Hva er den beste Mac-programvaren for datagjenoppretting å bruke?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og tømte allerede Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Nå prøver jeg å finne den beste programvaren for datagjenoppretting for Mac som er trygg, pålitelig og faktisk fungerer på macOS. Jeg trenger hjelp til å velge et verktøy som kan gjenopprette dokumenter og bilder uten å gjøre ting verre.

Jeg støtte på dette etter at jeg ved en feil slettet en ekstern SSD under en reinstallasjon av macOS. Jeg brukte altfor lang tid på å teste gjenopprettingsapper, og den jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill.

Mange gjenopprettingsapper for Mac ser ryddige ut på overflaten, men faller fra hverandre så snart du starter en skanning. Jeg opplevde trege skanninger, ødelagte forhåndsvisninger og merkelig APFS-støtte i flere av dem. Disk Drill føltes mer solid på en moderne Mac. Den kjører fint på Apple Silicon, leser APFS, HFS+ og exFAT, og trinnene var enkle nok uten å måtte grave i menyer i en halvtime.

Det jeg brydde meg mest om var forhåndsvisninger. Før jeg brukte penger, åpnet jeg dokumenter, bilder, videoer og til og med PSD-filer for å sjekke om filene var intakte. Noen apper viste en enorm liste med gjenopprettede filer, men mye av det var søppel eller skadede filer. Disk Drill gjorde det bedre der for min del.

Noen ekstra funksjoner skilte seg også ut:

1. Byte-for-byte diskbackup for svake eller sviktende disker
  2. S.M.A.R.T.-overvåking
  3. Duplikatrenser
  4. Recovery Vault-beskyttelse
  5. Advanced Camera Recovery for oppstykkede videofiler

Diskavbildningsfunksjonen er verdt å beholde bare i seg selv. Hvis disken din begynner å koble fra, klikke eller oppføre seg helt tilfeldig, gir det deg en tryggere sjanse for gjenoppretting å lage en klone først.

Hvis du håndterer tyngre saker, fortjener R-Studio å bli nevnt. Jeg skjønte hvorfor så mange IT-folk liker det. Det håndterer vanskeligere jobber godt, som RAID, skadede partisjoner og NAS-gjenoppretting. Jeg ville likevel ikke anbefalt det til en vanlig bruker først. Grensesnittet føles bygget for folk som er komfortable med å stirre på detaljer i filsystemet. Raskt, ja. Brukervennlig, ikke så mye.

Jeg prøvde også iBoysoft Data Recovery en stund. Det gjorde en grei jobb med APFS i testingen min. Problemet mitt var prisingen. Det lener seg mer på abonnementer enn jeg ønsket.

PhotoRec har fortsatt en plass hvis gratis er viktigere enn bekvemmelighet. Det fungerer, men det er røft. Du får stort sett signaturbasert gjenoppretting, så filene kommer ofte tilbake uten de opprinnelige navnene eller mappestrukturen. På en stor disk blir oppryddingen fort et slit. Jeg gjorde det én gang, og jeg vil helst ikke gjøre det igjen.

Det viktigste folk overser er dette: det du gjør rett etter datatap betyr mer enn hvilken app du velger. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en som om ingenting har skjedd, spesielt med SSD-er, faller sjansene dine raskt fordi gamle data blir overskrevet.

Hvis du har mistet filer, gjør dette først:

1. Slutt å bruke disken med en gang
  2. Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk
  3. Gjenopprett filer til en annen disk
  4. Hvis disken er ustabil, lag et diskbilde før du prøver gjenoppretting

Jeg lærte dette på den irriterende måten. Det betyr litt hvilken app du velger. Det du gjør i de første minuttene betyr mer.

Hvis du slettet filer på en Mac og tømte Papirkurv, ville jeg plassert Disk Drill nær toppen for vanlig hjemmebruk. Det er det jeg ville bedt de fleste prøve først fordi grensesnittet er ryddig, skanningene er raske nok, og forhåndsvisning av filer er ganske bra. For Mac-brukere betyr støtte for APFS mye, og Disk Drill håndterer moderne Mac-er bedre enn mange eldre gjenopprettingsapper.

Jeg er likevel ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. R-Studio er ikke bare for IT-folk. Hvis dataene dine er mye verdt, er de mer avanserte skannealternativene verdt det stygge grensesnittet. Det er mindre brukervennlig, men noen ganger vinner stygge verktøy.

Min korte rangering:

1. Disk Drill, beste blanding av enkelhet og resultater
  2. R-Studio, best for tøffere gjenopprettingsjobber
  3. PhotoRec, gratis men rotete og litt plagsomt
  4. iBoysoft, greit, men prisingen er meh

En ting til som folk hopper over. Sjekk iCloud Drive, Time Machine og appspesifikk versjonshistorikk før du betaler for gjenopprettingsprogramvare. Pages, Bilder og noen skyapper redder deg oftere enn folk tror.

Hvis du vil ha flere brukeroppfatninger, er denne tråden en grei oppsummering av valg av Mac-programvare for datagjenoppretting fra Reddit-brukere:
beste anbefalinger for Mac-programvare til datagjenoppretting fra Reddit

Hvis Mac-ens interne SSD ble trimmet etter sletting, er ingen app magisk. Den delen suger litt, men det er sant.

Jeg ville satt Disk Drill for Mac datagjenoppretting øverst for de fleste vanlige brukere, men ikke av nøyaktig de samme grunnene som @mikeappsreviewer og @mike34 ga.

Min vurdering er enklere: den beste gjenopprettingsappen er den som hjelper deg raskt å finne ut om gjenoppretting i det hele tatt er mulig. På nyere Mac-er med intern SSD kan TRIM slette det praktiske gjenopprettingsvinduet latterlig raskt. Så jeg bryr meg mindre om enorme funksjonslister og mer om appen gir tydelige skanneresultater, brukbare forhåndsvisninger, og ikke virker sketchy. Disk Drill gjør det ganske bra.

Der jeg er litt uenig med @mike34: Jeg synes ikke PhotoRec er verdt å anbefale til de fleste Mac-brukere med mindre du er desperat og veldig tålmodig. Gratis er fint, men å få tilbake 8 000 navnløse filer er ikke min idé om en seier. R-Studio er utmerket, ja, men for en enkel situasjon med slettede filer og tømt Papirkurv kan det være overkill.

Det jeg ville sjekket før jeg kjøper noe:

• Nylig slettet i Bilder, Notater, Filer osv.
  • Nettversjonen av iCloud Drive
  • Time Machine-øyeblikksbilder
  • Appspesifikk autolagring/versjonshistorikk

Hvis det ikke fører fram, er Disk Drill sannsynligvis det tryggeste første forsøket. Hvis de slettede dataene lå på en ekstern HDD eller et SD-kort, er sjansene dine mye bedre enn på den interne Mac-SSD-en.

Hvis du også vil ha en rask visuell oppsummering, er denne Reelen om den beste programvaren for Mac-datagjenoppretting faktisk ganske lett å skumme gjennom.

Kortversjon:

• Disk Drill: beste utgangspunkt for de fleste Mac-brukere
  • R-Studio: sterkere for stygge/avanserte tilfeller
  • PhotoRec: gratis, men litt rotete tbh

Hvis det ble slettet fra den interne SSD-en og du fortsatte å bruke Mac-en etter at du tømte Papirkurv, kan ingen programvare utføre mirakler. Den delen suger, men det er sannheten.