Kan noen hjelpe med å gjenopprette GoPro-filer fra et SD-kort?

Jeg trenger hjelp med å gjenopprette GoPro-videoer og -bilder fra et SD-kort etter at det plutselig sluttet å vise opptakene mine. Kortet fungerte helt fint, men nå mangler noen filer eller kan ikke leses, og disse klippene er veldig viktige. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede eller korrupte GoPro-filer fra et SD-kort på uten å gjøre ting verre.

Jeg har vært i denne situasjonen før. Du kommer tilbake fra en tur, tar ut kortet, og klippene er borte. Det føles fort ille. Hovedsaken er enkel. Det du gjør de neste minuttene betyr mer enn de fleste tror.

Første steg før du prøver å gjenopprette noe som helst

Hvis dette hadde vært mitt kort, ville jeg sluttet å bruke GoPro med en gang og tatt ut SD-kortet.

Ingen nye opptak. Ingen formatering. Ingen reparasjonsverktøy. Ingen tilfeldige fikseapper fra søkeresultater. Når en video blir slettet eller kortet blir formatert, blir dataene ofte liggende der til nye opptak havner oppå dem.

Jeg ville også sjekket de enkle tingene før jeg kjørte gjenopprettingsprogramvare:

1. GoPro-skylagring, hvis kontoen din har Auto Upload slått på
  2. Papirkurven eller området Nylig slettet i GoPro-kontoen din
  3. Kameraskjermen for eventuell melding om filreparasjon
  4. LRV-forhåndsvisningsfiler som fortsatt ligger på kortet
  5. En annen kortleser eller en annen datamaskin, fordi noen ganger er kortet helt fint og leseren er skrot

Deretter ville jeg sett på selve kortet. Hvis ingen enheter ser det, hvis det blir varmt, hvis det kobler fra igjen og igjen, hvis PC-en din henger når du kobler det til, eller hvis kortet ser skadet ut, ville jeg stoppet der. Da ville jeg vurdert et gjenopprettingslaboratorium. Fysisk kortfeil er et annet problem enn å slette en fil ved et uhell.

Hvorfor GoPro-gjenoppretting så ofte går galt

Dette tar ofte folk på senga. Mange gjenopprettingsapper klarer seg greit med bilder, PDF-er og kontorfiler. Video fra moderne kameraer er mer krevende.

GoPro-opptak lagres ikke alltid som én ren blokk. Kameraet skriver video, lyd, forhåndsvisninger, metadata, GPS-info og andre biter samtidig. På kortet kan ett klipp være delt opp i en haug med fragmenter spredt overalt.

Noen verktøy finner disse fragmentene, men klarer ikke å bygge dem opp igjen til én avspillbar fil. Da ender du opp med ting som dette:

1. Filer som vises, men ikke åpnes
  2. Gjenopprettede klipp med manglende deler
  3. Korrupsjon ved avspilling
  4. MP4-filer som ser normale ut helt til VLC eller Premiere avviser dem

Jeg lærte dette på den irriterende måten. Bildegjenoppretting er én ting. Gjenoppretting av actionkamera er en annen jobb.

Hvis jeg skulle startet på nytt, ville jeg prøvd Disk Drill først.

Grunnen er ganske spesifikk. Modusen Advanced Camera Recovery ble bygget for fragmenterte kameraopptak. Ut fra det jeg så, bruker den teknologi knyttet til de eldre verktøyene GoProRecovery og CnW Recovery som folk brukte i årevis for ødelagte actionkamerafiler. Den nyere versjonen dekker flere enheter og flere filsystemer, så den føles mindre fastlåst i fortiden.

Prosessen er ikke vanskelig:

1. Sett SD-kortet i en kortleser
  2. Åpne Disk Drill
  3. Velg Advanced Camera Recovery
  4. Skann kortet
  5. Forhåndsvis det den finner
  6. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, ikke tilbake på kortet

Forhåndsvisningsdelen er viktig. Mange verktøy lister opp en gjenopprettet video og lar deg gjette. Å kunne sjekke om klippet spiller av før du lagrer det, sparte meg for bortkastet tid.

