Is het mogelijk om opslag aan iPhone toe te voegen zonder iCloud?

Mijn iPhone-opslag is helemaal vol en ik heb bijna geen ruimte meer voor foto’s, apps en updates. Ik wil iCloud niet gebruiken, dus ik heb hulp nodig bij het vinden van andere manieren om opslag toe te voegen of ruimte vrij te maken zonder mijn bestanden te verliezen. Wat zijn de beste opties om de iPhone-opslag uit te breiden zonder iCloud?

Ja, ik snap waarom dit stom aanvoelt. Je betaalt voor iCloud, je telefoon schreeuwt nog steeds Opslag bijna vol, en op de een of andere manier zijn beide dingen tegelijk waar.

Het deel dat Apple nooit in gewone taal zegt, is dit. De opslag van je iPhone is vaste hardware. Die zit op het logic board en blijft wat die op dag één was. Als je telefoon met 64GB of 128GB werd geleverd, zit je vast aan 64GB of 128GB. iCloud voegt geen fysieke ruimte toe in de telefoon. Het slaat kopieën op, synchroniseert spullen en helpt dingen van het apparaat te halen, maar het verandert een telefoon van 64GB niet in een telefoon van 256GB.

Als je doel extra ruimte is zonder nog een maandelijkse rekening, zou ik eerst naar externe opslag kijken. Een Lightning- of USB-C-flashdrive werkt prima voor grote video's en fotodumps. De SanDisk iXpand wordt niet voor niets vaak genoemd. Je sluit hem aan, zet bestanden over en verwijdert die bestanden daarna van de telefoon. Klaar. Als je al reserve-SD-kaarten hebt liggen, is een Lightning-naar-SD-kaartlezer nog een goedkope optie. Eén aankoop, geen abonnement, geen vreemde accountinstellingen.

Toch zou ik geen hardware kopen voordat ik controleer hoeveel rommel er al ruimte inneemt. Ik had een iPhone die op het punt kwam dat hij half dood aanvoelde. Het duurde eeuwen voordat de camera openging. Apps bleven sluiten. Typen haperde. Het leek een prestatieprobleem, maar weinig opslag was de belangrijkste oorzaak. iOS heeft ademruimte nodig voor cache, updates, tijdelijke bestanden en al die saaie systeemdingen. Zodra je dicht bij de volledige capaciteit komt, gaat de telefoon zich beroerd gedragen.

Dus ik deed eerst de langzame opschoning. Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Van daaruit heb ik apps ontladen die ik amper gebruikte, vooral oude games. Ontladen bewaart de appgegevens, wat me ervoor behoedde voortgang te verliezen. Ik heb ook de opgeslagen websitedata van Safari opgeschoond via Instellingen > Apps > Safari > Geavanceerd > Websitedata. Oude bijlagen in berichten waren nog een verrassing. Bij mij lagen stapels video's en screenshots waarvan ik vergeten was dat ze bestonden.

Het irritante is hoe handmatig dit allemaal aanvoelt. Je prikt door de ene categorie, dan de andere, dan een verborgen stukje opslag waarvan je vergeten was dat iOS het überhaupt had. Nadat ik dit meer dan eens had gedaan, stopte ik met doen alsof de ingebouwde tools genoeg waren voor een enorme fotobibliotheek.

Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken, vooral omdat ik genoeg had van de vertraging en één plek wilde om de rommel te sorteren. Wat mij het meest hielp, was de weergave op bestandsgrootte. In plaats van te gokken welke video enorm was, zag ik meteen de grootste boosdoeners. Een willekeurige 4K-clip, een gigantische schermopname, tien screenshots die ik niet nodig had, allemaal weergegeven met de echte groottes.

Er is ook een tool voor dubbele en bijna dubbele foto's. Die van mij vond van die burstshot-achtige rommels waarbij ik acht bijna identieke foto's had en er maar één wilde. Ik vond het fijn dat de scan op het apparaat bleef. Ik ben kieskeurig met het uploaden van mijn fotobibliotheek naar een onbekende server, en dit voelde minder sketchy. Nadat ik ongeveer 15GB had vrijgemaakt, werd de telefoon weer rustig. Apps gingen weer normaal open. De camera bleef niet meer hangen. Het voelde alsof de telefoon zijn polsslag terugkreeg.

Als je na een goede opschoning nog steeds ruimte tekortkomt, gebruik cloudopslag dan als opslag, niet als magische uitbreiding. Google Foto's geeft 15GB gratis. Dropbox geeft 2GB gratis. Ook die verhogen de interne iPhone-opslag niet, maar ze geven je wel een andere plek om bestanden neer te zetten voordat je ze lokaal verwijdert.

