Hvordan gjenoppretter jeg bilder fra et SD-kort?

Jeg trenger hjelp med å gjenopprette bilder fra et SD-kort etter at det plutselig sluttet å vise bildene mine. Dette er viktige familiebilder, og jeg er bekymret for at de kan ha blitt slettet, korrumpert eller gjort utilgjengelige. Hvilke trinn bør jeg ta først, og finnes det en trygg gjenopprettingsmetode som faktisk fungerer?

Jeg har sett dette mange ganger med SD-kort. Kortet ser tomt ut, og folk antar at bildene er borte for godt. Men ofte er de ikke det. Dataene blir som regel værende på kortet til nye filer tar plassen deres. Hvis du oppdaget det raskt og sluttet å bruke kortet med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Hvis jeg skulle håndtert det, ville jeg startet med Disk Drill. Det er et av de enklere gjenopprettingsverktøyene jeg har brukt uten å måtte kjempe med grensesnittet. Jeg har hentet tilbake filer med det fra kamera-SD-kort, microSD-kort fra telefoner, dronelagring og noen få kort som plutselig hadde blitt uleselige.

Det som hjalp meg, var dette: det finner ikke bare filer som ble slettet for fem minutter siden. Det skanner også kort etter formatering, kort som vises som RAW, og kort med skader på filsystemet. Det gjenkjenner vanlige bildetyper som JPG og PNG, samt RAW-fotoformater fra Canon, Nikon, Sony og andre.

Hva jeg ville gjort først

1. Ta SD-kortet ut av enheten og slutt å bruke det.

2. Koble det til datamaskinen med en kortleser.

3. Åpne Disk Drill og velg SD-kortet fra listen.

4. Trykk på “Søk etter tapte data.”

5. Vent til skanningen er ferdig, og sjekk deretter Bilder-delen.

6. Forhåndsvis det som dukker opp.

7. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke på det samme SD-kortet.

En ting jeg lærte på den harde måten, er at forhåndsvisninger betyr noe. Hvis bildet åpnes fint i skanneresultatene, pleier gjenopprettingen å gå mye bedre. Når forhåndsvisningen er ødelagt eller tom, er filen ofte skadet eller ufullstendig. Ikke alltid, men ofte nok.

Hvis første forsøk ikke får med alt

1. Sjekk Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox i tilfelle telefonen eller kameraappen din synkroniserte kopier.

2. Se etter intern lagring på selve enheten. Noen kameraer og telefoner lagrer filer to steder, og folk overser dette.

3. Sjekk sikkerhetskopier på datamaskinen din, som Windows Filhistorikk eller Time Machine.

4. Prøv en annen kortleser eller en annen datamaskin. Jeg har opplevd at dårlige lesere får et friskt kort til å se dødt ut.

5. Hvis kortet fortsetter å koble fra eller ser fysisk skadet ut, hopp over gjør det selv-løsninger og bruk en gjenopprettingstjeneste.

En stor feil du bør unngå: ikke formater kortet, ikke kjør reparasjonsverktøy, og ikke kopier noe nytt over på det før gjenoppretting. De tre tingene pleier å gjøre situasjonen raskt verre.

Først må du ikke sette SD-kortet tilbake i telefonen eller kameraet. Hvis bildene forsvant på grunn av skade på filsystemet, vil hver ny skriving redusere sjansen for gjenoppretting.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke det med en gang. Jeg er uenig på ett punkt. Før du kjører gjenoppretting, sjekk om datamaskinen din ser kortstørrelsen riktig. Hvis et 64GB-kort vises som 0 byte, feil kapasitet eller mister tilkoblingen, er programvare for gjenoppretting ikke første steg. Det peker mot problemer med kortleser, port eller maskinvaren i kortet.

Gjør dette i rekkefølge.

1. Prøv en annen kortleser.
    Billige lesere svikter ofte. Jeg har ærlig talt sett flere dårlige lesere enn dårlige kort.

2. Test på en annen datamaskin.
    Hvis ett system leser det og et annet ikke gjør det, er ikke kortet hovedproblemet ditt.

3. Se i Diskbehandling på Windows, eller Diskverktøy på Mac.
    Du vil se om kortet vises med riktig størrelse. Hvis det vises som RAW eller ikke-allokert, finnes bildene dine ofte fortsatt.

4. Lag først et byte-for-byte-bilde av kortet.
    Dette er viktig hvis kortet er ustabilt. Bruk USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Gjenopprett fra bildet, ikke fra kortet. Færre lesinger, mindre risiko.

