Jeg leter etter pålitelig kloningsprogramvare for å sikkerhetskopiere systemet mitt. Hva anbefaler du?
Ok, hør her, slik er det. Hvis du vil ha et kloningsprogram som virkelig gjør jobben uten å få deg til å kaste datamaskinen ut av vinduet, velg Macrium Reflect. Det er steinsolid, som James Bond blant backup-programvare. Det er gratis for grunnleggende bruk, men selv den betalte versjonen kommer ikke til å tømme lommeboken din for mye. Det er raskt, pålitelig, og takler store disker uten problemer.
Andre kan kanskje anbefale ting som Acronis True Image fordi det har alle disse fancy ekstrafunksjonene, men ærlig talt, halvparten av de funksjonene kommer du aldri til å bruke, og det føles oppblåst. I tillegg har jeg hørt folk klage på det nye abonnementssystemet deres—nei takk.
Å ja, og hvis du har et stramt budsjett og ikke har noe imot noe superenkelt, kan Clonezilla kanskje funke, men vær forberedt på å håndtere det med gammeldags kommandolinjeoppsett. Det er kraftig, ja, men ikke akkurat brukervennlig. Du føler deg som om du hacker deg inn i Pentagon bare ved å bruke det.
Til syvende og sist er Macrium Reflect det trygge, stressfrie valget. Bare last det ned, installer, og følg de grunnleggende trinnene. Det vil klone disken din, sikre filene dine, og du kan bekymre deg for andre ting—som å finne ut hvorfor kaffen din alltid blir kald før du rekker å drikke den opp.
OK, så @cazadordeestrellas nevnte Macrium Reflect, som ærlig talt er et solid valg for de fleste. Når det er sagt, føler jeg at de avfeide Acronis True Image litt for raskt. Er det oppblåst? Ja, på en måte. Men det har massevis av funksjoner hvis du er en som faktisk trenger mer enn et enkelt kloneverktøy. Ting som skybaserte sikkerhetskopier og ransomware-beskyttelse? Ikke ting du tror du trenger før du virkelig gjør det. Abonnementsmodellen suger dog—jeg gir dem den.
En annen mulighet verdt å nevne er EaseUS Todo Backup. Det er ganske nybegynnervennlig, har både gratis- og betalte alternativer, og kan håndtere kloning, imaging og sikkerhetskopier alt i én pakke. Det er kanskje ikke like robust for avanserte brukere som noe som Macrium Reflect, IMO, men hvis du bare vil ha noe intuitivt, er det et verdig valg.
Så, la oss snakke om Clonezilla for et øyeblikk. Jeg er delvis enig med @cazadordeestrellas der—det er ikke for de lettskremte. Kommandolinjemodeller kan skremme folk vekk, og grensesnittet kan minne deg om en tidlig 2000-tallets teknologisk skrekkfilm. Men her er saken: det er kraftig og gratis. Ingen ekstravaganser, men super pålitelig hvis du er komfortabel med å jobbe utenfor et klikk-og-gå-scenario.
Åh, en siste hilsen. Paragon Drive Copy er også en sterk utfordrer, spesielt for å migrere OS til SSD-er. Det er kanskje ikke like ‘populært’, men det fungerer som en drøm og irriterer deg ikke med like mange popups eller mersalgsforslag som noen av de andre.
For å oppsummere:
- Enkelt med solide funksjoner? Prøv Macrium Reflect eller EaseUS.
- Vil du ha fancy bjeller og fløyter? Acronis (hvis du ikke hater abonnementer).
- Hardcore ‘ingen UI nødvendig’-stemning? Clonezilla.
- Flytte spesifikt OS-et ditt? Paragon Drive Copy.
Velg din gift—bare ikke forvent magisk perfeksjon uansett hvilken du velger. Programvare har alltid en måte å overraske deg på når du minst venter det.