Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Canon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Jag har inte tagit några nya bilder sedan det hände, och jag söker säkra och effektiva råd för fotoåterställning för ett Canon SD-kort.
Jag stötte på det här med ett Canon SD-kort för ett tag sedan, och det första steget är viktigare än återställningsappen.
Stäng av kameran. Ta ut SD-kortet. Om kortet har den lilla låsfliken, skjut den till låst läge. Ta inga fler bilder. Spela inte in video. Formatera inte kortet igen.
När en bild raderas från ett SD-kort raderas filen vanligtvis inte direkt. Kortet markerar utrymmet som ledigt. Dina gamla bilder ligger ofta kvar där tills ny data skrivs över dem. Om du fortsätter använda kortet sjunker dina chanser snabbt. Jag lärde mig det den hårda vägen.
Innan du startar återställningsprogrammet, kontrollera de enkla ställena först.
- image.canon: Om du hade synkronisering aktiverad, börja där. Canon sparar molnkopior under en begränsad tid, ofta upp till 30 dagar.
- Papperskorgen: Om du raderade filerna från en Mac eller Windows-dator medan du bläddrade på kortet, kan de fortfarande ligga där.
- Automatiska säkerhetskopior: Titta i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller vilket säkerhetskopieringsverktyg du nu använder. Ibland hann det spara mappen när du anslöt kortet tidigare.
Om de inte ger något resultat, använd återställningsprogram på en dator. Och använd en riktig SD-kortläsare. Att ansluta kameran via USB fungerar ibland och ibland inte, eftersom många kameror visar kortet via ett överföringsläge, inte på det sätt som återställningsverktyg föredrar. En direkt kortläsare fungerade bättre för mig.
Jag fick ganska bra resultat med Disk Drill. Det hittade Canon RAW-filer, CR2 och CR3, plus JPEG-bilder och videoklipp. Förhandsgranskningspanelen hjälpte eftersom jag kunde se vilka filer som var intakta innan jag återställde dem. På Windows finns det också en liten gratis återställningskvot, 100 MB senast jag kollade, så du kan testa innan du går vidare.
Om du vill ha ett gratisalternativ gör PhotoRec fortfarande jobbet för många. Det känns gammaldags. Textgränssnitt, inte mycket vägledning, och det återställer ofta filer utan ursprungliga namn eller mappar. Du får sortera en hög med filer efteråt. Irriterande, men användbart.
Arbetsflödet är ganska enkelt.
- Installera appen på din dator: Lägg den på din interna disk. Installera inte något på SD-kortet.
- Sätt i kortet med en kortläsare och kör en djupsökning: Välj SD-kortet i återställningsverktyget och låt det skanna klart. Stora kort tar en stund.
- Förhandsgranska det som hittas: Filtrera på bildfiler om verktyget stöder det. Kontrollera förhandsvisningarna innan du återställer.
- Återställ till en annan enhet: Spara de återställda filerna på din dator eller en extern enhet. Skriv aldrig tillbaka dem till samma Canon-kort under återställningen.
När du har kopierat de räddade bilderna till en säker plats och bekräftat att de går att öppna, sätt tillbaka kortet i Canon-kameran och formatera det i kameran. Jag gör detta i stället för att formatera på datorn eftersom kameran skriver filsystemet på det sätt den förväntar sig. Färre konstiga problem senare.
Om du slutade använda kortet direkt efter raderingen är dina chanser fortfarande ganska goda. Om du fortsatte fotografera med det kan vissa filer vara borta eller komma tillbaka skadade. Det är ändå värt att skanna. Jag har sett kort som såg helt körda ut och ändå gav tillbaka större delen av bilderna.
Sluta använda kortet. Du gjorde redan den viktigaste delen, du tog inga nya bilder.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa: gör först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet innan återställning. Detta är viktigt om kortet har svaga sektorer eller börjar tappa läsningar. Använd USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Spara avbildningen på din dator och skanna sedan avbildningsfilen i stället för att belasta originalkortet om och om igen.
Min ordning skulle vara:
- Klona kortet.
- Kör återställning på klonen.
- Spara återställda filer på en annan enhet.
- Kontrollera filintegriteten, särskilt Canon CR2 och CR3.
Disk Drill fungerar bra för detta eftersom det hanterar vanliga Canon-fotoformat väl och förhandsvisningarna är snabba. Jag gillar dock inte att förlita mig enbart på förhandsvisningen. Vissa RAW-filer förhandsvisas men misslyckas ändå senare i Lightroom, så öppna ett urval efter återställningen.
Om kortet blev “raderat” i kameran är återställningsgraden ofta god om inga nya skrivningar skedde. Om kortet formaterades fungerar återställning fortfarande ofta, men mappnamn och tidsstämplar kan bli röriga.
