is hoe je een slechte situatie nog erger maakt. Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik daar stoppen en de schijf naar een herstelbedrijf brengen.

Herstel eerst. Formatteer de RAW-partitie nog niet.

Formatteren schrijft nieuwe bestandssysteemgegevens naar de schijf. Een snelle format doet minder schade dan een volledige, maar overschrijft nog steeds belangrijke metadata. Als je bestanden belangrijk zijn, is je eerste doel om te behouden wat er nog staat. Op een gezonde maar beschadigde volume daalt het succes van herstel vaak na extra schrijfacties. Houd schrijfacties dus op nul als dat kan.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt: wacht met formatteren. Waar ik iets van mening verschil, is het moment van repareren. Ik zou CHKDSK niet op een RAW-schijf proberen vóór herstel. CHKDSK weigert RAW-volumes vaak toch al, en als het wel draait op beschadigde structuren, maakt het een rommelige situatie soms nog erger.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer de SMART-status met CrystalDiskInfo of smartctl.
  2. Als de status er slecht uitziet, kloon de schijf dan eerst met iets als ddrescue.
  3. Herstel bestanden van de kloon of van het origineel als de schijf stabiel is.
  4. Controleer of de herstelde bestanden openen.
  5. Pas daarna opnieuw partitioneren en formatteren.

Als je een eenvoudigere GUI-optie wilt, is Disk Drill een solide keuze voor software voor herstel van RAW-partities. Het doet het meestal goed wanneer Windows het bestandssysteem kwijtraakt maar de bestandsgegevens nog aanwezig zijn. Als de schijf verwijderbaar is, test deze dan eerst op een andere pc en met een andere USB-kabel. Ik heb gezien dat slechte behuizingen een RAW-probleem nabootsen.

Ook, als dit een SSD is, stop dan nu met het gebruik ervan. TRIM plus extra schrijfacties is slecht nieuws voor verwijderde of verweesde gegevens.

Voor iedereen die tools vergelijkt, is deze pagina over de beste software voor herstel van RAW-partities en SD-kaarten om snel bestanden terug te krijgen ook relevant.

Korte versie: eerst herstellen, als laatste formatteren. Niet andersom.

Nee, formatteer het niet eerst. Die pop-up is in feite Windows dat zegt Ik kan dit niet lezen, niet je bestanden zijn weg. Groot verschil.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer, maar ik zou nog één ding toevoegen dat mensen te vaak overslaan: controleer of het partitieprobleem nep is voordat je in herstelmodus springt. Als dit een externe schijf is, probeer dan een andere USB-poort, kabel, behuizing en een andere pc. Ik heb schijven als RAW zien verschijnen alleen omdat de adapter moeilijk deed. Klinkt dom, maar het bespaart tijd.

Als de schijf ook rare geluiden maakt, Verkenner laat vastlopen of de verbinding verbreekt, blijf er dan af. Op dat punt is herstelsoftware niet de eerste stap, het behouden van de schijf wel.

Als hij stabiel blijft, is gegevens herstellen vóór formatteren de veiligere keuze. Formatteren kan metadata van het bestandssysteem overschrijven die je mogelijk nog nodig hebt. Zelfs snel formatteren is niet onschuldig. Dus ja, eerst herstellen, daarna repareren, als laatste formatteren.

Eén ding waar ik het licht mee oneens ben in het gebruikelijke advies: ik zou niet te lang proberen de RAW-partitie te repareren voordat je de gegevens eruit kopieert. Mensen raken verleid door reparatietools en maken de puinhoop uiteindelijk erger. Als de bestanden belangrijk zijn, is prioriteit nummer 1 het veiligstellen ervan, niet heldendaden.

Disk Drill is hier een redelijke keuze omdat het vrij goed met RAW-partities omgaat en je een voorbeeld geeft, wat erg handig is om te controleren of de herstelde bestanden echt bruikbaar zijn en niet alleen bestandsnamen waaraan valse hoop hangt. Sla alles wat je herstelt op een andere schijf op, uiteraard. Terugschrijven naar dezelfde schijf is hoe mensen herstelbaar veranderen in oeps.

Als je wat extra wilt lezen, heeft deze thread over hoe je gegevens van een RAW-schijf haalt zonder het erger te maken ook wat nuttige input uit de community.

Korte versie: herstel eerst, formatteer daarna, en laat Windows je niet dwingen op Format disk te klikken alleen omdat het in de war raakte.

Eerst herstellen. Als laatste formatteren.

Ik ben het met @sternenwanderer, @byteguru en @mikeappsreviewer eens over de kern, maar ik zou één nuance sterker benadrukken: als de schijf intern is en direct na een herstart plotseling RAW werd, zou ik ook systeemlogboeken en BIOS/UEFI-detectie controleren voordat ik iets ingrijpends doe. Soms is de partitie prima in orde en zijn de controller, bekabeling of USB-brug de leugenaar.

Wat ik niet zou doen, is op de Windows-formatteerprompt klikken alleen maar om te zien of het helpt. Het zal herstel niet helpen.

Een kleine afwijking van het gebruikelijke advies: ik zou niet overhaast een reparatiepoging doen, zelfs geen veilig klinkende, tenzij de gegevens al ergens anders naartoe zijn gekopieerd. Veel reparatietools zijn geweldig, totdat ze dat niet meer zijn.

Over Disk Drill, aangezien het ter sprake kwam:

Voordelen

• Goed in het vinden van bestanden op RAW-volumes
  • De voorbeeldfunctie is echt nuttig
  • Makkelijker te gebruiken dan TestDisk/PhotoRec
  • Kan herstellen met mapstructuur wanneer metadata nog leesbaar is

Nadelen

• Niet de goedkoopste optie
  • Diepe scans kunnen lang duren
  • Op signaturen gebaseerd herstel kan alsnog de oorspronkelijke namen verliezen
  • De beste resultaten hangen nog steeds af van de gezondheid van de schijf

Dus ja, Disk Drill is een verstandige optie als je het minst pijnlijke GUI-pad wilt, vooral voor een niet-technische gebruiker. Installeer het alleen ergens anders en herstel naar een andere schijf.

Nog iets praktisch dat mensen vaak overslaan: als de herstelde bestanden onvervangbaar zijn, controleer dan steekproefsgewijs een flink aantal ervan, niet alleen één foto en één pdf. Open grotere video’s, archieven, projectbestanden en spreadsheets. RAW-herstel kan succesvol lijken totdat je halverwege bestandscorruptie tegenkomt.

Als de schijf begint te verdwijnen, extreem traag wordt of leesfouten geeft, stop dan en maak eerst een kloon. Dan verandert het van een bestandssysteemprobleem in een probleem met falende hardware.