Is er een gratis manier om bestanden van een CF-kaart te herstellen?

Ik heb per ongeluk foto’s van mijn CompactFlash-kaart verwijderd na een camerafout, en ik heb geen back-up. Ik ben op zoek naar een gratis methode of software voor gegevensherstel van CF-kaarten die verloren bestanden veilig kan herstellen voordat ik de kaart weer gebruik. Alle hulp wordt gewaardeerd.

Ik fotografeer evenementen voor mijn werk, en ja, weinig dingen voelen erger dan een CompactFlash-kaart aansluiten en zien dat die leeg, onleesbaar of half dood verschijnt. Ik heb dit meegemaakt na lange bruiloftsdagen en zakelijke opdrachten, en de grootste fout die ik zie is dat mensen te veel aan de kaart zitten voordat het herstel begint.

Als je de kortste weg met de minste rommel wilt, begin dan meteen met herstelsoftware. Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill. Wat mij overtuigde, was hoe het omging met grote RAW-sets, CR2, NEF, ARW, plus videoclips met hoge bitrate die over vreemde blokken waren verspreid. Ik heb ook PhotoRec en Recuva geprobeerd. PhotoRec haalde bestanden terug, zeker, maar gooide ze op een grote hoop met hernoemde rommel, wat lastig is als je duizenden opnamen moet sorteren. Recuva deed het prima bij eenvoudigere dingen, maar viel door de mand bij professionele cameraformaten. Disk Drill voelde minder chaotisch aan, en de voorbeeldstap bespaarde me tijd omdat ik bestanden kon controleren voordat ik ze herstelde.

Wat ik eerst zou doen

1. Installeer de app op de hoofdschijf van je computer. Houd deze van de CF-kaart af. Schrijf niets nieuws naar de beschadigde kaart.
  2. Maak een volledige image van de kaart. Als de kaart leesfouten geeft of de verbinding verbreekt, kloon deze dan eerst sector voor sector. Ik doe dit altijd wanneer een kaart onstabiel aanvoelt. De image scannen is veiliger dan het originele medium steeds opnieuw zwaar belasten.
  3. Scan de kaart of de image ervan. Laat de hersteltool naar de bron verwijzen, voer de scan uit en wacht. Laat deze de volledige structuur en ruwe blokken doorlopen.
  4. Bekijk eerst de resultaten. Controleer je foto's en videoclips voordat je ze herstelt. Dit is belangrijker dan mensen denken. Een bestandsnaam betekent niets als het bestand opent als rommel.
  5. Herstel naar een andere schijf. Sla de herstelde bestanden op je SSD, interne schijf of een andere externe schijf op. Zet herstelde bestanden nooit terug op dezelfde CF-kaart.

Terwijl de scan draait, of nog voordat je de kaart opnieuw aansluit, zijn er een paar regels die het waard zijn om te volgen. Meestal staan de afbeeldingen nog steeds op de kaart. Wat kapot is gegaan, is de bestandssysteemkaart, niet de gegevens zelf. Dus het doel is simpel: overschrijf niets.

