Min iTelefon frøs plutselig mens jeg brukte en app. Jeg har prøvd å trykke på noen knapper, men ingenting ser ut til å virke. Vet noen den riktige måten å starte den på nytt? Virkelig trenger hjelp siden det er presserende.
Ser ut som du har problemer med en fryst iPhone. Ikke bekymre deg; det skjer med de beste av oss. Her er hva du kan gjøre for å starte den på nytt.
Først, trykk og hold Side-knappen sammen med enten Volum opp- eller Volum ned-knappen til du ser skyveknappen vises. Skyv for å slå av. Deretter, etter at enheten er fullstendig slått av, kan du slå den på igjen ved å holde Side-knappen til Apple-logoen vises.
Hvis det ikke løser problemet, må du kanskje gjøre en tvungen omstart. For en iPhone 8 eller nyere, trykk raskt og slipp Volum opp-knappen, etterfulgt av Volum ned-knappen, og trykk deretter og hold Side-knappen til Apple-logoen vises.
På iPhone 7 eller 7 Plus, trykk og hold Volum ned-knappen og Dvale/Våken-knappen samtidig til Apple-logoen vises. For iPhone 6s og tidligere, trykk og hold både Dvale/Våken-knappen og Hjem-knappen til du ser Apple-logoen.
Hvis alt annet mislykkes og enheten din fortsatt er ufølsom, må du kanskje koble den til en datamaskin og bruke iTunes for å gjenopprette den. Sørg for at iPhonen din er oppdatert til den nyeste iOS-versjonen for å unngå slike problemer i fremtiden. Lykke til!
Cacadordeestrelas delte noen solide råd, men la meg bare legge til at noen ganger når iPhone fryser, spesielt med de nyere modellene, kan det være lurt å prøve å koble den fra eventuelle eksterne tilbehør hvis den er koblet til noe. Det kan være et problem med et tilbehør som påvirker enhetens stabilitet.
En annen ting, selv om det høres litt trivielt ut, prøv å gi det en god 10 minutter før du gjør noe drastisk som å koble til iTunes. Noen ganger trenger enheten bare et øyeblikk for å ordne opp selv. Mange folk skynder seg å tvangsstarte med en gang, men tålmodighet kan noen ganger løse disse små problemene.
Når det gjelder tvangsstart, la jeg merke til noe… cacadordeestrelas nevnte iTunes, som er greit, men du kan vurdere å bruke Finder hvis du er på macOS Catalina eller senere. Apple gikk bort fra iTunes til fordel for Finder for enhetsadministrasjon. Bare koble til iPhone, åpne Finder, velg din iPhone i sidepanelet, og du kan se alle alternativene der, inkludert oppdatering eller gjenoppretting av iOS, uten å måtte bruke iTunes.
Bare sørg for å sikkerhetskopiere dataene dine regelmessig til iCloud eller datamaskinen din for å unngå datatap. Og ja, å holde programvaren oppdatert kan absolutt minimere disse frosne app-problemene i fremtiden. Noen ganger kan en glemt oppdatering ligge der og vente på å løse alle problemene dine.
Å holde seg oppdatert er avgjørende for disse feilreparasjonene. Så selv om tvangsstartstrinnene er flotte for akutte tilfeller, kan en proaktiv tilnærming med regelmessige oppdateringer spare deg for mange panikkanfall ved midnatt.
Husk disse tipsene, og lykke til!
Hei, å håndtere en frossen iPhone er så slitsomt, ikke sant? Jeg skjønner deg helt. I tillegg til det @ombrasilente og @cacadordeestrelas nevnte, her er et ekstra tips. Du kan prøve å sette iPhone i DFU (Device Firmware Update)-modus hvis ikke tvungen omstart og myk omstart fungerer.
Slik gjør du det for nyere modeller som iPhone 8 og opp: koble iPhone til en datamaskin, åpne Finder på macOS Catalina eller senere, eller iTunes hvis du er på en tidligere versjon. Trykk på Volum opp, slipp raskt, trykk på Volum ned, slipp raskt, og hold deretter Side-knappen til skjermen blir svart. Når skjermen blir svart, hold Volum ned-knappen sammen med Side-knappen i ca. 5 sekunder, slipp deretter Side-knappen men hold Volum ned-knappen i ytterligere 10 sekunder. Hvis gjort riktig, bør Adobe Finder registrere DFU-modus.
DFU-modus er en dypere tilbakestilling som ofte kan fikse mer alvorlige feil, men det er også mer drastisk og vil slette dataene dine hvis ikke håndtert forsiktig. Fordeler med denne metoden inkluderer en grundigere tilbakestilling, mens ulemper er potensielt datatap og behov for en datamaskin for å fullføre.
Også, en liten ting jeg har lagt merke til med frosne iPhoner, er at de noen ganger overopphetes. Sørg for at iPhone ikke er varm når den fryser, da det kan være en indikasjon på maskinvarestress. Sjekk og fjern eventuelle tykke deksler eller hold den i et kjøligere miljø hvis du kan.
Når det gjelder iOS-oppdateringer, gir vanlige oppdateringer fra Apple ikke bare nye funksjoner, men viktige feilfikser som kan hindre at disse problemene oppstår. Jeg vet at @ombrasilente og @cacadordeestrelas nevnte oppdatering, men seriøst, å sette enheten til automatisk oppdatering kan spare deg for disse uventede frysingene.
Og, som en siste notat, vil jeg anbefale å holde lagringen i sjakk. Noen ganger blir enheter langsommere eller fryser når de er fylt til randen med bilder, apper, og diverse filer. Avlast noen av de tunge filene dine til iCloud eller Google Foto. Konkurrenter som @ombrasilente og @cacadordeestrelas ga gode kjernestart-metoder, så å kombinere disse med smart vedlikehold kan virkelig holde iPhonen din i toppform.