Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Jeg har ikke tatt noen nye bilder siden det skjedde, og jeg leter etter trygge og effektive råd om bildegjenoppretting for et Canon SD-kort.
Jeg støtte på dette med et Canon SD-kort for en stund siden, og det første grepet betyr mer enn gjenopprettingsappen.
Slå av kameraet. Ta ut SD-kortet. Hvis kortet har den lille låsetappen, skyv den til låst. Ikke ta flere bilder. Ikke ta opp video. Ikke formater kortet igjen.
Når et bilde blir slettet på et SD-kort, blir filen som regel ikke slettet med en gang. Kortet markerer plassen som ledig. De gamle bildene dine blir ofte liggende der til nye data havner oppå dem. Når du fortsetter å bruke kortet, synker sjansene dine raskt. Jeg lærte dette på den harde måten.
Før du starter gjenopprettingsprogramvare, sjekk de enkle stedene først.
- image.canon: Hvis du hadde synkronisering slått på, se der først. Canon beholder skykopier i en begrenset periode, ofte opptil 30 dager.
- Papirkurv eller papirkurv for slettede filer: Hvis du slettet filene fra en Mac eller Windows-PC mens du bladde gjennom kortet, kan de fortsatt ligge der.
- Automatiske sikkerhetskopier: Sjekk Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hvilket sikkerhetskopiverktøy du bruker. Noen ganger tok det med seg mappen da du koblet til kortet tidligere.
Hvis de ikke gir noe resultat, bruk gjenopprettingsprogramvare på en datamaskin. Og bruk en ekte SD-kortleser. Å koble til kameraet med USB fungerer av og til og av og til ikke, fordi mange kameraer eksponerer kortet gjennom en overføringsmodus, ikke på den måten gjenopprettingsverktøy helst vil ha. En direkte kortleser fungerte bedre for meg.
Jeg hadde greie resultater med Disk Drill. Det fant Canon RAW-filer, CR2 og CR3, i tillegg til JPEG-er og videoklipp. Forhåndsvisningspanelet hjalp fordi jeg kunne se hvilke filer som var intakte før jeg gjenopprettet dem. På Windows finnes det også en liten gratis gjenopprettingskvote, 100 MB sist jeg sjekket, så du kan teste før du går videre.
Hvis du vil ha en gratis løsning, gjør PhotoRec fortsatt jobben for mange. Det føles gammeldags. Tekstgrensesnitt, ikke mye veiledning, og det har en tendens til å gjenopprette filer uten originale navn eller mapper. Du ender opp med å sortere en haug med filer etterpå. Irriterende, men brukbart.
Arbeidsflyten er ganske enkel.
- Installer appen på datamaskinen din: Legg den på den interne disken. Ikke installer noe på SD-kortet.
- Sett inn kortet med en kortleser og kjør en dyp skanning: Velg SD-kortet i gjenopprettingsverktøyet og la det skanne helt ferdig. Store kort tar en stund.
- Forhåndsvis det den finner: Filtrer etter bildefiler hvis verktøyet støtter det. Sjekk forhåndsvisningene før du gjenoppretter.
- Gjenopprett til en annen disk: Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen eller en ekstern disk. Skriv dem aldri tilbake til det samme Canon-kortet under gjenoppretting.
Etter at du har kopiert de reddede bildene til et trygt sted og bekreftet at de åpnes, setter du kortet tilbake i Canon-kameraet og formaterer det i kameraet. Jeg gjør dette i stedet for å formatere på datamaskinen fordi kameraet skriver filsystemet slik det forventer. Færre rare problemer senere.
Hvis du sluttet å bruke kortet rett etter slettingen, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Hvis du fortsatte å ta bilder med det, kan noen filer være borte eller komme tilbake skadet. Det er fortsatt verdt å skanne. Jeg har sett kort som så helt ødelagte ut og likevel ga tilbake det meste av settet.
Slutt å bruke kortet. Du gjorde allerede den viktigste delen, du tok ikke nye bilder.
En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer sa, er å lage et byte-for-byte-bilde av SD-kortet først, før gjenoppretting. Dette er viktig hvis kortet har svake sektorer eller begynner å miste lesinger. Bruk USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Lagre bildet på datamaskinen din, og skann deretter bildefilen i stedet for å belaste det originale kortet om og om igjen.
Min rekkefølge ville være:
- Klon kortet.
- Kjør gjenoppretting på klonen.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.
- Sjekk filintegriteten, spesielt Canon CR2 og CR3.
Disk Drill er greit til dette fordi det håndterer vanlige Canon-fotoformater godt og forhåndsvisningene er raske. Jeg liker likevel ikke å stole bare på forhåndsvisningen. Noen RAW-filer kan forhåndsvises, men fortsatt feile i Lightroom senere, så åpne et utvalg etter gjenopprettingen.
Hvis kortet ble slettet i kameraet, er gjenopprettingsraten ofte god hvis ingen nye skrivinger skjedde. Hvis kortet ble formatert, fungerer gjenoppretting fortsatt ofte, men mappenavn og tidsstempler kan bli rotete.
