Jeg leder efter pålidelig kloningssoftware til at sikkerhedskopiere mit system. Hvad anbefaler du?
Okay, lyt godt efter, her er sagen. Hvis du vil have kloningssoftware, der faktisk klarer jobbet uden at få dig til at smide din computer ud ad vinduet, så vælg Macrium Reflect. Det er klippefast, som James Bond inden for backup-software. Det er gratis til grundlæggende brug, men selv den betalte version vil ikke tømme din pengepung alt for meget. Det er hurtigt, pålideligt og går ikke i stå, når du kloner store drev.
Andre folk kunne måske anbefale ting som Acronis True Image, fordi det har alle disse fancy ekstra funktioner, men ærligt talt, halvdelen af de funktioner kommer du aldrig til at bruge, og det føles oppustet. Plus, jeg har hørt folk klage over dens nye abonnementsmodel - nej tak.
Og hvis du er på et budget og ikke har noget imod noget super simpelt, kan Clonezilla måske fungere, men vær forberedt på at håndtere dens gammeldags, kommandolinje-stil. Det er kraftfuldt, ja, men ikke ligefrem brugervenligt. Du vil føle dig som om, du hacker dig ind på Pentagon bare ved at prøve at bruge det.
I sidste ende er Macrium Reflect det sikre, stressfri valg. Bare download det, installer det, og følg de grundlæggende trin. Det vil klone dit drev, sikre dine dyrebare filer, og du kan bekymre dig om andre ting - som at finde ud af, hvorfor din kaffe altid bliver kold, inden du er færdig med den.
Okay, så nævnte @cazadordeestrellas Macrium Reflect, som ærligt talt er et solidt valg for de fleste. Når det er sagt, føler jeg, at de afskrev Acronis True Image lidt for hurtigt. Er det oppustet? Ja, lidt. Men det har masser af funktioner, hvis du er en, der faktisk har brug for mere end et grundlæggende kloningsværktøj. Ting som cloud-backup og ransomware-beskyttelse? Ikke noget, du tror, du får brug for, før du virkelig gør. Abonnementsmodellen er dog irriterende – det vil jeg indrømme.
En anden mulighed, der er værd at nævne, er EaseUS Todo Backup. Det er ret brugervenligt, har både gratis og betalte muligheder og kan håndtere kloning, imaging og backup i én pakke. Det er ikke helt så robust til avancerede brugere som noget som Macrium Reflect, IMO, men hvis du bare vil have noget intuitivt, er det et værdigt valg.
Nu, lad os tale om Clonezilla et øjeblik. Jeg er delvist enig med @cazadordeestrellas her – det er ikke for de sarte. Kommandolinjemodeller kan skræmme folk væk, og dets grænseflade kan minde dig om en teknologisk horrorfilm fra de tidlige 2000’ere. Men her er sagen: det er kraftfuldt og gratis. Ingen dikkedarer, men super pålideligt, hvis du er komfortabel med at arbejde uden for et klik-og-gå-scenarie.
Åh, en sidste omtale. Paragon Drive Copy er også en stærk kandidat, især til migrering af OS til SSD’er. Det er måske ikke så ‘populært’, men det virker som en drøm og generer dig ikke med lige så mange pop-ups eller salgspåmindelser som nogle af de andre.
Sammenfattende:
- Let med solide funktioner? Prøv Macrium Reflect eller EaseUS.
- Vil du have avancerede funktioner? Acronis (hvis du ikke hader abonnementer).
- Hardcore ‘ingen brugerflade nødvendig’-stemning? Clonezilla.
- Flytter dit OS specifikt? Paragon Drive Copy.
Vælg din gift – bare ikke forvent magisk perfektion, uanset hvilken du vælger. Software har altid en måde at tage røven på dig, når du mindst venter det.