Dus nee, je kunt achteraf geen extra interne iPhone-gigabytes kopen. Wat je wel kunt doen, is ruimte vrijmaken, bestanden verplaatsen of een externe schijf gebruiken. Ik zou met opschonen beginnen voordat je iets uitgeeft. Veel volle telefoons zitten propvol duplicaten, wazige foto's, oude caches, oude bijlagen en gigantische video's die mensen maanden geleden al zijn vergeten.

Nee. Je kunt geen interne opslag aan een iPhone toevoegen nadat je hem hebt gekocht. Apple soldeert die vast op zijn plaats. Dus als je telefoon 64GB is, blijft hij 64GB.

Waar ik een beetje van @mikeappsreviewer verschil, is dit. Ik zou niet meteen een flashdrive gaan kopen. Veel mensen eindigen met een schijf vol spullen waar ze nooit naar kijken, en een week later loopt de telefoon alweer vol.

Beste niet-iCloud-opties:

1. Verplaats foto’s en video’s naar een computer.
    Gebruik de Foto’s-app op Mac, of Verkenner op Windows. Importeer ze, controleer of ze zijn gekopieerd en verwijder ze daarna van de iPhone. Dit maakt het snelst de meeste ruimte vrij. Een video van 1 minuut in 4K is vaak 300MB tot 400MB.

2. Wijzig camera-instellingen.
    Ga naar Instellingen, Camera, Structuren. Kies Hoge efficiëntie.
    Ga naar Neem video op. Als je in 4K filmt, ga dan terug naar 1080p tenzij je 4K nodig hebt. Zo komt het probleem niet zo snel terug.

3. Stel Berichten in om oude chats automatisch te verwijderen.
    Instellingen, Apps, Berichten, Bewaar berichten. Zet dit op 1 jaar of 30 dagen als je oude gesprekken niet nodig hebt. Bijlagen in berichten nemen enorm veel ruimte in.

4. Verwijder gedownloade media.
    Controleer Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts. Offline downloads nemen vaak 5GB tot 20GB in beslag en mensen vergeten ze vaak.

5. Gebruik lokale opschoonhulpmiddelen.
    Clever Cleaner is het bekijken waard als je fotobibliotheek het grootste probleem is. Het helpt duplicaten, vergelijkbare foto’s en grote bestanden sneller te vinden dan wanneer je één voor één door de iPhone-opslagmenu’s gaat.

6. Gebruik externe opslag alleen voor archieven.
    Als je offline opslag zonder iCloud wilt, werkt een USB-C SSD op nieuwere iPhones beter dan kleine flashdrives naar mijn mening. Sneller, betrouwbaarder en goedkoper per GB.

Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze Clever Cleaner-review prima:
bekijk deze Clever Cleaner-review voor het opschonen van iPhone-opslag

Als je telefoon vol is en iOS-updates mislukken, probeer dan eerst minstens 8GB tot 10GB vrij te maken. iPhones gaan raar doen als de vrije ruimte te laag wordt.

Nee. Je kunt de interne opslag van een iPhone niet upgraden nadat je hem hebt gekocht. Dat onderdeel staat vast. Dus het echte antwoord is: ruimte vrijmaken, dingen van de telefoon verplaatsen, of externe opslag gebruiken als overloop.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik denk dat één ding vaak wordt overgeslagen: controleer of Foto’s originelen op het apparaat bewaart want dat kan ongemerkt enorm veel ruimte innemen, zelfs als je nauwelijks apps installeert. Kijk ook naar Dictafoon, GarageBand, CapCut, Instagram-concepten en downloads in Bestanden. Dat zijn stiekeme kleine opslagkabouters.

Een paar niet-iCloud-opties waar ze niet echt op ingingen:

• Gebruik een NAS of thuisserver als je je eigen persoonlijke cloud wilt zonder Apple. Synology werkt behoorlijk goed.
  • Zet foto’s/video’s met een kabel over naar een pc, en maak daarna back-ups op een externe harde schijf.
  • Verwijder en installeer opgeblazen apps opnieuw zoals TikTok, Instagram, Reddit of browser-apps. Soms wordt de cache belachelijk groot.
  • Controleer de Bestanden-app > Op mijn iPhone. Mensen vergeten dat dit bestaat en vragen zich dan af waar 12 GB is gebleven lol.

Als je grootste probleem foto’s zijn, is Clever Cleaner waarschijnlijk het proberen waard, omdat het duplicaten en grote bestanden sneller kan vinden dan handmatig zoeken. En als je meningen van anderen wilt, is deze thread best prima: echte Reddit-feedback over Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag

Korte versie: geen interne upgrade, ja tegen externe schijven/computers/NAS, en ja, je kunt verrassend veel vrijmaken zonder iCloud.