Kan nogen hjælpe mig med at gendanne slettede billeder fra et SD-kort fra et Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne dem på. Jeg har ikke taget nye billeder, siden det skete, og jeg leder efter sikre og effektive råd om fotogendannelse til et Canon SD-kort.

Jeg stødte på dette med et Canon SD-kort for noget tid siden, og det første træk betyder mere end gendannelsesappen.

Sluk kameraet. Tag SD-kortet ud. Hvis kortet har den lille låsetap, så skub den til låst. Tag ikke flere billeder. Optag ikke video. Formatér ikke kortet igen.

Når et billede bliver slettet på et SD-kort, bliver filen som regel ikke fjernet med det samme. Kortet markerer pladsen som ledig. Dine gamle billeder bliver ofte liggende der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når du fortsætter med at bruge kortet, falder dine chancer hurtigt. Det lærte jeg på den hårde måde.

Før du starter gendannelsessoftware, så tjek de nemme steder først.

1. image.canon: Hvis du havde synkronisering slået til, så kig der først. Canon gemmer cloud-kopier i en begrænset periode, ofte op til 30 dage.
  2. Papirkurv eller Skraldespand: Hvis du slettede filerne fra en Mac eller Windows-pc, mens du gennemså kortet, ligger de måske stadig der.
  3. Automatiske sikkerhedskopier: Kig i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hvilket backupværktøj du nu bruger. Nogle gange tog det mappen, da du tilsluttede kortet tidligere.

Hvis de ikke giver noget resultat, så brug gendannelsessoftware på en computer. Og brug en rigtig SD-kortlæser. At tilslutte kameraet via USB virker måske eller måske ikke, fordi mange kameraer viser kortet gennem en overførselstilstand, ikke på den måde som gendannelsesværktøjer bedst kan lide. En direkte kortlæser virkede bedre for mig.

Jeg havde rimeligt gode resultater med Disk Drill. Den fandt Canon RAW-filer, CR2 og CR3, plus JPEG'er og videoklip. Forhåndsvisningspanelet hjalp, fordi jeg kunne se, hvilke filer der var intakte, før jeg gendannede dem. På Windows er der også en lille gratis gendannelsesgrænse, 100 MB sidst jeg tjekkede, så du kan teste, før du går videre.

Hvis du vil gå den gratis vej, klarer PhotoRec stadig jobbet for mange. Det føles gammeldags. Tekstbaseret grænseflade, ikke meget hjælp undervejs, og det har en tendens til at gendanne filer uden de oprindelige navne eller mapper. Du ender med at sortere en bunke filer bagefter. Irriterende, men brugbart.

Arbejdsgangen er ret enkel.

1. Installer appen på din computer: Læg den på dit interne drev. Installér ikke noget på SD-kortet.
  2. Indsæt kortet med en kortlæser og kør en dyb scanning: Vælg SD-kortet i gendannelsesværktøjet, og lad det scanne helt færdigt. Store kort tager et stykke tid.
  3. Forhåndsvis det, den finder: Filtrér efter billedfiler, hvis værktøjet understøtter det. Tjek forhåndsvisningerne, før du gendanner.
  4. Gendan til et andet drev: Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Skriv dem aldrig tilbage til det samme Canon-kort under gendannelsen.

Når du har kopieret de reddede billeder til et sikkert sted og bekræftet, at de kan åbnes, så sæt kortet tilbage i Canon-kameraet og formatér det i kameraet. Jeg gør dette i stedet for at formatere på computeren, fordi kameraet skriver filsystemet på den måde, det forventer. Færre mærkelige problemer senere.

Hvis du stoppede med at bruge kortet lige efter sletningen, er dine chancer stadig ret gode. Hvis du fortsatte med at tage billeder på det, kan nogle filer være væk eller komme tilbage beskadigede. Det er stadig værd at scanne. Jeg har set kort se helt færdige ud og stadig levere det meste af sættet tilbage.

Stop med at bruge kortet. Du gjorde allerede den vigtigste del, du tog ikke nye billeder.

En ting jeg vil tilføje til det @mikeappsreviewer sagde, er at lave et byte-for-byte billede af SD-kortet først, før gendannelse. Det er vigtigt, hvis kortet har svage sektorer eller begynder at miste læsninger. Brug USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Gem billedet på din computer, og scan derefter billedfilen i stedet for at belaste det originale kort igen og igen.

Min rækkefølge ville være:

1. Klon kortet.
  2. Kør gendannelse på klonen.
  3. Gem gendannede filer på et andet drev.
  4. Tjek filintegritet, især Canon CR2 og CR3.

Disk Drill er fin til dette, fordi det håndterer almindelige Canon-fotoformater godt, og forhåndsvisninger er hurtige. Jeg er dog ikke vild med kun at stole på forhåndsvisning. Nogle RAW-filer kan forhåndsvises, men fejler stadig i Lightroom senere, så åbn et sæt prøver efter gendannelsen.