Regels die ik volg wanneer een CF-kaart defect raakt

1. Stop met erop fotograferen. Meteen. Test hem niet in de camera. Maak niet nog één opname om te zien of hij nog werkt. Nieuwe schrijfacties wissen oude gegevens voorgoed.
  2. Negeer elk formatteringsbericht. Als Windows of macOS zegt dat de kaart geformatteerd moet worden, klik dan op nee. Elke keer weer. Gebruik ook een goede kaartlezer. Ik heb op die manier betere toegang gehad dan via een USB-verbinding van een camera.
  3. Controleer of het systeem de kaart nog ziet. Open in Windows Schijfbeheer. Gebruik op Mac Schijfhulpprogramma. Als de kaart met de juiste grootte verschijnt, zijn de kansen op herstel nog redelijk. Als hij helemaal niet verschijnt, of de kaart fysieke schade heeft, kom je er met software misschien niet en lijkt herstel door een lab de enige optie.
  4. Herstel beschadigde video pas na herstel van de bestanden, niet ervoor. Ik heb clips hersteld die dood leken, maar alleen ontbrekende headers hadden of een kapotte indexering. VLC helpt soms als je bestandsherstel instelt op altijd beschadigde AVI-bestanden repareren. Untrunc is op Windows ook het proberen waard voor kapotte videoheaders.
  5. Doe pas iets met de kaart nadat je bestanden veilig zijn. Zodra je afbeeldingen zijn gekopieerd en gecontroleerd, kun je reparaties testen. CHKDSK op Windows of EHBO op Mac kan fouten in het bestandssysteem opruimen. Als de kaart daarna nog steeds kuren vertoont, zou ik hem niet vertrouwen voor een betaalde shoot. Ik zou hem alleen in de camera formatteren als ik van plan was hem eerst grondig te testen, en als hij weer vreemd deed, zou ik hem buiten gebruik stellen.

Een paar dingen die ik op de harde manier heb geleerd

Een slechte gewoonte is de kaart steeds opnieuw openen en sluiten in verschillende apps, in de hoop dat een ervan de bestanden ziet. Ik deed dit ooit met een Lexar-kaart na een klus op een conferentie. Domme zet. Elke mislukte leesactie kostte meer tijd, de kaart werd warmer, en ik eindigde ermee dat ik hem later kloonde dan ik had moeten doen.

Nog iets: beoordeel herstel niet alleen op basis van de mapstructuur. Ik heb kaarten teruggekregen met verminkte mappen en toch bijna elk bruikbaar RAW-frame hersteld. De previews vertelden het echte verhaal, niet de bestandsnamen.

Als je computer de kaart detecteert en de capaciteit er normaal uitziet, heb je nog steeds een kans. Blijf kalm, schrijf er niets naar weg, kloon hem als hij instabiel lijkt, scan hem, bekijk een voorbeeld van wat belangrijk is, en herstel het ergens anders. Dat is de werkwijze waar ik me nu aan houd.

Ik hoop dat je je bestanden weer heelhuids terugkrijgt. Ik ken het gevoel, het is klote.

