Ik probeer twee foto’s naast elkaar te vergelijken op mijn iPhone, vergelijkbaar met hoe het op een computer werkt, maar ik kan geen eenvoudige manier vinden om dat te doen. Ik heb onlangs meerdere vergelijkbare foto’s gemaakt en heb hulp nodig bij het kiezen van de scherpste en beste zonder steeds heen en weer te schakelen. Is er een ingebouwde iPhone-functie of app die het vergelijken van foto’s gemakkelijker maakt?
Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan in mijn filmrol. Twintig zonsondergangsfoto’s, zes bijna identieke groepsfoto’s, op elke foto knippert wel iemand, en de Foto’s-app laat je heen en weer tikken alsof je minieme details van de vorige afbeelding hoort te onthouden. Dat kon ik nooit. Ik bewaarde te veel dingen voor later en mijn opslag raakte snel vol.
Om op je hoofdvraag in te gaan: iOS Foto’s geeft je geen echte vergelijkingsweergave naast elkaar. Het album Duplicaten bestaat wel, maar dat pakt alleen exacte overeenkomsten. Als je een burst van je hond hebt gemaakt en de oren tussen de beelden net iets anders staan, behandelt Foto’s ze als aparte afbeeldingen.
Als je binnen Apple-tools wilt blijven, is er een omweg met Opdrachten. Ik heb die ooit geprobeerd. Je bouwt een opdracht, geeft die een naam als Naast elkaar, kiest twee foto’s, en die voegt ze samen tot één brede afbeelding zodat je ze allebei tegelijk kunt bekijken. Het werkt. Maar het gaat ook snel vervelen. Als je door een grote bibliotheek sorteert, voelt dit na de vijfde keer nogal suf aan. Ik heb ook apps zoals Tidy en Image Compare getest. Die zijn meer bedoeld om twee specifieke afbeeldingen nauwkeurig te vergelijken, met zoom- en schuifregelaars, handig als je bewerkingen of scherpte van een paar foto’s controleert.
Voor het opruimen van een rommelige bibliotheek had ik meer geluk met een opschoonapp. Ik ben eerst door een stapel nep-gratis apps heen gegaan. Die scannen je telefoon, tonen een hoop resultaten en zetten de verwijderstap daarna achter een wekelijkse betaalmuur. Irritant. Degene die ik heb gehouden is Clever Cleaner.
Waarom ik die heb gehouden was simpel. Geen advertenties. Geen betaalde laag die constant in je gezicht wordt geduwd. Geen rare valstrik na de scan. Ik zag dat die van de mensen achter Disk Drill kwam, en dat gaf me wat meer vertrouwen dan willekeurige opschoonapps met stockscreenshots en gebrekkig Engels.
Het onderdeel dat met jouw probleem te maken heeft, is de sectie Soortgelijk. Die groepeert foto’s die op elkaar lijken, ook als het geen exacte duplicaten zijn. Dingen als drie selfies in dezelfde pose, etenfoto’s met piepkleine kadreringsverschillen, herhaalde opnames uit dezelfde seconde. Hij kiest ook een voorgestelde beste foto. Ik controleerde groepen nog steeds zelf, maar hij deed het behoorlijk goed in het vinden van het scherpere beeld, degene met open ogen, degene waarbij de focus niet miszat. Ik las dat het ongeveer 95 procent nauwkeurigheid claimt. Ik heb dat niet gebenchmarkt of zo, maar in normaal gebruik voelde het solide genoeg aan.
Een paar onderdelen vielen op na een week of twee:
-
Zwaargewichten
Het sorteert media op bestandsgrootte. Dit bespaarde me eerlijk gezegd meer ruimte dan het opruimen van duplicaten. Eén vergeten 4K-clip kan meer ruimte opslokken dan een maand aan screenshots. -
Swipe-modus
Dit voelde minder omslachtig dan Apple Foto’s. Je gaat per maand door afbeeldingen heen en bewaart of verwijdert met een swipe. Behoorlijk direct, maar snel. -
Weergave van screenshotgrootte
In het gedeelte Screenshots toont het de bestandsgrootte van elke afbeelding. Ik vond het fijn om te zien wat ik terugkreeg voordat ik een stapel rommel verwijderde. -
Verwerking op het apparaat
Dit vond ik belangrijk. Mijn foto’s bleven op de telefoon. Je bibliotheek wordt niet naar een server gestuurd zodat een black-box-model je spullen kan bekijken.
Iets waarvan ik niet had verwacht dat ik het veel zou gebruiken, was de Lives-tool. Die haalt het videogedeelte van Live Photos af en zet ze om in stilstaande beelden. Ik laat Live Photos per ongeluk de hele tijd aan staan, dus dit ruimde meer opslag op dan ik had verwacht. Die kleine bewegingsclips tellen op.
Als je vergelijkbare foto’s met de hand beoordeelt, zoom dan eerst in op de ogen of het hoofdonderwerp. Ongeveer 200 procent werkte voor mij. In volledige weergave kunnen twee foto’s hetzelfde lijken. Zoom in en de ene is zacht, de andere haarscherp, de ene heeft rare bewegingsonscherpte, de andere is precies goed. Dan wordt de keuze makkelijker.
Dus ja, als je maar één keer twee afbeeldingen hoeft te vergelijken, is de Opdrachten-truc prima. Als je bibliotheek een rommellade is en je vergelijkbare foto’s wilt uitzoeken zonder er een halve dag aan kwijt te zijn, zou ik de Opdrachten-route overslaan en Clever Cleaner gebruiken. Het heeft me een hoop tijd bespaard, en er bleven minder foto’s op mijn telefoon staan puur uit schuldgevoel.
