Jeg har brug for hjælp til at gendanne GoPro-videoer og -fotos fra et SD-kort, efter at det pludselig holdt op med at vise mine optagelser. Kortet fungerede fint, men nu mangler nogle filer eller kan ikke læses, og disse klip er virkelig vigtige. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede eller beskadigede GoPro-filer fra et SD-kort på uden at gøre situationen værre.
Jeg har været i den her situation før. Du kommer hjem fra en tur, tager kortet ud, og klippene er væk. Det føles hurtigt rigtig dårligt. Det vigtigste er enkelt. Det, du gør i de næste par minutter, betyder mere, end de fleste tror.
Første skridt før du prøver at gendanne noget
Hvis det var mit kort, ville jeg stoppe med at bruge GoPro med det samme og tage SD-kortet ud.
Ingen nye optagelser. Ingen formatering. Ingen reparationsværktøjer. Ingen tilfældige fix-apps fra søgeresultater. Når en video bliver slettet, eller kortet bliver formateret, ligger dataene ofte stadig der, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå.
Jeg ville også tjekke de enkle ting, før jeg kørte gendannelsessoftware:
- GoPro cloud-lagring, hvis din konto har Auto Upload slået til
- Papirkurven eller området Senest slettet i din GoPro-konto
- Kameraskærmen for en eventuel prompt om filreparation
- LRV-forhåndsvisningsfiler, der stadig ligger på kortet
- En anden kortlæser eller en anden computer, for nogle gange er kortet fint, og læseren er skrammel
Derefter ville jeg se på selve kortet. Hvis ingen enhed kan se det, hvis det bliver varmt, hvis det mister forbindelsen igen og igen, hvis din pc fryser, når du sætter det i, eller hvis kortet ser beskadiget ud, ville jeg stoppe der. På det tidspunkt ville jeg overveje et gendannelseslaboratorium. Fysisk fejl på kortet er et andet problem end at slette en fil ved en fejl.
Hvorfor GoPro-gendannelse så ofte går galt
Det overrasker mange. En del gendannelsesapps klarer sig okay med fotos, PDF'er og kontorfiler. Video fra moderne kameraer er mere besværligt.
GoPro-optagelser bliver ikke altid gemt som én ren blok. Kameraet skriver video, lyd, forhåndsvisninger, metadata, GPS-info og andre dele på samme tid. På kortet kan ét klip være delt op i en bunke fragmenter spredt over det hele.
Nogle værktøjer finder de fragmenter, men fejler, når de skal bygge dem op igen til én afspilbar fil. Så ender du med ting som dette:
- Filer, der vises, men ikke kan åbnes
- Gendannede klip med manglende stykker
- Beskadiget afspilning
- MP4-filer, der ser normale ud, indtil VLC eller Premiere afviser dem
Jeg lærte det på den irriterende måde. Fotogendannelse er én ting. Gendannelse af actionkameraer er en anden opgave.
Hvis jeg skulle starte helt forfra, ville jeg prøve Disk Drill først.
Grunden er ret specifik. Dets tilstand til avanceret kameragendannelse blev bygget til fragmenterede kameraoptagelser. Ud fra det jeg så, bruger den teknologi knyttet til de ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer, som folk i årevis brugte til ødelagte actionkamerafiler. Den nyere version dækker flere enheder og flere filsystemer, så den føles mindre fastlåst i fortiden.
Processen er ikke svær:
- Sæt SD-kortet i en kortlæser
- Åbn Disk Drill
- Vælg Avanceret kameragendannelse
- Scan kortet
- Forhåndsvis det, den finder
- Gem gendannede filer på et andet drev, ikke tilbage på kortet
Forhåndsvisningen er vigtig. Mange værktøjer viser en gendannet video og lader dig gætte resten. At kunne tjekke, om klippet kan afspilles, før du gemmer det, sparede mig for noget spildtid.
Andre muligheder folk ofte nævner
PhotoRec bliver nævnt af en grund. Det er gratis, og det graver en masse data frem. Jeg brugte det engang på et gammelt kort og fik et bjerg af filer tilbage. Hagen var at sortere gennem rodet. Til GoPro-optagelser, især fragmenterede klip, føltes det klodset.
UFS Explorer er en anden. Det er seriøs software. Hvis du kender din vej rundt i gendannelsesværktøjer, kan det måske hjælpe i sværere tilfælde. Jeg ville dog ikke kalde det brugervenligt. Der er en indlæringskurve, og hvis du bare vil have dine køreoptagelser tilbage i aften, kan det føles som for meget.
Så ja, begge har deres plads. Til nyere GoPro-, DJI- eller Insta360-optagelser ville jeg stadig starte med Disk Drill, før jeg bruger timer på at rode rundt i detaljerne.
Hvornår jeg ville stoppe med at gøre det selv
Gør-det-selv-gendannelse er bedst til logiske problemer. Slettede filer, utilsigtet formatering, skader på filsystemet, den slags.
Jeg ville overlade det til en professionel, hvis noget af dette dukker op:
- SD-kortet har fysisk skade
- Ingen enhed registrerer kortet overhovedet
- Kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen
- GoProen giver kortfejl hver gang
- Gendannelsessoftware kan ikke fuldføre en scanning
- De manglende optagelser betyder for meget til at risikere forsøg og fejltagelser
Laboratorier koster mere, ja. Men software løser ikke hardwareproblemer, og det erstatter ikke det udstyr, gendannelsesværksteder bruger, når et kort er ved at dø.
Hvis dit tilfælde bare er simpel sletning eller formatering, er dine chancer som regel bedre. Især hvis du stoppede med at bruge kortet lige efter, at optagelserne forsvandt. Den del giver dig en chance. Når nye klip først bliver skrevet ovenpå, bliver det hurtigt grimt.
