Kan någon hjälpa till att återställa GoPro-filer från ett SD-kort?

Jag behöver hjälp med att återställa GoPro-videor och foton från ett SD-kort efter att det plötsligt slutade visa mitt material. Kortet fungerade bra, men nu saknas vissa filer eller går inte att läsa, och de här klippen är verkligen viktiga. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade eller skadade GoPro-filer från ett SD-kort utan att göra saken värre.

Jag har varit i den här röran tidigare. Du kommer tillbaka från en resa, tar ut kortet, och klippen är borta. Det känns snabbt riktigt illa. Det viktigaste är enkelt. Vad du gör under de närmaste minuterna spelar större roll än de flesta tror.

Första stegen innan du försöker återställa något

Om det här vore mitt kort skulle jag sluta använda GoPro direkt och ta ut SD-kortet.

Ingen ny inspelning. Ingen formatering. Inga reparationsverktyg. Inga slumpmässiga fix-appar från sökresultat. När en video raderas eller kortet formateras ligger datan ofta kvar där tills nytt material skrivs ovanpå den.

Jag skulle också kontrollera de enkla sakerna innan jag kör återställningsprogram:

1. GoPro-molnlagring, om ditt konto har Auto Upload aktiverat
  2. Papperskorgen eller avsnittet Nyligen raderat i ditt GoPro-konto
  3. Kameraskärmen efter en uppmaning om filreparation
  4. LRV-förhandsgranskningsfiler som fortfarande ligger kvar på kortet
  5. En annan kortläsare eller en annan dator, eftersom kortet ibland är okej och läsaren är skräp

Sedan skulle jag titta på själva kortet. Om ingen enhet känner igen det, om det blir varmt, om det tappar anslutningen om och om igen, om din dator hänger sig när du ansluter det, eller om kortet ser skadat ut, skulle jag stanna där. Då skulle jag börja tänka på ett återställningslaboratorium. Fysiskt kortfel är ett annat problem än att råka radera en fil av misstag.

Varför GoPro-återställning så ofta går snett

Det här tar många på sängen. Många återställningsappar klarar sig okej med foton, PDF:er och office-filer. Video från moderna kameror är knepigare.

GoPro-material lagras inte alltid som ett enda rent block. Kameran skriver video, ljud, förhandsvisningar, metadata, GPS-info och andra delar samtidigt. På kortet kan ett klipp vara uppdelat i en hög med fragment utspridda överallt.

Vissa verktyg hittar de fragmenten men misslyckas med att bygga ihop dem till en spelbar fil. Så du får saker som detta:

1. Filer som visas men inte går att öppna
  2. Återställda klipp med delar som saknas
  3. Uppspelningskorruption
  4. MP4-filer som ser normala ut tills VLC eller Premiere vägrar öppna dem

Jag lärde mig det här den jobbiga vägen. Fotoåterställning är en sak. Återställning av actionkamera-filer är ett annat jobb.

Om jag skulle börja från början skulle jag först prova Disk Drill.

Anledningen är ganska specifik. Dess läge Advanced Camera Recovery byggdes för fragmenterat kameramaterial. Av det jag såg använder det teknik kopplad till de äldre verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk använde i åratal för trasiga actionkamera-filer. Den nyare versionen täcker fler enheter och fler filsystem, så den känns mindre fast i det förflutna.

Processen är inte svår:

1. Sätt SD-kortet i en kortläsare
  2. Öppna Disk Drill
  3. Välj Advanced Camera Recovery
  4. Skanna kortet
  5. Förhandsgranska det som hittas
  6. Spara återställda filer på en annan enhet, inte tillbaka på kortet

Förhandsgranskningen är viktig. Många verktyg listar en återställd video och lämnar dig att gissa. Att kunna kontrollera om klippet går att spela upp innan man sparar det sparade mig en del bortkastad tid.

Andra alternativ som folk ofta tar upp

PhotoRec nämns av en anledning. Det är gratis, och det får fram mycket data. Jag använde det en gång på ett gammalt kort och fick tillbaka en hel hög med filer. Haken var att sortera igenom röran. För GoPro-material, särskilt fragmenterade klipp, kändes det klumpigt.

UFS Explorer är ett annat. Det är seriös programvara. Om du kan din väg runt återställningsverktyg kan det hjälpa i svårare fall. Jag skulle dock inte kalla det användarvänligt. Inlärningskurvan finns där, och om du bara vill få tillbaka ditt åkmaterial i kväll kan det kännas som för mycket.

Så ja, båda har sin plats. För nyare GoPro-, DJI- eller Insta360-material skulle jag ändå börja med Disk Drill innan jag lägger timmar på att fastna i detaljer.

När jag skulle sluta göra det själv

Gör-det-själv-återställning är bäst för logiska problem. Raderade filer, oavsiktlig formatering, skador på filsystemet, sådant.

Jag skulle lämna över det till ett proffs om något av detta dyker upp:

1. SD-kortet har fysisk skada
  2. Ingen enhet upptäcker kortet alls
  3. Kortet fortsätter att kopplas från
  4. GoPro ger kortfel varje gång
  5. Återställningsprogrammet lyckas inte slutföra en skanning
  6. Det saknade materialet är för viktigt för att riskera försök och misstag

Labben kostar mer, ja. Men programvara löser inte hårdvaruproblem, och den ersätter inte den utrustning som återställningsfirmor använder när ett kort håller på att dö.

Om ditt fall handlar om enkel radering eller formatering är dina chanser vanligtvis bättre. Särskilt om du slutade använda kortet direkt efter att materialet försvann. Den delen ger dig en chans. När nya klipp väl skrivs över blir det snabbt riktigt illa.

