Jeg slettet ved et uhell feil mappe fra USB-stasjonen min og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb og personlige dokumenter. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en USB-minnepinne før noe blir overskrevet.
Hvis jeg hadde jobbet med USB-pinnen din, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare, så lenge stasjonen fortsatt oppfører seg som en normal stasjon. Jeg mener at den vises, rapporterer normal størrelse, holder seg tilkoblet og ikke føles varm eller ustabil. Hvis den stadig kobler ut, viser 0 byte eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der og heller behandlet det som et maskinvareproblem.
For det vanlige problemet med jeg slettet ting og nå trenger jeg det tilbake, er programvare første trekk. Ikke perfekt, nei. Likevel det billigste og ryddigste forsøket før du ender opp med å stirre på et pristilbud fra et laboratorium du ikke vil betale.
Det første jeg ville gjort er enkelt. Slutt å skrive noe som helst til USB-pinnen akkurat nå. Ingen nye filer. Ingen formatering. Ingen opprydding. Ingen la meg teste noe. På USB-stasjoner ligger slettede filer vanligvis ikke i den vanlige papirkurven og venter på deg. Systemet markerer plassen som tilgjengelig, og de gamle dataene dine blir der bare til noe annet havner oppå dem. Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden med en mappe med kameraråfiler. Én kopieringsjobb senere, borte for godt. Så ja, ikke rør stasjonen.
Før jeg kjører skanninger, ville jeg sjekket de kjedelige tingene først, fordi noen ganger ble filene ikke slettet i det hele tatt. De ble skjult, flyttet eller kopiert et annet sted tidligere og så glemt.
Vis skjulte filer på USB-pinnen og se gjennom den manuelt.
Se etter mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis pinnen har vært koblet til en Mac på et tidspunkt.
Se gjennom mappene på PC-en din, hovedsakelig Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter og alle mapper der du pleier å dumpe filer raskt og sortere dem senere. Jeg gjør dette hele tiden og angrer senere.
Sjekk kilder for sikkerhetskopiering og synkronisering. Filhistorikk, OneDrive, Google Drive, Dropbox, gamle sikkerhetskopier, hva enn du bruker.
Hvis alt dette ikke gir noe, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
De fleste av disse verktøyene fungerer omtrent på samme måte, selv om menyer og ordlyd er litt overalt:
Installer programvaren på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen.
Koble til USB-pinnen og velg den i gjenopprettingsappen.
Kjør skanningen for slettede eller tapte filer.
La skanningen fullføres. Ikke stopp tidlig hvis filene betyr noe.
Bruk filtre hvis verktøyet støtter det, filtype, dato, størrelse, filnavn.
Forhåndsvis filer der det er mulig.
Velg det du vil ha tilbake.
Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri på samme USB-pinne.
Jeg gjentar den siste delen fordi folk roter det til ofte. Hvis du gjenoppretter filer tilbake til samme USB-pinne, risikerer du å overskrive andre slettede data som du ennå ikke har gjenopprettet. Da får du tilbake halvparten av tingene dine og bruker den neste timen på å lure på hvorfor resten er korrupt. Sett det, gjort det, dum feil.
Dette er verktøyene jeg ville sett på først.
Disk Drill
Det er her jeg ville startet. Det er enkelt å komme gjennom uten å måtte kjempe med grensesnittet, og det håndterer filsystemene du vanligvis ser på USB-stasjoner, FAT32, exFAT, NTFS. Forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Hvis et bilde åpnes i forhåndsvisning, eller et dokument rendres riktig, er sjansene dine vanligvis bedre. Jeg har også opplevd at det hentet ut filer fra stasjoner med lettere filsystemrot, ikke bare rene slettetilfeller.PhotoRec
Stygt, brutalt, effektivt. Det er gratis, og når et filsystem er skadet, graver denne fortsatt ut ting. Haken er organiseringen. Du mister ofte de opprinnelige navnene og mappestiene, så det du får tilbake kan være et fjell av filer med navn som tilfeldige rester. Hvis du trenger et gratis redningsalternativ og ikke har noe imot å sortere gjennom en haug senere, fortjener det plassen sin.Data Rescue
Jeg har hatt greie resultater med det, selv om jeg aldri likte flyten i grensesnittet særlig godt. Det fungerer, da. Hvis den første skanningen din går glipp av noe, kan det noen ganger hjelpe å bruke et annet verktøy fordi skannemetodene ikke er identiske. Jeg ville behandlet dette som en reserveplan eller en second opinion.Recuva
En gammel en, kun for Windows, fortsatt nyttig i enkle slettetilfeller. Hvis du mistet vanlige filer som JPG-er, PDF-er eller Office-dokumenter, er det verdt å prøve. Jeg ville ikke forventet mirakler fra det i nyere eller mer rotete tilfeller, men for en grunnleggende gjenoppretting av slettede filer lever det fortsatt.
Én ting jeg ville ventet med er CHKDSK eller andre reparasjonskommandoer. Disse verktøyene er laget for å reparere filsystemet, ikke for å få tilbake slettede filer. Noen ganger hjelper de med tilgangsproblemer. Andre ganger flytter de rundt på ting nok til å gjøre gjenopprettingen verre. Regelen min forble den samme etter noen rotete gjenopprettinger, hent filene først, reparer senere.
