Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik ben bang dat ik iets belangrijks verwijder, zoals foto’s, berichten of appgegevens. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om ruimte vrij te maken zonder iets te verliezen, vooral omdat mijn telefoon traag is geworden en ik er elke dag op vertrouw.
Ik liep een tijd geleden tegen precies hetzelfde probleem aan. Mijn iPhone zei dat de opslag vol was, ik had het voor de hand liggende al verwijderd, en het aantal vrije GB bewoog nauwelijks. Wat mensen vaak missen is simpel. Je moet eerst zien welke categorie de ruimte opslokt voordat je willekeurige dingen gaat verwijderen.
Controleer eerst de opslaggrafiek
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht dan even. De gekleurde balk heeft tijd nodig om volledig te laden. Ik zou het getal niet vertrouwen voordat het stabiel is. Dat scherm laat zien waar het probleem zit: foto’s, apps, systeemgegevens, berichten of iets anders. Als je deze stap overslaat, verwijder je uiteindelijk drie apps en 200 screenshots om er daarna achter te komen dat video’s het echte probleem waren.
Als je iCloud niet gebruikt
De eerste wijziging die ik maakte was het cameraformaat. Ga naar Instellingen > Camera > Structuren en schakel over naar Hoge efficiëntie. Nieuwe foto’s worden dan opgeslagen als HEIC in plaats van JPEG. Voor de meeste mensen dezelfde foto, maar met een kleiner bestand. Het doet niets voor oude foto’s, maar het vertraagt de schade.
Ook Live Photos tellen snel op. Mensen vergeten dat elke foto extra beweging en audio opslaat. Het lijkt op één afbeelding, maar gedraagt zich meer als een foto met een piepkleine video eraan vast. Ik heb een groot deel van de mijne omgezet naar stilstaande beelden en kreeg ruimte terug zonder de foto zelf te verliezen.
Apps eerst offloaden voordat je ze verwijdert
Deze wordt veel te vaak genegeerd. In Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag tik je op een app die je zelden opent en kies je App offloaden. De app zelf wordt verwijderd, maar je documenten, opgeslagen bestanden en inloggegevens blijven staan. Het pictogram blijft op het beginscherm staan. Tik er later op en hij wordt opnieuw gedownload.
Dingen zoals games, airline-apps, hotel-apps en oude bewerkingsapps zijn goede kandidaten. Ik vond één reisapp die daar stond met gigabytes gekoppeld aan een reis die ik maanden geleden had gemaakt. Ik had die niet dagelijks nodig. Offloaden loste het op.
Als het verwijderen van foto’s niets deed
Dit overkomt veel mensen. Foto’s die je verwijdert, verdwijnen niet meteen. iOS verplaatst ze 30 dagen naar Recent verwijderd, en al die tijd nemen ze nog steeds opslagruimte in. Dus als je je bibliotheek hebt opgeruimd en de telefoon nog steeds vol lijkt, ga dan naar Foto’s > Albums > Recent verwijderd en verwijder ze daar definitief.
Dat was het moment waarop mijn opslagcijfer eindelijk begon te bewegen. Daarvoor voelde het eerlijk gezegd alsof het kapot was.
Wanneer de telefoon zo vol is dat hij raar begint te doen
Start hem opnieuw op. Geen magie hier. Een herstart wist tijdelijke cachebestanden en andere rommel die iOS vasthoudt. Je krijgt geen enorme hoeveelheden terug, maar ik heb gezien dat het genoeg ruimte vrijmaakt om de telefoon weer bruikbaar te maken. Als je scherm hapert, apps niet willen openen of de camera geen foto’s opslaat, doe dit dan vroeg.
Handmatig opruimen wordt lelijk zodra de bibliotheek groot is
Hier wordt het irritant. De ingebouwde hulpmiddelen zijn niet geweldig in het zichtbaar maken van de grootste boosdoeners. Bijna dubbele burstfoto’s, oude 4K-video’s, enorme schermopnames en Live Photos verspreid over jaren aan albums zijn lastig één voor één op te sporen. Ik heb geprobeerd het eens handmatig te doen. Zonde van de tijd.
Ik heb voor dit deel Clever Cleaner gebruikt. Wat mij het meest hielp, was de weergave die de grootste bestanden eerst sorteerde. Je ziet de monsters meteen: enorme video’s, lange schermopnames, vergeten clips. Er is ook een sectie die vergelijkbare foto’s groepeert, waardoor het opruimen van burstfoto’s veel sneller ging. In veel van mijn duplicaatsets koos het een beste opname, en de meeste keuzes waren prima. Niet perfect, maar goed genoeg. De Live Photo-tool was degene die ik bleef gebruiken. Die verwijderde het bewegingsgedeelte en behield de stilstaande afbeelding, en alleen daarmee kreeg ik al een paar GB terug. Voor zover ik zag, bleef de verwerking op de telefoon.
Laatste ding om te controleren
Als Systeemgegevens er hierna nog steeds opgeblazen uitziet, controleer dan je sociale apps. Ga naar Instellingen > Apps en kijk wat Instagram, TikTok en vergelijkbare apps opslaan. Die apps hamsteren cache alsof het niets is. In veel gevallen is de enige nette oplossing de app verwijderen en opnieuw installeren. Je account blijft bestaan. Je lokale cache wordt gewist.
Als je telefoon vol zegt en niets wat je verwijdert iets lijkt uit te maken, zou ik het in deze volgorde doen. Controleer de opslaggrafiek. Maak Recent verwijderd leeg. Offload grote apps. Herstart. Pak daarna dubbele foto’s, grote video’s en Live Photos aan. Die volgorde heeft mij veel zinloos opruimwerk bespaard.
Begin met een back-up. Niet met opschonen.
Als je zonder risico ruimte wilt besparen, doe dan eerst dit.