Andre alternativer folk nevner ofte

PhotoRec nevnes av en grunn. Det er gratis, og det graver frem mye data. Jeg brukte det en gang på et gammelt kort og fikk tilbake en haug med filer. Utfordringen var å sortere gjennom rotet. For GoPro-opptak, spesielt fragmenterte klipp, føltes det klønete.

UFS Explorer er en annen. Det er seriøs programvare. Hvis du kjenner deg godt til gjenopprettingsverktøy, kan det hjelpe i vanskeligere tilfeller. Jeg ville likevel ikke kalt det brukervennlig. Læringskurven er der, og hvis du bare vil ha tilbake opptakene fra turen i kveld, kan det føles som for mye.

Så ja, begge har sin plass. For nyere GoPro-, DJI- eller Insta360-opptak ville jeg fortsatt startet med Disk Drill før jeg brukte timevis på å rote meg bort i detaljene.

Når jeg ville sluttet å gjøre det selv

Gjør-det-selv-gjenoppretting er best for logiske problemer. Slettede filer, utilsiktet formatering, skade på filsystemet, ting som det.

Jeg ville overlatt det til en proff hvis noe av dette skjer:

1. SD-kortet har fysisk skade
  2. Ingen enhet oppdager kortet i det hele tatt
  3. Kortet fortsetter å koble fra
  4. GoPro-en gir kortfeil hver gang
  5. Gjenopprettingsprogramvaren klarer ikke å fullføre en skanning
  6. Det manglende opptaket er for viktig til å risikere prøving og feiling

Laboratorier koster mer, ja. Men programvare fikser ikke maskinvareproblemer, og den kan ikke erstatte utstyret gjenopprettingsverksteder bruker når et kort er i ferd med å dø.

Hvis saken din gjelder enkel sletting eller formatering, er sjansene dine som regel bedre. Spesielt hvis du sluttet å bruke kortet rett etter at opptaket forsvant. Den delen gir deg en sjanse. Når nye klipp først blir lagt oppå, blir ting fort stygt.

Hopp over kortleser-omkobling og lag først et bilde av SD-kortet hvis datamaskinen din fortsatt ser det. Dette er delen folk hopper over, og angrer på senere. Bruk et verktøy som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Mac/Linux. Jobb fra bildet, ikke kortet. Hvis kortet forringes under skanning, har du fortsatt én stabil kopi.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å teste kortet i en haug med enheter hvis det fortsetter å koble ut. Hver ny tilkobling er ekstra belastning på sviktende flash-minne.

For GoPro-filer er Disk Drill et solid førstevalg fordi det håndterer kameramedier bedre enn mange generiske gjenopprettingsapper. Hvis Disk Drill finner klippene, men de ikke kan spilles av, prøv å reparere MP4-containeren med en prøvefil fra de samme GoPro-innstillingene. Grau Video Repair Tool og restore.media er to navn folk bruker til dette.

Sjekk også etter delte filsett. GoPro lagrer ofte lange opptak som GX010123.MP4, GX020123.MP4 osv. Folk tror opptak mangler når del 2 eller 3 ble skjult eller omdøpt.

Hvis Windows sier ‘Du må formatere disken’, ikke klikk på det. Hvis kortet viser 0 byte, feil kapasitet, eller fryser Filutforsker, stopp med gjør-det-selv. Det tyder på problemer med kontrolleren eller NAND.

Beste søkefrase for dette emnet: GoPro SD-kort gjenopprettingsprogramvare for slettede, uleselige eller manglende videoer og bilder. Denne korte videoen dekker også det grunnleggende raskt, se dette raske tipset om gjenoppretting av GoPro SD-kort.

En ting til: lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en ekstern SSD, ikke tilbake på det samme kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt.