Gratis? Ja. Als de CF-kaart nog steeds wordt gekoppeld, begin dan met PhotoRec. Het kost niets en het haalt verwijderde JPG-, CR2-, NEF-, ARW-, MOV- en MP4-bestanden vrij goed van CF-kaarten. De keerzijde is dat bestandsnamen en mappen worden verwijderd. Voor een paar honderd foto's prima. Voor een klantenshoot best lastig. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Eerst een volledige image maken is slim bij een haperende kaart, maar als je kaart schoon en stabiel wordt gelezen, is één alleen-lezen-scan vaak sneller en minder werk. Als de verbinding ook maar één keer wegvalt, stop dan en maak een image. Mijn volgorde: 1. Stop de CF-kaart in een kaartlezer, niet in de camera. 2. Controleer of je pc de juiste capaciteit ziet. 3. Voer eerst PhotoRec uit als je volledig gratis wilt. 4. Als de resultaten rommelig zijn, gebruik dan Disk Drill voor een voorbeeldweergave en eenvoudiger sorteren. 5. Sla herstelde bestanden op je computer op, nooit terug op de CF-kaart. Twee andere gratis opties die het proberen waard zijn op Windows zijn Windows File Recovery en TestDisk. TestDisk is beter als de partitie in de war is geraakt. PhotoRec is beter als bestanden zijn verwijderd. Gebruik voor zoektermen iets duidelijks zoals bestanden herstellen van een geformatteerde CF-kaart. Ik zag ook deze korte uitleg, bestanden herstellen van een geformatteerde CF-kaart. Als de kaart 0 bytes toont, de verkeerde grootte heeft of steeds de verbinding verbreekt, nemen de kansen met software snel af. Stop er op dat moment mee te prutsen.
Gratis, ja, maar “beste gratis” hangt af van wat er precies is gebeurd. Als het alleen ging om verwijderde foto’s na de camerafout, zou ik eigenlijk **R-Photo** proberen vóór PhotoRec. Het is gratis voor foto’s/video, veel minder chaotisch dan PhotoRec, en meestal houd je een overzichtelijkere herstellijst. PhotoRec is krachtig, maar 2.000 bestanden met namen als f1234567.jpg in één map dumpen is ook een straf op zich. Dus daar ben ik het enigszins oneens met @stellacadente. “Gratis” is fijn, “gratis en sorteerbaar” is fijner. Als de kaart nog leesbaar is: - gebruik een echte USB-kaartlezer - formatteer de CF-kaart niet - voer nog geen reparatietools uit - herstel naar je computer, niet terug naar de kaart Als je de makkelijkste interface en previews wilt, is **Disk Drill** nog steeds het vermelden waard, ook al is het volledig gratis deel beperkt. Het is beter om te controleren wat er daadwerkelijk herstelbaar is voordat je uren verspilt. Nog iets extra’s waar noch @mikeappsreviewer noch @stellacadente echt op hamerde: probeer herstel eerst **op bestandstypefilter**. Als je alleen om JPG/RAW geeft, scan en herstel dan niet elk verdwaald cache-/db-/systeembestand. Dat bespaart tijd en vermindert de rommel. Als de kaart de verkeerde capaciteit toont, vraagt om initialisatie of willekeurig de verbinding verbreekt, stop dan. Op dat punt kunnen herhaalde doe-het-zelfpogingen het snel erger maken. Ook is deze thread behoorlijk relevant als je meer CF-specifieke ervaringen wilt: Tips voor gegevensherstel van CompactFlash-kaarten en echt gebruikersadvies. Korte versie: - **Volledig gratis:** R-Photo, PhotoRec, TestDisk - **Makkelijker te gebruiken:** Disk Drill - **Slechtste zet:** de kaart formatteren “om te kijken of het het oplost” Ik heb het meegemaakt, het is waardeloos, maar verwijderde CF-foto’s zijn vaak herstelbaar als je de kaart niet blijft gebruiken.
Ik zou één ding toevoegen dat de anderen maar licht hebben aangestipt: **controleer de gezondheid van de kaart voordat je je vastlegt op veel herstelpogingen**. Als de CF-kaart leesvertragingen, CRC-fouten of intermitterende verbrekingen in een kaartlezer vertoont, is elke extra scan een gok. In dat geval zou ik niet verschillende gratis tools achter elkaar blijven testen. Ook een klein meningsverschil met de groep die zegt “begin gewoon met raw carving”. Raw recovery is geweldig om *iets* terug te krijgen, maar als de fout van je camera alleen de mapstructuur heeft beschadigd, zal een tool die nog restanten van het bestandssysteem kan parseren je meestal schonere resultaten geven en soms de originele namen. Dat is belangrijk als dit een echte shoot was. Voor gratis opties zou ik kijken naar: - **R-Photo** voor herstel gericht op afbeeldingen/video - **TestDisk** als de partitie zelf in de war is geraakt - **PhotoRec** alleen wanneer de structuur volledig kapot is en je vooral om de afbeeldingsgegevens geeft Waar **Disk Drill** in past: - **Voordelen:** eenvoudige preview, overzichtelijkere sortering, kan sneller laten beoordelen of de kaart de moeite waard is om verder te onderzoeken - **Nadelen:** niet volledig gratis voor al het herstel, en als de kaart fysieke problemen heeft, lost softwaregemak dat niet op Dus ik ben het grotendeels eens met @stellacadente, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer over de basis, maar ik zou prioriteit geven aan **eerst de stabiliteit van de kaart diagnosticeren**, en daarna de herstelmethode kiezen op basis van of het probleem verwijdering, formattering of schade aan het bestandssysteem is. Als de CF-kaart uit het systeem begint te verdwijnen, stop daar dan met doe-het-zelf.