Så hvis USB-pinnen din fortsatt monteres normalt, ville jeg skannet den med Disk Drill først, gjenopprettet de viktige filene til en annen stasjon, og først etter det tenkt på å omformatere eller gjenbruke pinnen. Hvis dataene betyr mye og stasjonen viser maskinvareproblemer, ville jeg hoppet over hjemmefiksene og gått rett til et gjenopprettingslaboratorium.
Først, slutt å bruke USB-en. La den være frakoblet til du er klar til å skanne. Hver ny skriving senker sjansen for gjenoppretting.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, hopp over reparasjonsverktøy først. Jeg er litt uenig i å starte med mye manuell sjekking hvis du allerede vet at mappen ble slettet. Tid er viktigere. Jeg ville gått rett til å lage et bit-for-bit-bilde av USB-en hvis filene er viktige for jobben. Verktøy som USB Image Tool eller dd hjelper med dette. Skann så bildet, ikke den originale minnepinnen. Tryggere.
Min rekkefølge ville vært:
- Lag et bilde av USB-en.
- Skann bildet med Disk Drill først.
- Hvis filnavn er viktige, test ett filsystembevisst verktøy til etterpå.
- Bruk PhotoRec bare hvis de andre ikke finner noe, fordi filnavn ofte kommer tilbake ødelagt.
Hvorfor lage et bilde først? Fordi billige flash-stasjoner feiler raskt. Hvis kontrolleren begynner å oppføre seg ustabilt midt under skanningen, mister du tid og data. Et bilde gir deg flere forsøk.
Sjekk også Volume Shadow Copy bare hvis filene ble kopiert fra PC-en din før slettingen. Noen gjenoppretter fra kildemaskinen, ikke USB-en, og går glipp av den enkle gevinsten.
Lagre gjenopprettede filer på PC-en din eller en annen ekstern disk. Ikke tilbake på minnepinnen. Høres åpenbart ut, folk gjør det fortsatt.
Hvis du vil ha en enkel visuell gjennomgang, hjelper dette:
Videoguide for gjenoppretting av slettede filer fra USB-flashstasjon
Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger for dokumentene og bildene dine, er det et godt tegn på at dataene fortsatt er intakte. Hvis filer kommer tilbake korrupte, ble mappeområdet delvis overskrevet, og din beste sjanse er en ny skanning fra bildet, ikke mer tukling med USB-en.
Jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @reveurdenuit egentlig understreket nok: finn ut hvordan mappen ble slettet.
Hvis det bare var en vanlig sletting fra Windows Utforsker, er sjansene for gjenoppretting vanligvis ganske gode på en USB-minnepinne hvis du ikke har skrevet noe siden. Men hvis mappen forsvant etter en melding om å reparere stasjonsfeil, en rar frakobling, eller at USB-en plutselig ba om å bli formatert, kan dette være mer et filsystemproblem enn en enkel sletting. Det er viktig fordi gjenopprettingsstrategien da endrer seg litt.
Det jeg ville gjort:
- Test USB-en på en annen datamaskin først, bare for å utelukke et dumt monterings-/leseproblem.
- Sjekk stasjonsegenskapene og se om brukt plass fortsatt ser omtrent lik ut. Hvis brukt plass ikke gikk ned særlig mye, kan filene fortsatt være der, men katalogen kan ha blitt ødelagt.
- Hvis stasjonen er stabil, skann den med Disk Drill først fordi det pleier å gjøre en god jobb med gjenoppretting av slettede filer fra USB, samtidig som filnavn/mappestruktur beholdes når det er mulig.
- Hvis de gjenopprettede dokumentene åpner seg merkelig eller kommer tilbake skadet, ikke fortsett å skanne minnepinnen 20 ganger. Her er jeg litt uenig i tankegangen om å bare fortsette å prøve verktøy. For mange billige USB-enheter blir raskt ustabile.
Hvis dette også er Office-filer, PDF-er eller personlige dokumenter, prøv å åpne de gjenopprettede versjonene selv om filnavnene ser feil ut. Noen ganger er innholdet helt fint og bare metadataene er ødelagt. Folk kaster helt brukbare gjenopprettede filer fordi navnene ser stygge ut.
En annen vinkel: hvis du noen gang kopierte den mappen til PC-en din før, søk gjennom datamaskinen etter filtype og endringsdato. Jeg har sett folk gjenopprette alt på 2 minutter fordi filene fortsatt lå i Nylige, midlertidige eksportmapper eller gamle e-postvedlegg. Litt kjedelig råd, men det virker.
Hvis du vil ha flere meninger om anbefalinger for USB-gjenopprettingsprogramvare, er denne tråden faktisk nyttig: beste valg av programvare for gjenoppretting av USB-minnepinner fra Reddit
Kortversjonen: ingen skriving, ingen formatering, ingen reparasjonsverktøy ennå, bruk Disk Drill på USB-en eller et bilde av den, gjenopprett til en annen stasjon, og rydd opp i rotet etterpå. Hvis minnepinnen begynner å koble fra eller viser meningsløs kapasitet, slutt å tukle med den fordi det er da gjør det selv blir til en databegravelse.