Hvis opptakene virkelig er så viktige, ville jeg lagt til ett steg før du gjør det @mikeappsreviewer og @jeff foreslo: sjekk om filene faktisk er der, men at katalogen har blitt ødelagt.

Mange GoPro-kort “mister” ikke klipp, de mister indeksen. På en datamaskin, aktiver skjulte filer og se manuelt inne i DCIM-mappene. Sjekk også om MP4-filene plutselig ble 0 KB, fikk rare navn, eller om bare .LRV- og .THM-filene er igjen. Hvis du fortsatt ser tilhørende LRV-forhåndsvisningsfiler, betyr det vanligvis at kameraet faktisk tok opp noe og at hovedvideoinnføringen ble ødelagt, ikke nødvendigvis slettet.

Jeg er litt uenig i å prøve for mange “reparasjons”-tiltak tidlig. CHKDSK / First Aid kan gjøre et rotete kort enda mer rotete hvis filsystemet allerede er ustabilt. Jeg ville unngått det til etter imaging eller gjenoppretting.

Hvis kortet er lesbart nok, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av GoPro SD-kort fordi det har en tendens til å fungere bedre med kameraopptak enn generiske verktøy for gjenoppretting av slettede filer. Men jeg ville også sortert gjenopprettede filer etter opprettelsestid og størrelse etterpå. Det gjør det mye enklere å oppdage oppdelte GoPro-kapitler som folk tror mangler.

Hvis du også vil ha mer diskusjon om gjenoppretting av video fra SD-kort som er lett å skumlese, er denne tråden nyttig: beste måter å gjenopprette videoer fra et SD-kort på.

En brutal sannhet: hvis kortet begynner å vise feil kapasitet eller kobler fra tilfeldig, stopp med gjør-det-selv-forsøk. Det er da folk veldig raskt gjør et kort som kunne vært gjenopprettet om til et dødt kort.

En ting jeg vil legge til som @jeff, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer bare var inne på indirekte: sjekk om problemet bare er GoPro-databasen, ikke selve mediene. Noen GoPro-kameraer mister oversikten over klipp når MISC-mappen eller medieindeksen blir korrupt, så kameraet viser manglende opptak selv om MP4-filene fortsatt finnes i DCIM/100GOPRO eller nærliggende kapittelmapper. Jeg har sett kort der videoene var der, men kameraet og til og med Windows-miniatyrbilder oppførte seg som om de ikke var det.

Jeg ville faktisk unngått å montere kortet i GoPro-en igjen bare for å se om det reparerer seg selv. Noen ganger fungerer det, noen ganger skriver det endringer du ikke vil ha.

Dette ville jeg gjort etter å ha laget et image:

1. Bla gjennom imaget manuelt etter MP4, LRV og THM
  2. Sorter etter størrelse, ikke bare filnavn
  3. Se etter oppdelte GoPro-klipp som kan være ute av rekkefølge
  4. Test avspilling i VLC før du antar at en fil er død

Hvis hoved-MP4-en er borte, men LRV-en finnes, forteller det deg vanligvis at klippet en gang eksisterte og at gjenoppretting har en god sjanse.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig alternativ her.

Fordeler

• Bra med kameramedier
  • Enklere forhåndsvisning enn mange gjenopprettingsverktøy
  • Bedre grensesnitt for ikke-eksperter

Ulemper

• Ikke gratis for full gjenoppretting
  • Kan gi mange falske positiver i rotete skanninger
  • Mindre transparent enn lavnivå-rettsmedisinske verktøy

Min lille uenighet med de andre er dette: Jeg ville ikke hoppet rett til PhotoRec med mindre du er komfortabel med en enorm usortert haug med filer. Flott som siste utvei, forferdelig hvis du vil ha opptakene fra turen organisert i kveld.

Hvis kortet rapporterer falsk størrelse, RAW, eller begynner å forsvinne midt under lesing, stopp. Da er det ikke lenger en normal filgjenopprettingsjobb.