5. Kjør deretter gjenopprettingsprogramvare på bildet eller kopien av kortet.
    Disk Drill er bra for bildegjenoppretting og lett å sortere etter filtype. PhotoRec er et annet alternativ hvis du vil ha en dypere skanning, men filnavn og mapper kommer vanligvis tilbake i uorden.

6. Lagre gjenopprettede bilder på datamaskinen din, ikke tilbake på SD-kortet.

Noen tegn er viktige:
Hvis miniatyrbilder vises, men fullstendige bilder ikke fungerer, har korrupsjon rammet filinnholdet.
Hvis ingen filer vises, men brukt plass fortsatt er der, er skade på filtabellet sannsynlig.
Hvis kortet blir varmt, kobler fra eller ber om formatering hver gang, slutt å tukle med det.

Sjekk også dette hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av fotogjenoppretting fra SD-kort, se denne Reelen om fotogjenoppretting fra SD-kort.

Hvis du vil, kan du skrive hva kortet viser i Diskbehandling, RAW, ikke-allokert, feil størrelse eller normal størrelse men tomt. Det endrer neste steg ganske mye.

Slutt å bruke kortet. Den delen hadde @mikeappsreviewer og @yozora rett i, og ærlig talt er det det eneste steget som virkelig betyr noe i starten.

Ett sted jeg er litt uenig: folk hopper til “skann det nå” altfor fort. Hvis bildene er veldig viktige, må du først sørge for at kortet ikke blir skjult av noe dumt. På Windows aktiverer du “vis skjulte filer” og sjekker om DCIM-mappen fortsatt er der. Kjør også dette i Kommandoprompt som administrator:

attrib -h -r -s /s /d X:\*.*

Bytt ut X med stasjonsbokstaven til SD-kortet ditt. Jeg har sett kort se tomme ut bare fordi filene ble markert som skjulte etter filsystemkorrupsjon eller en tvilsom telefon-/kamerafeil. Tar 10 sekunder, verdt å prøve.

Hvis kortet monteres normalt men bildene er borte, så ja, bruk Disk Drill. Det er solid for gjenoppretting av bilder fra SD-kort, spesielt når kortet plutselig virker tomt, RAW eller delvis korrupt. Skanningen deres er enkel å sortere etter bildetype, noe som hjelper når du bare vil ha familiebilder og ikke 9 000 tilfeldige fragmenter. Hvis du vil ha en rask oversikt, er denne gjennomgangen av Disk Drill for bildegjenoppretting verdt å se.

Sjekk også selve kameraet. Noen kameraer viser ikke bilder hvis databasen/indeksen er korrupt, selv om filene fortsatt finnes på kortet. Sett kortet i en datamaskin og inspiser mappene manuelt før du antar full katastrofe.

Hvis gjenopprettede bilder bare åpnes halvveis, viser grå striper eller bare miniatyrbilder fungerer, betyr det vanligvis delvis korrupsjon, ikke enkel sletting. På det tidspunktet må du gjenopprette alt først og sortere senere. Ikke “reparer” kortet ennå. Folk gjør alltid det altfor tidlig og gjør det verre.

En ekstra ting jeg vil legge til til det @yozora, @shizuka og @mikeappsreviewer sa: sjekk om bildene bare er i et format den nåværende enheten din ikke kan forhåndsvise. Jeg har sett kort se tomme ut fordi bare RAW-filer var igjen og Windows Bilder eller kameraappen ikke viste dem riktig, mens filene fortsatt var der. Så før du gjør noe omfattende, bla gjennom mappene direkte og sorter etter filtype.

Jeg ville heller ikke skynde meg med å kjøre CHKDSK eller Førstehjelp, selv om operativsystemet tilbyr det. Noen ganger hjelper det, noen ganger skriver det om metadata på måter som gjør bildegjenoppretting verre.

Hvis du gjenoppretter med Disk Drill, fordeler: enkel forhåndsvisning, ryddig grensesnitt, ganske god til å finne vanlige bildeformater, bra for folk som ikke vil styre med kommandolinjeverktøy. Ulemper: dypskanninger kan hente tilbake masse søppel, mappestrukturen er ofte ikke perfekt, og gratisversjonen dekker kanskje ikke alt avhengig av plattform.

Min regel: hvis kortet er lesbart og stabilt, gjenopprett først. Hvis det er ustabilt, lag et bilde av det først. Hvis det fysisk er i ferd med å svikte, stopp gjør-det-selv og send det inn. Den avgjørelsen betyr mer enn den spesifikke appen.