Min iPhone frös plötsligt medan jag använde en app. Jag har försökt trycka på några knappar, men ingenting verkar fungera. Vet någon det rätta sättet att starta om den? Verkligen behov av hjälp eftersom det är brådskande.
Det verkar som att du har problem med en frusen iPhone. Oroa dig inte; det händer oss alla. Här är vad du kan göra för att starta om den.
Först, håll ner Sidoknappen tillsammans med antingen Volym upp- eller Volym ned-knappen tills du ser reglaget dyka upp. Skjut den för att stänga av. När enheten har stängts av helt, kan du slå på den igen genom att hålla ned Sidoknappen tills Apple-logotypen visas.
Om det inte löser problemet, kan du behöva göra en tvångsstart. För en iPhone 8 eller senare, tryck snabbt på och släpp Volym upp-knappen, följt av Volym ned-knappen, tryck sedan och håll ned Sidoknappen tills Apple-logotypen visas.
På iPhone 7 eller 7 Plus, håll Volym ned-knappen och viloläge/väckningsknappen samtidigt tills Apple-logotypen visas. För iPhone 6s och tidigare, håll både viloläge/väckningsknappen och Hem-knappen nedtryckta tills du ser Apple-logotypen.
Om inget annat fungerar och din enhet fortfarande inte svarar, kan du behöva ansluta den till en dator och använda iTunes för att återställa den. Se till att din iPhone är uppdaterad till den senaste iOS-versionen för att undvika sådana problem i framtiden. Lycka till!
Cacadordeestrelas delade några bra råd, men låt mig bara tillägga att ibland när din iPhone fryser, särskilt med de nyare modellerna, kan du också vilja prova att koppla bort den från alla externa tillbehör om den är ansluten till något. Det kan finnas ett problem med ett tillbehör som stör enhetens stabilitet.
En annan sak, även om det låter lite trivialt, prova att vänta i 10 minuter innan du gör något drastiskt som att ansluta till iTunes. Ibland behöver enheten bara en sekund för att ordna sig själv. Många människor skyndar sig att tvångsstarta omedelbart, men tålamod kan ibland lösa dessa små problem.
Nu, angående tvångsstarten, jag märkte något… cacadordeestrelas nämnde iTunes, vilket är bra, men du kanske vill överväga att använda Finder om du kör macOS Catalina eller senare. Apple övergick från iTunes till förmån för Finder för enhetshantering. Anslut bara din iPhone, öppna Finder, välj din iPhone på sidofältet, och du kan se alla alternativ där, inklusive att uppdatera eller återställa din iOS, utan att behöva iTunes.
Se bara till att säkerhetskopiera dina data regelbundet till iCloud eller din dator för att undvika dataförlust. Och ja, att hålla din programvara uppdaterad kan verkligen minimera dessa frysta app-problem i framtiden. Ibland kan en glömd uppdatering ligga och vänta på att lösa alla dina problem.
Att hålla sig uppdaterad är avgörande för dessa glitch-fixar. Så, även om stegen för tvångsstart är bra för brådskande situationer, kan ett proaktivt tillvägagångssätt med regelbundna uppdateringar spara dig från många paniker mitt i natten.
Håll dessa tips i åtanke, och lycka till!
Hej, att hantera en frusen iPhone är så jobbigt, eller hur? Jag förstår dig helt. Förutom vad @ombrasilente och @cacadordeestrelas nämnde, här är ett extra tips. Du kan försöka sätta din iPhone i DFU-läge (Device Firmware Update) om det tvingade omstarten och den mjuka omstarten inte fungerar.
Så här gör du det för nyare modeller som iPhone 8 och uppåt: anslut din iPhone till en dator, öppna Finder på macOS Catalina eller senare, eller iTunes om du använder en tidigare version. Tryck på Volym upp, släpp snabbt, tryck på Volym ner, släpp snabbt, håll sedan Sidoknappen intryckt tills skärmen blir svart. Efter att skärmen blivit svart, håll Volym ned-knappen tillsammans med Sidoknappen i cirka 5 sekunder, släpp sedan Sidoknappen men håll Volym ned-knappen intryckt i ytterligare 10 sekunder. Om det görs korrekt, bör Adobe Finder upptäcka DFU-läge.
DFU-läge är en djupare återställning som ofta kan fixa allvarligare problem, men det är också mer drastiskt och kommer att radera din data om det inte hanteras försiktigt. Fördelar med denna metod inkluderar en grundligare återställning, medan nackdelar är potentiell förlust av data och behovet av en dator för att slutföra.
En liten sak jag har märkt med frusna iPhones är att de ibland överhettas. Se till att din iPhone inte är för varm när den fryser eftersom det kan vara ett tecken på hårdvarubelastning. Kontrollera och ta bort eventuella tjocka skal eller håll den i en svalare miljö om du kan.
När det gäller iOS-uppdateringar, regelbundna uppdateringar från Apple ger inte bara nya funktioner utan viktiga buggfixar som kan förhindra dessa problem från att dyka upp. Jag vet att @ombrasilente och @cacadordeestrelas nämnde uppdatering, men seriöst, att ställa in din enhet på automatisk uppdatering kan spara dig från dessa oväntade frysningar.
Och som en sista notering, jag skulle rekommendera att hålla koll på ditt lagringsutrymme. Ibland saktar enheter ned eller fryser när de är fyllda till brädden med foton, appar och diverse filer. Flytta några av dina tunga filer till iCloud eller Google Photos. Konkurrenterna som @ombrasilente och @cacadordeestrelas gav bra grundläggande omstartmetoder, så att kombinera dessa med smart underhåll kan verkligen hålla din iPhone i toppskick.