Kan iemand beginnersvriendelijke software voor fotoherstel aanbevelen?

Ik heb per ongeluk een map met familiefoto’s van mijn SD-kaart verwijderd en merkte het pas nadat ik meer foto’s had gemaakt. Ik ben een beginner en heb eenvoudig te gebruiken fotorecoverysoftware nodig die veilig is en echt werkt op Windows. Ik zoek aanbevelingen voor de beste hulpprogramma’s voor fotorecovery om verwijderde foto’s terug te halen voordat ze voorgoed verdwenen zijn.

Ik heb vaker vastgezeten met het herstellen van foto's en video's dan ik wil tellen. Een vermoeide misklik, een haperende SD-kaart, een mislukte import om 1 uur 's nachts, hetzelfde resultaat. Ontbrekende bestanden. Na genoeg van dat soort ellende ben ik me minder gaan fixeren op de beste app en ben ik gaan letten op de eerste 5 minuten na het verlies. Die eerste stappen bepalen veel.

Als je bestanden zijn verdwenen, stop dan nu meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen nieuwe foto's. Zet er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw omdat je hoopt dat het helpt. Dat deed ik jaren geleden een keer en daardoor werd het herstel slechter. De meeste verwijderde bestanden blijven daar staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Meer gebruik betekent slechtere kansen.

Zodra de kaart uit gebruik is en onaangeroerd ligt, zijn dit de tools waar ik naar zou kijken.

1. Disk Drill

Disk Drill is degene waar ik mensen als eerste naartoe verwijs wanneer ze iets praktisch willen en niet met de software willen worstelen. Het verwerkt de gebruikelijke dingen, SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven, SSD's, zonder al te veel gedoe.