Hvis kortet blev slettet i kameraet, er gendannelsesraterne ofte gode, hvis der ikke er sket nye skrivninger. Hvis kortet blev formateret, virker gendannelse stadig ofte, men mappenavne og tidsstempler bliver rodede.

Hvis du vil have en hurtig sammenligningsvideo, er dette klip med bedste SD-kort gendannelsessoftware til slettede billeder værd at se.

Lille uenighed om et punkt, som folk gentager meget: at låse SD-kortet hjælper med at forhindre skrivninger i kortlæsere, men det er ikke magisk. Nogle enheder ignorerer det. Behandl kortet som bevismateriale, stol ikke kun på kontakten.

Du er faktisk et ret godt sted, siden du stoppede med at bruge kortet med det samme. Det betyder mere, end folk tror.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @ombrasilente, men jeg ville være lidt mindre ivrig efter at blive ved med at prøve en masse forskellige værktøjer efter hinanden direkte på det fysiske SD-kort. Hver ekstra læsning på et ustabilt kort kan forvandle en situation, der kunne reddes, til et mareridt. Hvis kortet virker bare en smule mærkeligt, langsom montering, tilfældige afbrydelser, fejl i miniaturer, så behandl det som om det er ved at fejle, og arbejd ud fra et image, ikke selve kortet.

En ting folk glemmer: tjek, om billederne bare er skjult på grund af mærkeligheder i filsystemet. På Windows skal du slå Vis skjulte filer til. På Mac skal du bruge Command + Shift + . i Finder. Jeg har set slettede kamerafiler vise sig at være mappekorruption, ikke ægte sletning.

Hvis det også er Canon RAW-filer, så test de gendannede filer i rigtig redigeringssoftware, ikke kun i forhåndsvisningens miniaturer. En fil kan se fin ud i forhåndsvisning og stadig være delvist ødelagt. Det er her, Disk Drill er nyttigt, da det normalt finder CR2/CR3 rent, men jeg ville stadig verificere et par stykker i Lightroom, Photoshop eller Canons egen software, før jeg kaldte det færdigt.

Min vurdering:

• lad være med at røre kortet
  • lav et image af det, hvis muligt
  • gendan fra imaget
  • gendan til et andet drev
  • bekræft, at RAW-filerne faktisk åbner helt

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, så prøv et andet værktøj som second opinion, men ikke fem af dem i træk uden grund. Folk elsker at gøre simpel gendannelse til et videnskabsprojekt lol.

Hvis du vil læse mere, er dette en mere søgevenlig tråd om gendannelse fra Canon-kort:
Tips til gendannelse af billeder fra Canon SD-kort efter utilsigtet sletning eller formatering

Kort version: ja, slettede billeder fra et Canon-kamera SD-kort kan ofte gendannes, hvis der ikke blev taget nye billeder. Dine chancer er stadig ret gode.

Et lille modspil til @ombrasilente, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer: hvis billederne virkelig er uerstattelige, ville jeg ikke lade dette være et gør-det-selv-projekt alt for længe, hvis kortet overhovedet viser mærkelig opførsel. Langsomme læsninger, afbrydelser, kortet monteres ikke korrekt, eller kapaciteten vises forkert er advarselsflag. Det er her, et datagendannelseslaboratorium kan redde mere, end software kan.

Hvis kortet opfører sig normalt, så ja, er softwaregendannelse den rigtige vej. Jeg vil tilføje én praktisk ting, som folk springer over: tjek kortets fysiske tilstand, før du stoler på noget scanningsresultat. På Windows er værktøjer som H2testw nyttige efter gendannelse, ikke før, for at se om selve kortet er forfalsket eller ved at fejle. På Mac er Blackmagic ikke det rigtige værktøj til dette, så undgå tilfældige hastighedstest-apps som sundhedstjek.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• Meget nemt at sortere Canon JPEG-, CR2- og CR3-resultater
  • God understøttelse af forhåndsvisning
  • Renere grænseflade end mange gendannelsesapps
  • Som regel hurtigere at vurdere, hvad der er værd at gendanne

Ulemper

• Forhåndsvisning kan få beskadigede RAW-filer til at se bedre ud, end de egentlig er
  • Ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse
  • Dybe scanninger kan returnere mange filfragmenter med generiske navne
  • Hvis filsystemet er alvorligt beskadiget, finder et andet værktøj nogle gange andre rester

Så min vurdering er: brug Disk Drill først til en fornuftig gendannelsesrunde, især hvis du vil have noget mindre rodet end PhotoRec, men betragt ikke dets forhåndsvisning som den endelige dom. Åbn gendannede RAW-filer i korrekt Canon- eller Adobe-software, og zoom ind. Korruption gemmer sig ofte i den sidste tredjedel af filen.

Hvis de slettede billeder desuden blev taget i burst mode, så gendan alt omkring det tidsinterval, ikke kun de præcise billeder, du husker. Canon-kort indeholder ofte relaterede sidecar- eller sekvensdatamønstre, som hjælper dig med at opdage manglende billeder.