Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Mac og tømte allerede Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Nu prøver jeg at finde den bedste Mac-datagendannelsessoftware, som er sikker, pålidelig og faktisk virker på macOS. Jeg har brug for hjælp til at vælge et værktøj, der kan gendanne dokumenter og billeder uden at gøre tingene værre.
Jeg stødte på dette, efter at jeg ved en fejl slettede en ekstern SSD under en geninstallation af macOS. Jeg brugte alt for lang tid på at teste gendannelsesapps, og den, jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill.
Mange Mac-gendannelsesapps ser pæne ud på overfladen, men falder fra hinanden, så snart man starter en scanning. Jeg oplevede langsomme scanninger, ødelagte forhåndsvisninger og mærkelig APFS-understøttelse i nogle af dem. Disk Drill virkede mere solid på en nyere Mac. Det kører fint på Apple Silicon, læser APFS, HFS+ og exFAT, og trinene var nemme nok uden at skulle grave rundt i menuer i en halv time.
Den del, jeg gik mest op i, var forhåndsvisninger. Før jeg brugte penge, åbnede jeg dokumenter, fotos, videoer og endda PSD-filer for at tjekke, om filerne var intakte. Nogle apps viste en kæmpe liste over gendannede filer, men meget af det var skrammel eller beskadigede filer. Disk Drill klarede sig bedre dér for mig.
Et par ekstra funktioner skilte sig også ud:
- Byte-for-byte-diskbackup til svage eller fejlslagne drev
- S.M.A.R.T.-overvågning
- Dubletfinder
- Recovery Vault-beskyttelse
- Advanced Camera Recovery til ødelagte videofiler
Disk image-funktionen er værd at have alene. Hvis dit drev begynder at afbryde forbindelsen, klikke eller opføre sig helt tilfældigt, giver det dig en mere sikker chance for gendannelse at lave en klon først.
Hvis du har med tungere ting at gøre, fortjener R-Studio også at blive nævnt. Jeg kunne godt se, hvorfor så mange IT-folk kan lide det. Det håndterer sværere opgaver godt, som RAID, beskadigede partitioner og NAS-gendannelse. Jeg ville dog ikke pege en almindelig bruger i den retning som det første. Brugerfladen føles bygget til folk, der er trygge ved at stirre på filsystemdetaljer. Hurtigt, ja. Brugervenligt, ikke så meget.
Jeg prøvede også iBoysoft Data Recovery lidt. Det klarede APFS ganske godt i mine tests. Mit problem var prissætningen. Det læner sig mere op ad abonnementer, end jeg ønskede.
PhotoRec har stadig sin plads, hvis gratis er vigtigere end bekvemmelighed. Det virker, men det er råt. Du får for det meste signaturbaseret gendannelse, så filerne kommer ofte tilbage uden de oprindelige navne eller mappestruktur. På et stort drev bliver oprydning hurtigt en sur pligt. Jeg gjorde det én gang, og jeg vil helst ikke gøre det igen.
Den større ting, folk overser, er dette: det, du gør lige efter datatab, betyder mere end, hvilken app du vælger. Hvis du fortsætter med at bruge Mac’en, som om intet er hændt, især med SSD’er, falder dine chancer hurtigt, fordi gamle data bliver overskrevet.
Hvis du har mistet filer, så gør dette først:
- Stop med at bruge drevet med det samme
- Installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev
- Gendan filer til et andet drev
- Hvis drevet er ustabilt, så lav et image, før du prøver gendannelse
Jeg lærte det på den irriterende måde. Det betyder lidt, hvilken app du vælger. Det, du gør i de første par minutter, betyder mere.
Hvis du slettede filer på en Mac og tømte Papirkurv, ville jeg placere Disk Drill tæt på toppen til almindelig hjemmebrug. Det er den, jeg ville sige til de fleste, at de skulle prøve først, fordi brugerfladen er enkel, scanningerne er hurtige nok, og filforhåndsvisningen er ganske god. For Mac-brugere betyder APFS-understøttelse meget, og Disk Drill håndterer moderne Mac-computere bedre end mange ældre gendannelsesapps.
Jeg er dog ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. R-Studio er ikke kun til IT-folk. Hvis dine data er meget værd, er de mere dybdegående scanningsmuligheder den grimme brugerflade værd. Det er mindre brugervenligt, men nogle gange vinder grimme værktøjer.
Min korte rangering:
- Disk Drill, bedste blanding af brugervenlighed og resultater
- R-Studio, bedst til sværere gendannelsesopgaver
- PhotoRec, gratis men rodet og lidt besværligt
- iBoysoft, udmærket, men prisen er ikke noget særligt
Én ting mere, som folk overser. Tjek iCloud Drive, Time Machine og appspecifik versionshistorik, før du betaler for gendannelsessoftware. Pages, Fotos og nogle cloud-apps redder dig oftere, end folk tror.
Hvis du vil have flere brugeroplevelser, er denne tråd en fin oversigt over valg af Mac-datagendannelsessoftware fra Reddit-brugere:
bedste anbefalinger af Mac-datagendannelsessoftware fra Reddit
Hvis Mac’ens interne SSD blev trimmet efter sletning, er ingen app magisk. Den del er ret træls, men det er sandt.
Jeg ville placere Disk Drill til Mac-datagendannelse øverst for de fleste almindelige mennesker, men ikke af præcis de samme grunde som @mikeappsreviewer og @mike34 nævnte.
Min holdning er enklere: den bedste gendannelsesapp er den, der hurtigt hjælper dig med at finde ud af, om gendannelse overhovedet er mulig. På nyere Mac-computere med interne SSD’er kan TRIM lukke det praktiske gendannelsesvindue absurd hurtigt. Så jeg går mindre op i kæmpe funktionslister og mere op i, om appen giver klare scanningsresultater, brugbare forhåndsvisninger og ikke virker sketchy. Det klarer Disk Drill ret godt.
Hvor jeg lidt er uenig med @mike34: Jeg synes ikke, PhotoRec er værd at anbefale til de fleste Mac-brugere, medmindre du er desperat og meget tålmodig. Gratis er fint, men at få 8.000 navnløse filer tilbage er ikke min idé om en sejr. R-Studio er fremragende, ja, men til en simpel situation med slettede filer og tømt Papirkurv kan det være overkill.
Det ville jeg tjekke, før jeg køber noget som helst:
- Senest slettet i Fotos, Noter, Filer osv.
- iCloud Drive webversion
- Time Machine-snapshots
- Appspecifik autogemning/versionshistorik
Hvis det er blindgyder, er Disk Drill sandsynligvis det sikreste første forsøg. Hvis de slettede data lå på en ekstern HDD eller et SD-kort, er dine chancer meget bedre end på den interne Mac-SSD.
Hvis du også vil have et hurtigt visuelt overblik, er denne Reel om den bedste Mac-datagendannelsessoftware faktisk ret nem at skimme.
Kort version:
- Disk Drill: bedste sted at starte for de fleste Mac-brugere
- R-Studio: stærkere til grimme/avancerede tilfælde
- PhotoRec: gratis, men lidt af et rod tbh
Hvis det blev slettet fra den interne SSD, og du fortsatte med at bruge Mac’en efter at have tømt Papirkurv, kan ingen software udføre mirakler. Den del er træls, men det er sandheden.