Hvis du vil ha en rask sammenligningsvideo, er dette beste programvare for gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort-klippet verdt å se.
Liten uenighet om ett punkt folk gjentar mye, å låse SD-kortet hjelper med å forhindre skriving i kortlesere, men det er ikke magisk. Noen enheter ignorerer det. Behandle kortet som bevis, ikke stol bare på bryteren.
Du er faktisk i en ganske grei situasjon siden du sluttet å bruke kortet med en gang. Det betyr mer enn folk tror.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @ombrasilente, men jeg ville vært litt mindre ivrig etter å fortsette å prøve en haug med forskjellige verktøy etter hverandre på selve det fysiske SD-kortet. Hver ekstra lesepassasje på et ustabilt kort kan gjøre en gjenopprettelig situasjon om til et mareritt. Hvis kortet virker bare litt rart, treg montering, tilfeldige frakoblinger, feil med miniatyrbilder, så behandle det som om det er i ferd med å svikte og jobb fra et image, ikke fra kortet.
En ting folk glemmer: sjekk om bildene bare er skjult av rariteter i filsystemet. På Windows, slå på «vis skjulte filer». På Mac bruker du Command + Shift + . i Finder. Jeg har sett at «slettede» kamerafiler egentlig viste seg å være katalogkorrupsjon, ikke ekte sletting.
Hvis dette også er Canon RAW-filer, test de gjenopprettede filene i faktisk redigeringsprogramvare, ikke bare forhåndsvisningsminiatyrbilder. En fil kan se fin ut i forhåndsvisning og fortsatt være delvis ødelagt. Det er her Disk Drill er nyttig siden det vanligvis finner CR2/CR3 på en ryddig måte, men jeg ville fortsatt verifisert noen få i Lightroom, Photoshop eller Canons egen programvare før jeg sa meg ferdig.
Min vurdering:
- slutt å røre kortet
- lag et image av det hvis mulig
- gjenopprett fra imaget
- gjenopprett til en annen disk
- verifiser at RAW-filene faktisk åpnes helt
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, prøv et annet verktøy for en second opinion, men ikke fem av dem på rad uten grunn. Folk elsker å gjøre enkel gjenoppretting om til et vitenskapsprosjekt lol.
For mer lesing er dette en mer søkevennlig tråd om gjenoppretting fra Canon-kort:
Tips for gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort etter utilsiktet sletting eller formatering
Kortversjon: ja, slettede bilder fra et Canon-kamera SD-kort kan ofte gjenopprettes hvis ingen nye bilder ble tatt. Sjansene dine er fortsatt ganske gode.
Et lite forbehold til @ombrasilente, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer: hvis bildene virkelig er uerstattelige, ville jeg ikke holdt dette som et kun-gjør-det-selv-prosjekt særlig lenge hvis kortet viser noen som helst merkelig oppførsel. Trege lesinger, frakoblinger, at kortet ikke monteres ordentlig, eller at kapasiteten vises feil, er røde flagg. Det er her et gjenopprettingslaboratorium kan redde mer enn programvare kan.
Hvis kortet oppfører seg normalt, så ja, er programvaregjenoppretting riktig spor. Jeg vil legge til én praktisk ting folk hopper over: sjekk kortets fysiske helse før du stoler på et skanneresultat. På Windows er verktøy som H2testw nyttige etter gjenoppretting, ikke før, for å se om selve kortet er forfalsket eller i ferd med å feile. På Mac er Blackmagic ikke riktig verktøy for dette, så unngå tilfeldige hastighetstest-apper som helsesjekker.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- Veldig enkelt å sortere Canon JPEG-, CR2- og CR3-resultater
- God støtte for forhåndsvisning
- Renere grensesnitt enn mange gjenopprettingsapper
- Vanligvis raskere å vurdere hva som er verdt å gjenopprette
Ulemper
- Forhåndsvisning kan få skadede RAW-filer til å se bedre ut enn de egentlig er
- Ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
- Dype skanninger kan gi mange filfragmenter med generiske navn
- Hvis filsystemet er alvorlig skadet, kan noen ganger et annet verktøy finne andre rester
Så mitt syn er: bruk Disk Drill først for en fornuftig gjenopprettingsrunde, spesielt hvis du vil ha noe mindre rotete enn PhotoRec, men ikke behandle forhåndsvisningen som den endelige dommen. Åpne gjenopprettede RAW-filer i ordentlig Canon- eller Adobe-programvare og zoom inn. Korrupsjon skjuler seg ofte i den siste tredelen av filen.
Hvis de slettede bildene også ble tatt i seriemodus, gjenopprett alt rundt det tidsområdet, ikke bare de nøyaktige bildene du husker. Canon-kort holder ofte relaterte sidevogns- eller sekvensdatamønstre som hjelper deg med å oppdage manglende bilder.