Nee, iPhone Foto’s geeft je geen echte desktopachtige vergelijking naast elkaar. Apple laat je nog steeds tussen foto’s heen en weer springen, wat irritant is wanneer je de scherpte controleert.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Voor het kiezen van de scherpste foto zou ik niet beginnen met een Shortcut. Het voegt extra stappen toe en zorgt voor meer rommel. Prima voor één keer, slecht voor een reeks.
Wat beter werkt op de iPhone:
-
Gebruik burstselectie als dit burstfoto’s waren.
Open de burststapel, tik op Selecteer en veeg vervolgens door de foto’s. Apple markeert voorgestelde keuzes. Het is niet perfect, maar het is sneller dan elke afbeelding één voor één openen. -
Zoom met een doel.
Controleer ogen, haar, tekst of randen op ongeveer 100 tot 200 procent. Daar zie je scherpte snel. De schermvullende weergave verbergt onscherpte. -
Gebruik een app die is gemaakt voor het opruimen van vergelijkbare foto’s.
Clever Cleaner is hier prima voor. De tool Soortgelijke groepeert foto’s die bijna overeenkomen, niet alleen exacte duplicaten. Dat is belangrijk als je 8 foto’s hebt gemaakt met kleine verschillen. Je moet nog steeds zelf controleren welke de beste keuze is, maar het scheelt veel gedoe. -
Als bewerkingen belangrijk zijn, vergelijk dan in een bewerkingsapp.
Lightroom en vergelijkbare apps maken het makkelijker om tussen selecties te wisselen en details te inspecteren. Nog steeds niet ideaal zoals op een computer, maar minder pijnlijk.
Als je bewijs wilt dat andere iPhone-gebruikers hierom blijven vragen, kijk dan naar hoe je foto’s naast elkaar vergelijkt op iPhone.
Dus, kort antwoord: nee, geen native weergave naast elkaar in Foto’s. Voor een paar afbeeldingen gebruik je Burst of een bewerkingsapp. Voor veel vergelijkbare foto’s is Clever Cleaner wat mij betreft de minst vervelende route.
Nee, niet echt in de standaard Foto’s-app. Apple heeft de iPhone nog steeds geen echte desktopachtige zij-aan-zij vergelijkingsweergave gegeven, wat best bizar is als je bedenkt hoeveel mensen 15 versies van dezelfde foto maken.
Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer over het Shortcut-idee. Het werkt, zeker, maar voor mij is het meer een gimmick dan een echte workflow. Je maakt uiteindelijk extra samengevoegde afbeeldingen alleen om details te bekijken, en dat gaat heel snel vervelen.
Een paar dingen die ik in plaats daarvan zou doen en die nog niet veel zijn genoemd:
- Gebruik iPhone-landschapsrotatie en de volgorde van recente foto’s om sneller tussen de 2 kandidaten te wisselen. Niet perfect, maar minder irritant.
- Markeer eerst je beste 2 of 3 als favoriet en vergelijk alleen die. Zo beperk je de chaos voordat je op pixelniveau gaat kijken.
- Als beide foto’s al bewerkte versies zijn, werkt het beter om ze in Bestanden te openen met Split View op een iPad dan op een iPhone. Op een echt iPhone-scherm is zij-aan-zij eerlijk gezegd toch vrij krap.
Voor grote hoeveelheden denk ik wel dat Clever Cleaner logischer is, omdat het vergelijkbare foto’s groepeert en je helpt sneller door de rommel heen te snijden. Dat is nuttiger dan jagen op een perfecte vergelijkingstool die iOS gewoon niet heeft. @reveurdenuit heeft gelijk dat ogen en randen controleren de snelste manier is om scherpte te zien.
Als je ook een snelle visuele uitleg wilt, kan deze videotip over iPhone-fotovergelijking misschien helpen.
Dus, de korte versie: computerachtige zij-aan-zij op iPhone? Niet standaard. Het praktisch beste antwoord is om eerst je keuzes te beperken en daarna iets als Clever Cleaner te gebruiken om vergelijkbare foto’s op te ruimen als je bibliotheek uit de hand begint te lopen.
Ik zou een beetje terughoudend zijn met het hele idee van gewoon op de telefoon vergelijken. Op een iPhone-scherm is echt naast elkaar vergelijken vaak minder nuttig dan mensen verwachten, omdat elke afbeelding te klein wordt om fijne scherpte goed te beoordelen.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- Gebruik de filmstrip in de Bewerk-modus om heel snel heen en weer te gaan tussen opnames die dicht bij elkaar liggen
- Schakel de Live Photo in voor de reeks de volgende keer, en scrub dan door elke afbeelding voor het scherpste frame
- Als je überhaupt een Mac hebt, gebruik dan iCloud-foto’s en doe daar de echte selectie. Het is gewoon sneller
@reveurdenuit, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer hebben in principe allemaal gelijk dat de native Foto’s-app op de iPhone geen echte vergelijkingstool heeft. Waar ik het niet mee eens ben, is dat een workaround als een workflow zou moeten aanvoelen. Als het omslachtig is, sla ik het over.
Over Clever Cleaner:
Voordelen
- groepeert vergelijkbare opnames, niet alleen exacte duplicaten
- snelle manier om een enorme camerarol te verkleinen
- eenvoudigere eerste selectie vóór handmatige controle
Nadelen
- suggesties voor beste opname blijven nog steeds suggesties
- opschoonapps kunnen aanzetten tot te veel verwijderen als je je haast
- geen echte professionele vergelijkingsinterface
Dus ja, Clever Cleaner is nuttig om de stapel kleiner te maken, maar voor de uiteindelijke keuze van de scherpste foto zou ik nog steeds vertrouwen op je eigen zoomcontrole op de ogen of randen van het onderwerp. Dat is het deel dat geen enkele app perfect goed doet.