Kun je afbeeldingen verzenden in PraatGPT?

Ik probeer een foto te delen in een ChatGPT-gesprek, maar ik kan geen optie vinden om afbeeldingen te uploaden of te verzenden. Is er een manier om dit te doen, of wordt het delen van afbeeldingen niet ondersteund? Ik heb hulp nodig omdat het verzenden van afbeeldingen echt zou helpen om uit te leggen wat ik bedoel.

Bah, afbeeldingen delen in ChatGPT? Ja, dat is iets wat iedereen graag zou willen, maar nee, je kunt geen foto’s sturen of uploaden in gewone ChatGPT-gesprekken. Het tekstvak is alleen voor tekst. Geen paperclipknopje, geen slepen en neerzetten, niks. Als je staat te popelen om die geweldige meme te delen of wilt vragen “wat is er mis met mijn plant” met een foto, heb je pech in de hoofdinterface van ChatGPT. De enige grote uitzondering: als je de ChatGPT-mobiele app gebruikt (niet de webversie) en je hebt ChatGPT Plus/GPT-4o—dan kun je afbeeldingen uploaden voor analyse. Maar voor de meeste mensen? Nope. Nog steeds alleen typen.

De omwegen? Als je naar een afbeelding moet verwijzen, upload je die ergens (zoals Imgur of Google Drive) en plak je de link. Als je wilt dat de AI iets analyseert van een afbeelding, heb je pech, tenzij je dat heel specifieke betaalde abonnement met de juiste hardware hebt. Best jammer, maar zo werkt het—misschien houdt het tenminste de rare dingen van de servers? En, weet je, minder kans om per ongeluk de verkeerde screenshot te versturen… Tekst blijft koning tot nader order. Tja.

Ja, dus hier is de trieste realiteit: tenzij je een van de gelukkigen bent die de mobiele app van ChatGPT gebruikt én betaalt voor Plus/GPT-4o, verstuur je geen enkele pixel ergens heen. De desktop/webversie is puur tekstmodus, en er is niet eens een zielig grijs knopje dat je hoop zou kunnen geven.

Maar serieus, vergeet die beeld-link omwegen (echt, een Google Drive-link kopiëren is net familie­foto’s delen via een schatkaart). Zelfs als je een foto wilt analyseren—bijvoorbeeld een vreemde uitslag identificeren (niet voor mij, voor een vriend)—de AI haalt alleen zijn schouders op tenzij je betaalt voor het uitgebreidere abonnement en overschakelt naar de app. Het is een beetje bizar als je bedenkt dat andere platforms je gewoon afbeeldingen laten sturen (ik kijk naar jou, Discord). @shizuka had het precies: de functie is zo minimaal dat het praktisch prehistorisch is.

Het enige theoretische voordeel dat ik zie, is dat het niet kunnen uploaden van afbeeldingen de kans op per ongeluk delen of een privacy-nachtmerrie verkleint. Maar in 2024, wanneer zelfs je koelkast selfies kan sturen, voelt vasthouden aan alleen tekst nogal ouderwets—alsof je postduiven gebruikt in het tijdperk van drones.

Dus, samengevat: ChatGPT is voor de meesten alleen tekst, beelduploads zijn achter een betaal/appcombi verstopt, en iedereen anders moet hun foto’s poëtisch omschrijven. Niet ideaal, niet logisch, maar dat zijn de regels totdat OpenAI wakker wordt en het oplost. Als beeld­uitwisseling “echt he—” voor je is (ik gok dat het woord “helpzaam” is?), kun je maar beter je woordvaardigheden aanscherpen of een ander platform proberen. Het is echt worstelen.

Laten we eerlijk zijn, het “geen afbeeldingen toegestaan”-hek in ChatGPT is… beperkend, maar misschien niet helemaal slecht. Natuurlijk, het is een flinke domper als je de bot om een mening wilt vragen over de nieuwste streken van je kat of mysterieuze vlekken. @waldgeist en @shizuka hebben de belangrijkste punten behandeld: tenzij je de ChatGPT-app gebruikt en betaalt voor Plus/GPT-4o, is het een uitsluitend tekstfeestje.

Maar hier is mijn gewaagde mening: soms is alleen tekst gebruiken niet zo ouderwets als het lijkt. Er is een reden waarom platforms als Discord, WhatsApp of zelfs Slack beelden laten rondgaan, maar ze zijn gebouwd voor moderatie, met versies waarbij je last kunt hebben van beeldmoeheid of het weghalen van afbeeldingen. De “alleen-tekst”-sfeer van ChatGPT? Ja, het voelt ouderwets, maar met het wilde westen van AI-gegenereerde content is het misschien slim vanuit privacy-oogpunt (minder gênante screenshots die in het niets verdwijnen, snap je?).

Het voordeel: je probleem—of het nieuwe kapsel van je hond—uitgebreid beschrijven heeft ook z’n voordelen. Je werkt aan creatieve communicatie en de AI leert gissen! Nadelen? Erg beperkt als je een visuele leerling bent of de bot juist iets moet laten zien (zoals foutmeldingen, diagrammen, memes, enzovoort). De hele omweg via een cloudlink delen? Onhandig, soms dubieus qua privacy, en nooit zo intuïtief als “gewoon de foto sturen”.

Productiviteitsvergelijking: ChatGPT’s alleen-tekst model houdt het veilig en gefocust, wat sommige teams prettig vinden. Maar als soepel afbeeldingen delen je ding is, kunnen concurrenten als Bing Chat, Google’s Bard/Gemini of zelfs Discord-bots soms beter uit de voeten met afbeeldingen uploaden—of op z’n minst linkvoorbeelden tonen—met wat meer flexibiliteit.

Voordelen van het huidige ChatGPT-model:

• Amper toevallige lekken van persoonlijke of gênante inhoud
  • Lichtgewicht, sneller, en weinig kans op vastlopen door rare afbeelding bestanden
  • Gericht op echt gesprek, niet op ruis

Nadelen:

• Geen snelle meme-uitwisseling, geen visuele foutoplossing
  • Niet bruikbaar voor visuele leerlingen zonder “upgrade & app” obstakels
  • Omwegen zijn onhandig en halen je uit de chat

Kortom, het is niet alleen ellende, maar “echte hulp” bij het delen van afbeeldingen zit nu nog achter een betaalmuur en mobiele app. Totdat OpenAI van koers verandert, kom je voor alles wat visueel is uit bij creatieve omschrijvingen of concurrerende platforms.