- Sluit je iPhone aan op een Mac of pc en maak een volledige lokale back-up.
- Als je genoeg iCloud-opslag hebt, maak dan ook een iCloud-back-up.
- Open Foto’s en controleer de synchronisatiestatus voordat je iets aanraakt.
Ik ben het op één punt deels oneens met @mikeappsreviewer. Opnieuw opstarten helpt een beetje, maar als je echt merkbaar ruimte nodig hebt, zijn back-ups en exporteren eerst belangrijker.
Beste veilige winst:
- Schakel Berichten in iCloud in, als je dat gebruikt. Oude bijlagen verdwijnen na verloop van tijd van het apparaat.
- Controleer Downloads in de Bestanden-app. Pdf-bestanden, ZIP’s, videobestanden en willekeurige documenten blijven daar voor altijd staan.
- Verwijder in Podcasts, Muziek, Netflix, YouTube en Spotify offline downloads. Dit maakt snel ruimte vrij en je verliest niets blijvends.
- Wis in Safari websitegegevens. Kleine winst, maar veilig.
- Controleer Dictafoon. Eén uur audio is vaak 30 MB tot 500 MB, afhankelijk van het formaat.
- Verwijder in Boeken gedownloade audioboeken en pdf’s die je al hebt uitgelezen.
Voor foto’s zou ik niet eerst massaal verwijderen als je nerveus bent. Exporteer eerst. Gebruik Image Capture op Mac, de Foto’s-app op Windows of cloudopslag.
Als je fotobibliotheek rommelig is, helpt Clever Cleaner om grote video’s en vergelijkbare foto’s sneller te sorteren. De App Store-pagina staat hier, iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner.
De veiligste volgorde is back-up, exporteren, downloads verwijderen, apps offloaden en daarna foto’s opschonen. Langzaam is hier beter. Eén verkeerde tik is waardeloos.
Ik zou dit opdelen in dingen die je veilig kunt verwijderen versus dingen die er alleen maar verwijderbaar uitzien.
@viajeroceleste heeft gelijk dat je eerst een back-up moet maken, maar ik denk eigenlijk dat mensen te veel focussen op back-ups en te weinig op wat opnieuw te downloaden is. Als het opnieuw gestreamd of gedownload kan worden, is het het doel met het laagste risico. Dat betekent:
- gedownloade Netflix/Spotify/YouTube-content
- oude iOS-updatebestanden als die er nog staan
- Mail-bijlagen die op het apparaat gecachet zijn
- browser-downloadmappen in Chrome/Firefox, niet alleen Safari
- WhatsApp/Telegram-media die al in de chat/cloud bestaat
Eén ding waar ik naar zou kijken en waar @mikeappsreviewer niet echt op inging, is Mail. Als de Mail-app enorm groot is, zijn het vaak gewoon gesynchroniseerde berichten en bijlagen. Het verwijderen en opnieuw toevoegen van het mailaccount kan de lokale opslag verkleinen zonder de daadwerkelijke e-mail van de server te verwijderen. Hetzelfde idee geldt voor sommige cloud-apps.
Kijk ook naar apps met enorme totalen voor “Documenten en gegevens”. Ontladen is prima, maar bij opgeblazen apps ga ik meestal meteen voor verwijderen en opnieuw installeren als de gegevens toch in je account staan. Reddit, Instagram, TikTok, Discord, zelfs shopping-apps cachen echt belachelijk veel rommel tbh.
Als je bang bent om foto’s te verwijderen, gebruik dan eerst een sorteertool voordat je iets aanraakt. Clever Cleaner is prima om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s te vinden zonder dat het een totale chaos wordt. Als je eerst een beter overzicht wilt, geeft deze review en opschoongids van Clever Cleaner voor iPhone een goed overzicht.
Mijn veiligste volgorde zou zijn:
- Back-up
- Downloads en caches verwijderen
- Opgeblazen sociale/media-apps opnieuw installeren
- Mail en chat-apps die veel opslag gebruiken nalopen
- Daarna pas foto’s opschonen
Begin niet met het weggooien van herinneringen als gecachete rommel waarschijnlijk het echte probleem is.
Ik zou één ding toevoegen dat geen van @viajeroceleste, @codecrafter of @mikeappsreviewer echt genoeg benadrukte: controleer Berichtenopslag per gesprek, niet alleen Berichten als geheel.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten. Als één groepschat jarenlang video’s, GIF’s, spraakberichten en memes bevat, kan die ene conversatie meerdere GB groot zijn. Je kunt alleen de grote bijlagen in die chat verwijderen in plaats van berichten te wissen die je belangrijk vindt.
Hetzelfde geldt voor chat-apps van derden. Opslagbeheerders in de app zijn vaak veiliger dan de hele app verwijderen, omdat je alleen video’s en doorgestuurde rommel kunt aanpakken.
Ik zou ook niet te veel vertrouwen op oplossingen voor Systeemgegevens. Soms raken mensen geobsedeerd door dat getal terwijl het echte probleem verborgen bijlagen en downloads zijn.
Als het opschonen van foto’s rommelig wordt, is Clever Cleaner handig om grote video’s en vergelijkbare foto’s te vinden.
Voordelen: snelle scan, eenvoudige opschoning op basis van grootte, helpt willekeurig verwijderen te voorkomen.
Nadelen: detectie van gelijkenissen is niet altijd perfect, en ik zou nog steeds niets sentimenteels automatisch verwijderen zonder het eerst te controleren.
Mijn volgorde zou dus zijn:
- Maak een back-up
- Controleer iPhone-opslag
- Ruim grote berichtbijlagen op
- Ruim chat-appmedia op vanuit de apps zelf
- Verwijder offline downloads
- Pas daarna foto’s/apps aanpakken