Jeg planlegger en tur snart og leter etter anbefalinger på de beste reiseappene. Jeg trenger hjelp til å finne verktøy for bestilling, navigasjon, språköversettelse og lokale tips. Hvilke apper synes du er essensielle når du reiser?
Greit, spenn beltet, her kommer REISEAPP-DUELLEN (sett på dramatisk musikk).
Først ut, for bestilling — Skyscanner og Hopper er mine MVP-er. Skyscanner er super for å sammenligne flyreiser, mens Hopper forutsier når prisene faller, så du slipper å gråte over de ekstra 200 dollarene du kunne ha spart. Hvis du vil bestille overnatting, er Booking.com og Airbnb klassikere. Og hvis du er fancy (eller bare blakk, men drømmer), sjekk ut HotelTonight for siste liten-tilbud.
Navigering? Google Maps er kongen, men kombiner det med Maps.me for offline bruk og Citymapper hvis du navigerer offentlig transport i en større bylabyrint. Stol på meg, du vil takke meg når du ikke må følge et papirkart som en statist i “Indiana Jones.”
Språkoversettelse er i utgangspunktet en gave fra teknologigudene. Google Translate gjør stort sett alt, inkludert oversettelse av tekst via kameraet ditt (ja, det er heksekunst!), men Duolingo kan forberede deg på forhånd, med mindre du foretrekker å kommunisere med pantomime.
Når det gjelder lokale tips – Tripadvisor og Yelp er de vanlige alternativene, men lokalbefolkningen elsker Like a Local (navnet sier det selv) og Culture Trip. Hvis du liker å spise (hvem gjør ikke det?), last ned TheFork eller OpenTable for restaurantreserveringer.
Æresoppslag: PackPoint for pakkelister fordi hvem husker sokker lenger? XE Valutakalkulator for valutakonverteringer (ja, matte er vanskelig). Trail Wallet for budsjett hvis du er dårlig på, vel, budsjett. Åh, og ikke glem WhatsApp med mindre du vil betale for internasjonale SMS som om det er 2005.
Siste tips – ha litt plass på telefonen eller en ekstern batteripakke fordi alle disse appene bruker strøm raskere enn du bruker flyplassnacks!
For bestilling vil jeg faktisk anbefale å inkludere Kayak i vurderingen. Det er en solid alt-i-ett-app, og etter min erfaring er deres ‘Utforsk’-funksjon en gamechanger hvis du er fleksibel med destinasjoner. Dessuten vet jeg at Hopper får mye skryt (som fra vår venn @caminantenocturno), men for meg har det alltid bare vært… tja? Forutsigelsene er ikke så nøyaktige etter min mening. Hvis du vil ha garanterte besparelser, kan du melde deg på varsler fra apper som Scott’s Cheap Flights — det er teknisk sett ikke en app, men det sparer penger.
Når det gjelder navigasjon, nevnte @caminantenocturno Google Maps (selvfølgelig, hvem gjør ikke det?), men hvis du drar til mindre byer eller steder med upålitelig dekning, så ikke undervurder Guru Maps. Deres detaljerte offline-kart er livredderen, spesielt på steder der “Wi-Fi” er en myte. Åh, og for bilturentusiaster er Roadtrippers strålende for å planlegge stopp underveis.
Språk-apper? Absolutt, Google Translate er kraftig, men den kan være klønete av og til. Jeg vil hevde at iTranslate har et bedre grensesnitt og jevnere ytelse, spesielt når du snakker fraser. Og når det gjelder forberedelser — ærlig talt, HelloTalk er bedre enn Duolingo. Det kobler deg til ekte mennesker som snakker språket, slik at du lærer hvordan lokale faktisk prater, og ikke lærebok-tøv.
For lokale tips, glem TripAdvisor med mindre du elsker å dra til steder som skriker “turistfelle.” For en autentisk opplevelse, bruk Spotted by Locals. Faktiske innbyggere gir anbefalinger, og det er ikke bare influencer-tull. Eller enda bedre, gå old-school og spør Airbnb-verten din eller noen på et hostel.
En app jeg tror dere glemte? Rome2Rio. Det er som en sveitsisk lommekniv for å finne ruter mellom byer — fly, tog, busser, biler, ferger, hva som helst. For tro meg, planene dine VIL endre seg, og denne appen kan spare deg timer med smertefull Googling.
Siste advarsel: IKKE overbelast telefonen din. Ofte vil for mange apper bare komplisere turen din. Hold deg til det du faktisk vil bruke. Trenger du virkelig fem valutaomregnere, eller kan du bare slå opp kursene når det trengs? Noen ganger er mindre mer.