Hoppa över kortläsarbyten och skapa först en avbild av SD-kortet om din dator fortfarande kan se det. Det här är delen som folk hoppar över och sedan ångrar senare. Använd ett verktyg som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Mac/Linux. Arbeta från avbilden, inte från kortet. Om kortet försämras under skanningen har du fortfarande en stabil kopia.

Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte lägga mycket tid på att testa kortet i en massa enheter om det fortsätter att kopplas från. Varje återanslutning är extra belastning på flashminne som håller på att fallera.

För GoPro-filer är Disk Drill ett bra förstahandsval eftersom det hanterar kameramedia bättre än många generiska återställningsappar. Om Disk Drill hittar klippen men de inte går att spela upp, försök att reparera MP4-behållaren med en exempelfil från samma GoPro-inställningar. Grau Video Repair Tool och restore.media är två namn som folk använder för detta.

Kontrollera också om det finns uppsättningar med delade filer. GoPro sparar ofta långa inspelningar som GX010123.MP4, GX020123.MP4 osv. Folk tror att material saknas när del 2 eller 3 har dolts eller bytt namn.

Om Windows säger ‘Du måste formatera disken’, klicka inte på det. Om kortet visar 0 byte, fel kapacitet eller får File Explorer att frysa, sluta med gör det själv-försök. Det tyder på problem med styrenheten eller NAND.

Bästa sökfrasen för detta ämne: GoPro SD-kort återställningsprogram för raderade, oläsbara eller saknade videor och foton. Den här korta videon går också snabbt igenom grunderna, se detta snabba tips om GoPro SD-kortåterställning.

En sak till: spara återställda filer på din dator eller en extern SSD, inte tillbaka på samma kort. Självklart, men folk gör fortfarande så.

Om materialet verkligen är så viktigt skulle jag lägga till ett steg innan du gör det som @mikeappsreviewer och @jeff föreslog: kontrollera om filerna faktiskt finns där men att katalogen har blivit fel.

Många GoPro-kort “förlorar” inte klipp, de förlorar indexet. På en dator, aktivera dolda filer och titta manuellt i DCIM-mapparna. Kontrollera också om MP4-filerna plötsligt blev 0 KB, fick konstiga namn eller om bara .LRV- och .THM-filerna finns kvar. Om du fortfarande ser matchande LRV-förhandsvisningsfiler betyder det vanligtvis att kameran faktiskt spelade in något och att huvudvideoposten blev skadad, inte nödvändigtvis raderad.

Jag håller inte riktigt med om att prova för många reparationsåtgärder tidigt. CHKDSK / First Aid kan göra ett rörigt kort ännu rörigare om filsystemet redan är instabilt. Jag skulle undvika det tills efter avbildning eller återställning.

Om kortet är tillräckligt läsbart är Disk Drill ett bra val för återställning av GoPro SD-kort eftersom det brukar fungera bättre med kameramaterial än generiska verktyg för återställning av raderade filer. Men jag skulle också sortera återställda filer efter skapandetid och storlek efteråt. Det gör det mycket enklare att upptäcka uppdelade GoPro-kapitel som folk tror saknas.

Om du dessutom vill ha mer diskussion om videoåterställning från SD-kort som är lätt att skumma igenom är den här tråden användbar: bästa sätten att återställa videor från ett SD-kort.

En hård sanning: om kortet börjar visa fel kapacitet eller kopplar från slumpmässigt, sluta med gör det själv-försök. Det är då folk väldigt snabbt förvandlar ett återställbart kort till ett dött kort.

En sak jag skulle lägga till som @jeff, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer bara berörde indirekt: kontrollera om problemet bara är GoPro-databasen, inte själva mediefilerna. Vissa GoPro tappar bort klipp när mappen MISC eller medieindexet blir korrupt, så kameran visar “saknat” material trots att MP4-filerna fortfarande finns i DCIM/100GOPRO eller i närliggande kapitelmappar. Jag har sett kort där videorna fanns där, men kameran och till och med Windows-miniatyrer betedde sig som om de inte gjorde det.

Jag skulle faktiskt undvika att montera kortet i GoPro igen bara för att “se om det reparerar sig självt”. Ibland fungerar det, ibland skriver den ändringar du inte vill ha.

Det jag skulle göra efter att ha skapat en avbild är detta:

1. Bläddra igenom avbilden manuellt efter MP4, LRV och THM
  2. Sortera efter storlek, inte bara filnamn
  3. Leta efter GoPro-klipp uppdelade i kapitel som kan vara ur ordning
  4. Testa uppspelning i VLC innan du antar att en fil är död

Om huvud-MP4-filen är borta men LRV finns kvar, säger det vanligtvis att klippet en gång existerade och att återställning har en ganska god chans.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ här.

Fördelar

• Bra för kameramedier
  • Enklare förhandsgranskning än många återställningsverktyg
  • Bättre gränssnitt för icke-experter

Nackdelar

• Inte gratis för full återställning
  • Kan ge många falska positiva resultat i röriga skanningar
  • Mindre transparent än forensiska verktyg på lägre nivå

Min lilla invändning mot de andra är detta: jag skulle inte hoppa direkt till PhotoRec om du inte är okej med en enorm osorterad hög med filer. Fantastiskt som sista utväg, uselt om du vill ha ditt resematerial organiserat i kväll.

Om kortet rapporterar falsk storlek, RAW eller börjar försvinna mitt under läsning, stoppa. Det är inte längre ett normalt filåterställningsjobb.