Spring kortlæser-bytteriet over, og lav først et billede af SD-kortet, hvis din computer stadig kan se det. Det er den del, folk springer over og senere fortryder. Brug et værktøj som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Mac/Linux. Arbejd fra billedet, ikke fra kortet. Hvis kortet forværres under scanning, har du stadig én stabil kopi.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på at teste kortet i en masse enheder, hvis det bliver ved med at koble fra. Hver genforbindelse er ekstra belastning for svigtende flashhukommelse.
Til GoPro-filer er Disk Drill et solidt første valg, fordi det håndterer kameramedier bedre end mange generiske gendannelsesapps. Hvis Disk Drill finder klippene, men de ikke kan afspilles, så prøv at reparere MP4-containeren med en prøvefil fra de samme GoPro-indstillinger. Grau Video Repair Tool og restore.media er to navne, folk bruger til dette.
Tjek også for opdelt filsæt. GoPro gemmer ofte lange optagelser som GX010123.MP4, GX020123.MP4 osv. Folk tror, optagelser mangler, når del 2 eller 3 er blevet skjult eller omdøbt.
Hvis Windows siger ‘Du skal formatere disken’, så klik ikke på det. Hvis kortet viser 0 byte, forkert kapacitet eller får Stifinder til at fryse, så stop med gør-det-selv. Det peger på problemer med controlleren eller NAND.
Bedste søgefrase til dette emne: GoPro SD-kort gendannelsessoftware til slettede, ulæselige eller manglende videoer og billeder. Denne korte video dækker også det grundlæggende hurtigt, se dette hurtige tip til gendannelse af GoPro SD-kort.
En ting mere: Gem gendannede filer på din computer eller en ekstern SSD, ikke tilbage på det samme kort. Det er åbenlyst, men folk gør det stadig.
Hvis optagelserne virkelig er så vigtige, ville jeg tilføje ét trin, før du gør det, som @mikeappsreviewer og @jeff foreslog: tjek, om filerne faktisk er der, men at mappen er blevet rodet sammen.
Mange GoPro-kort “mister” ikke klip, de mister indekset. På en computer skal du aktivere skjulte filer og manuelt kigge i DCIM-mapperne. Tjek også, om MP4-filerne pludselig er blevet 0 KB, har fået mærkelige navne, eller om kun .LRV- og .THM-filerne er tilbage. Hvis du stadig ser matchende LRV-previewfiler, betyder det som regel, at kameraet faktisk optog noget, og at hovedvideoindgangen blev beskadiget, ikke nødvendigvis slettet.
Jeg er lidt uenig i at prøve for mange “reparations”-handlinger tidligt. CHKDSK / First Aid kan gøre et rodet kort endnu mere rodet, hvis filsystemet allerede er ustabilt. Jeg ville undgå det, indtil efter imaging eller gendannelse.
Hvis kortet er læsbart nok, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af GoPro SD-kort, fordi det har en tendens til at klare kameraoptagelser bedre end generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer. Men jeg ville også sortere gendannede filer efter oprettelsestid og størrelse bagefter. Det gør det meget nemmere at finde opdelte GoPro-kapitler, som folk tror mangler.
Hvis du også vil have mere diskussion om gendannelse af video fra SD-kort, som er nem at skimme, er denne tråd nyttig: bedste måder at gendanne videoer fra et SD-kort på.
En hård sandhed: hvis kortet begynder at vise forkert kapacitet eller afbrydes tilfældigt, så stop med gør det selv-forsøg. Det er dér, folk meget hurtigt forvandler et kort, der kunne gendannes, til et dødt kort.
En ting, jeg vil tilføje, som @jeff, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer kun berørte indirekte: Tjek, om problemet kun er GoPro-databasen og ikke selve mediefilerne. Nogle GoPros mister overblikket over klip, når mappen MISC eller medieindekset bliver beskadiget, så kameraet viser “manglende” optagelser, selv om MP4-filerne stadig findes i DCIM/100GOPRO eller nærliggende kapitelmapper. Jeg har set kort, hvor videoerne var der, men kameraet og selv Windows-miniaturer opførte sig, som om de ikke var det.
Jeg ville faktisk undgå at montere kortet i GoPro’en igen bare for at “se, om det reparerer sig selv”. Nogle gange virker det, nogle gange skriver det ændringer, du ikke ønsker.
Det, jeg ville gøre efter at have oprettet et image, er dette:
- Gennemse imaget manuelt efter
MP4,LRVogTHM - Sortér efter størrelse, ikke kun filnavn
- Kig efter kapitelopdelte GoPro-klip, der kan være ude af rækkefølge
- Test afspilning i VLC, før du antager, at en fil er død
Hvis den primære MP4 er væk, men LRV findes, fortæller det normalt, at klippet engang eksisterede, og at gendannelse har en rimelig chance.
Hvad angår software, er Disk Drill en fornuftig mulighed her.
Fordele
- God til kameramedier
- Lettere forhåndsvisning end mange gendannelsesværktøjer
- Bedre grænseflade for ikke-eksperter
Ulemper
- Ikke gratis til fuld gendannelse
- Kan give mange falske positiver i rodede scanninger
- Mindre gennemsigtig end lavniveau retsmedicinske værktøjer
Min lille uenighed med de andre er dette: Jeg ville ikke gå direkte til PhotoRec, medmindre du er okay med en kæmpe usorteret bunke filer. Fantastisk som sidste udvej, forfærdeligt hvis du vil have dine rejseoptagelser organiseret i aften.
Hvis kortet rapporterer falsk størrelse, RAW eller begynder at forsvinde midt under læsning, så stop. Det er ikke længere en normal filgendannelsesopgave.