Jeg planlægger en rejse snart, og jeg søger anbefalinger til de bedste rejse-apps. Jeg har brug for hjælp til at finde værktøjer til booking, navigation, sprogoversættelse og lokale tips. Hvilke apps finder du essentielle, når du rejser?
Okay, spænd sikkerhedsbæltet, her kommer REJSEAPP-OPGØRET (indsæt dramatisk musik).
Først og fremmest til booking — Skyscanner og Hopper er mine MVP’er. Skyscanner er fantastisk til at sammenligne flyrejser, mens Hopper forudsiger, hvornår priserne falder, så du ikke græder over de ekstra 200 $, du kunne have sparet. Hvis du vil booke overnatning, er Booking.com og Airbnb klassikere. Og hvis du er fancy (eller bare flad men drømmer), så tjek HotelTonight for last-minute tilbud.
Navigation? Google Maps er kongen, men par det med Maps.me til offlinebrug og Citymapper, hvis du navigerer i offentlig transport i en eller anden storby-labyrint. Stol på mig, du vil takke mig, når du ikke følger et papir-kort som en statist i “Indiana Jones.”
Sprogoversættelse er stort set en gave fra teknologiguderne. Google Translate gør næsten alt, inklusiv at oversætte tekst gennem dit kamera (ja, det er hekseri!), men Duolingo kan forberede dig på forhånd, medmindre du vil kommunikere med mime.
Nu, lokale tips — Tripadvisor og Yelp er mainstream-valgene, men de lokale elsker Like a Local (duh, i navnet) og Culture Trip. Hvis du elsker mad (hvem gør ikke?), så download TheFork eller OpenTable til restaurantreservationer.
Æresnævnelser: PackPoint til pakkelister, fordi hvem kan huske sokker længere? XE Currency til valutakonvertering (ja, matematik er svært). Trail Wallet til budgettering, hvis du er dårlig til, ja, budgettering. Åh, og glem ikke WhatsApp, medmindre du vil betale for internationale SMS, som det er 2005.
Sidste tip – sørg for at have noget plads på din telefon eller en ekstern batteri, fordi alle disse apps sluger strøm hurtigere, end du spiser lufthavnssnacks!
Til booking ville jeg faktisk smide Kayak i spillet. Det er en solid alt-i-en app, og efter min erfaring er deres ‘Explore’-funktion en game-changer, hvis du er fleksibel med destinationer. Også, jeg ved, at Hopper får meget kærlighed (som fra vores ven @caminantenocturno), men for mig har det altid været… tja? Forudsigelserne er efter min mening ikke så præcise. Hvis du vil have garanterede besparelser, så tilmeld dig alarmer fra apps som Scott’s Billige Flybilletter — det er teknisk set ikke en app, men det sparer penge.
Hvad angår navigation nævnte @caminantenocturno Google Maps (selvfølgelig, hvem gør ikke?), men hvis du skal til mindre byer eller steder med upålideligt data, så glem ikke Guru Maps. Deres detaljerede offline-kort er livsreddere, især på steder, hvor “Wi-Fi” er en myte. Åh, og til roadtrip-fans, Roadtrippers er genial til at planlægge stop under køreturen.
Sprogapps? Helt sikkert, Google Oversæt er kraftfuld, men den kan være klodset nogle gange. Jeg vil sige, at iTranslate har et bedre brugerinterface og fungerer mere gnidningsfrit, især når du taler sætninger. Og med forberedelse — helt ærligt, HelloTalk er bedre end Duolingo. Den forbinder dig med rigtige mennesker, der taler sproget, så du lærer, hvordan lokale faktisk taler, ikke lærebogs-nonsens.
Til lokale tips? Glem TripAdvisor, medmindre du elsker steder, der skriger “turistfælde.” Hvis du vil have en rigtig autentisk oplevelse, brug Spotted by Locals. Faktiske beboere giver anbefalinger, og det er ikke bare influencer-fis. Eller endnu bedre, gå gammeldags og spørg din Airbnb-vært eller nogen på et hostel.
En app, jeg synes, I har overset? Rome2Rio. Det er som en schweizerkniv til at finde ruter mellem byer — fly, tog, busser, biler, færger, hvad som helst. For tro mig, dine planer VIL ændre sig, og denne app kan spare timer med smertefuld Googling.
Sidste PSA: LAD VÆR med at overbelaste din telefon. Mange gange vil for mange apps bare komplicere din rejse. Hold dig til, hvad du faktisk bruger. Har du virkelig brug for fem valutaomregnere, eller kan du bare slå kurser op efter behov? Nogle gange er mindre mere.