Om du vill ha en snabb jämförelsevideo är detta bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade foton-klipp värt att titta på.
Jag håller inte riktigt med om en punkt som många upprepar: att låsa SD-kortet hjälper till att förhindra skrivningar i kortläsare, men det är inte magiskt. Vissa enheter ignorerar det. Behandla kortet som bevismaterial, lita inte enbart på spärren.
Du är faktiskt i ett ganska bra läge eftersom du slutade använda kortet direkt. Det spelar större roll än folk tror.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @ombrasilente, men jag skulle vara lite mindre ivrig att fortsätta prova en massa olika verktyg efter varandra direkt på det fysiska SD-kortet. Varje extra läsning på ett opålitligt kort kan förvandla en återställningsbar situation till en huvudvärk. Om kortet verkar ens lite konstigt, långsam montering, slumpmässiga frånkopplingar, fel med miniatyrbilder, behandla det som att det håller på att fallera och arbeta från en avbild, inte kortet.
En sak folk glömmer: kontrollera om bilderna bara är dolda på grund av konstigheter i filsystemet. I Windows, slå på Visa dolda filer. På Mac, använd Kommando + Skift + . i Finder. Jag har sett raderade kamerafiler visa sig vara katalogkorruption, inte riktig radering.
Om detta också är Canon RAW-filer, testa de återställda filerna i faktisk redigeringsprogramvara, inte bara i förhandsvisningar av miniatyrbilder. En fil kan förhandsvisas fint och ändå vara delvis trasig. Där är Disk Drill användbart eftersom det vanligtvis hittar CR2/CR3 rent, men jag skulle ändå verifiera några stycken i Lightroom, Photoshop eller Canons egen programvara innan jag kallar det klart.
Min uppfattning:
- sluta röra kortet
- skapa en avbild av det om möjligt
- återställ från avbilden
- återställ till en annan enhet
- verifiera att RAW-filerna faktiskt öppnas helt
Om Disk Drill inte hittar det du behöver, prova då ett verktyg för en second opinion, men inte fem av dem i rad utan anledning. Folk älskar att förvandla enkel återställning till ett vetenskapsprojekt lol.
För extra läsning, här är en mer sökvänlig tråd om återställning från Canon-kort:
Tips för återställning av Canon SD-kortsfoton efter oavsiktlig radering eller formatering
Kort version: ja, raderade foton från ett Canon-kamera-SD-kort går ofta att återställa om inga nya bilder togs. Dina chanser är fortfarande ganska goda.
En liten invändning mot @ombrasilente, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer: om bilderna verkligen är oersättliga skulle jag inte ha detta som ett enbart gör-det-själv-projekt särskilt länge om kortet visar något konstigt beteende alls. Långsamma läsningar, frånkopplingar, att kortet inte monteras korrekt eller att kapaciteten visas fel är varningsflaggor. Det är där ett återställningslaboratorium kan rädda mer än programvara kan.
Om kortet beter sig normalt, då ja, programvaruåterställning är rätt väg. Jag skulle lägga till en praktisk sak som folk hoppar över: kontrollera kortets fysiska hälsa innan du litar på något skanningsresultat. På Windows är verktyg som H2testw användbara efter återställning, inte före, för att se om själva kortet är förfalskat eller håller på att gå sönder. På Mac är Blackmagic inte rätt verktyg för detta, så undvik slumpmässiga appar för hastighetstest som hälsokontroller.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Mycket lätt att sortera Canon JPEG-, CR2- och CR3-resultat
- Bra stöd för förhandsvisning
- Renare gränssnitt än många återställningsappar
- Vanligtvis snabbare att bedöma vad som är värt att återställa
Nackdelar
- Förhandsvisningen kan få skadade RAW-filer att se bättre ut än de faktiskt är
- Inte det billigaste alternativet om du behöver fullständig återställning
- Djupa skanningar kan ge många filfragment med generiska namn
- Om filsystemet är svårt skadat hittar ibland ett andra verktyg andra rester
Så min uppfattning är: använd Disk Drill först för en vettig återställningsomgång, särskilt om du vill ha något mindre rörigt än PhotoRec, men betrakta inte dess förhandsvisning som det slutliga utslaget. Öppna återställda RAW-filer i riktig Canon- eller Adobe-programvara och zooma in. Korruption döljer sig ofta i den sista tredjedelen av filen.
Om de raderade bilderna dessutom togs i serietagningsläge, återställ allt runt det tidsintervallet, inte bara de exakta bilder du minns. Canon-kort innehåller ofta relaterade sidovagns- eller sekvensdatamönster som hjälper dig att upptäcka saknade bildrutor.