Hur återställer man raderade filer från USB efter att ha raderat fel mapp?

Jag råkade radera fel mapp från mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver för jobbet och personliga dokument. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer från ett USB-minne innan något skrivs över.

Om jag hade att göra med ditt USB-minne skulle jag börja med återställningsprogram, så länge enheten fortfarande beter sig som en normal enhet. Jag menar att den dyker upp, visar normal storlek, förblir ansluten och inte känns varm eller opålitlig. Om den fortsätter att kopplas från, visar 0 byte eller ser fysiskt skadad ut, skulle jag stanna där och i stället behandla det som ett hårdvarufall.

För det vanliga problemet med Jag raderade saker och nu behöver jag få tillbaka dem är programvara det första steget. Inte perfekt, nej. Men fortfarande det billigaste och renaste försöket innan du sitter och stirrar på en offert från ett labb som du inte vill betala.

Det första jag skulle göra är enkelt. Sluta skriva något till USB-minnet direkt nu. Inga nya filer. Ingen formatering. Ingen rensning. Inget låt mig testa något. På USB-enheter ligger raderade filer vanligtvis inte i den vanliga Papperskorgen och väntar på dig. Systemet markerar utrymmet som tillgängligt, och dina gamla data ligger kvar där bara tills något annat skrivs över dem. Jag lärde mig det den hårda vägen för flera år sedan med en mapp med kameraråfiler. Ett kopieringsjobb senare, borta för gott. Så ja, håll händerna borta från enheten.

Innan jag kör några skanningar skulle jag först kontrollera de tråkiga sakerna, eftersom filerna ibland inte alls har raderats. De blev dolda, flyttade eller kopierade någon annanstans tidigare och glömdes bort.

1. Visa dolda filer på USB-minnet och gå igenom det manuellt.

2. Leta efter mappar som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes om minnet någon gång har varit anslutet till en Mac.

3. Gå igenom mappar på din dator, främst Hämtade filer, Skrivbord, Dokument och alla mappar där du brukar dumpa filer snabbt och sortera dem senare. Jag gör det här hela tiden och ångrar det senare.

4. Kontrollera källor för säkerhetskopiering och synkronisering. Filhistorik, OneDrive, Google Drive, Dropbox, gamla säkerhetskopior, vad du än använder.

Om inget av det ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram.

De flesta av de här verktygen fungerar ungefär på samma sätt, även om menyerna och formuleringarna är lite överallt:

1. Installera programvaran på din dator, inte på USB-enheten.

2. Anslut USB-minnet och välj det i återställningsappen.

3. Kör skanningen för raderade eller förlorade filer.

4. Låt skanningen bli klar. Avbryt inte i förtid om filerna är viktiga.

5. Använd filter om verktyget stöder det, filtyp, datum, storlek, filnamn.

6. Förhandsgranska filer där det är möjligt.

7. Välj det du vill få tillbaka.

8. Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet, aldrig på samma USB-minne.

Jag upprepar den sista delen eftersom många gör fel där. Om du återställer filer tillbaka till samma USB-minne riskerar du att skriva över andra raderade data som du ännu inte har återställt. Då får du tillbaka hälften av dina saker och tillbringar nästa timme med att undra varför resten är korrupt. Sett det, gjort det, dumt misstag.

Det här är verktygen jag skulle titta på först.

1. Disk Drill
    Det här är där jag skulle börja. Det är lätt att ta sig igenom utan att behöva slåss med gränssnittet, och det hanterar de filsystem man vanligtvis ser på USB-enheter, FAT32, exFAT, NTFS. Förhandsgranskningsfunktionen är viktigare än folk tror. Om ett foto öppnas i förhandsgranskning eller ett dokument återges korrekt är oddsen vanligtvis bättre. Jag har också fått det att hämta filer från enheter med mindre filsystemstrul, inte bara rena raderingsfall.

2. PhotoRec
    Fult, rakt på sak, effektivt. Det är gratis, och när ett filsystem är skadat gräver den här saken fortfarande fram filer. Haken är organiseringen. Du förlorar ofta ursprungliga namn och mappsökvägar, så det du får tillbaka kan vara ett berg av filer med namn som ser ut som slumpmässiga rester. Om du behöver ett gratis räddningsalternativ och inte har något emot att sortera igenom en hög senare förtjänar det sin plats.

3. Data Rescue
    Jag har haft ganska bra resultat med det, även om jag aldrig riktigt gillade flödet i gränssnittet. Men det fungerar. Om din första skanning missar något kan det ibland hjälpa att använda ett andra verktyg eftersom skanningsmetoderna inte är identiska. Jag skulle se detta som en reservplan eller en second opinion.

4. Recuva
    En gammal klassiker, bara för Windows, fortfarande användbar i enkla raderingsfall. Om du förlorade vanliga filer som JPG-filer, PDF-filer eller Office-dokument är det värt ett försök. Jag skulle inte förvänta mig mirakel av det i nyare eller rörigare fall, men för ett grundläggande återställningsjobb lever det fortfarande.

En sak jag skulle vänta med är CHKDSK eller något reparationskommando. De verktygen är till för att fixa filsystemet, inte för att få tillbaka raderade filer. Ibland hjälper de vid åtkomstproblem. Andra gånger möblerar de om tillräckligt mycket för att göra återställningen sämre. Min regel förblev densamma efter några stökiga återställningar, få ut filerna först, reparera senare.

Så om ditt USB-minne fortfarande monteras normalt skulle jag först skanna det med Disk Drill, återställa de viktiga filerna till en annan enhet och först därefter tänka på att formatera om eller återanvända minnet. Om datan är mycket viktig och enheten visar tecken på hårdvaruproblem skulle jag hoppa över hemmalösningarna och gå direkt till ett återställningslabb.

Sluta först att använda USB-minnet. Låt det vara urkopplat tills du är redo att skanna. Varje ny skrivning minskar chansen till återställning.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, hoppa över reparationsverktyg i början. Jag skulle dock inte helt hålla med om att börja med mycket manuell kontroll om du redan vet att mappen raderades. Tid är viktigare. Jag skulle gå direkt till att skapa en byte-för-byte-avbildning av USB-minnet om filerna är viktiga för jobbet. Verktyg som USB Image Tool eller dd hjälper med detta. Skanna sedan avbildningen, inte originalminnet. Säkrare.

Min ordning skulle vara:

1. Skapa en avbildning av USB-minnet.
  2. Skanna avbildningen med Disk Drill först.
  3. Om filnamn är viktiga, testa ytterligare ett filsystemmedvetet verktyg efter det.
  4. Använd PhotoRec bara om de andra missar något, eftersom filnamn ofta kommer tillbaka förstörda.

Varför avbildning först? För att billiga flash-enheter går sönder snabbt. Om styrenheten börjar krångla mitt under skanningen förlorar du tid och data. En avbildning ger dig möjlighet att försöka flera gånger.

Kontrollera också Volume Shadow Copy bara om filerna kopierades från din PC före raderingen. Vissa återställer från källdatorn, inte från USB-minnet, och missar den enkla lösningen.

Spara återställda filer på din PC eller en annan extern enhet. Inte tillbaka på minnet. Det låter självklart, men folk gör det ändå.

Om du vill ha en enkel visuell genomgång hjälper detta:
Videoguide för återställning av raderade filer från USB-flash-enhet

Om Disk Drill visar förhandsvisningar för dina dokument och bilder är det ett tydligt tecken på att datan fortfarande är intakt. Om filer kommer tillbaka korrupta har mappområdet delvis skrivits över, och din bästa chans är en andra skanning från avbildningen, inte mer pillande med USB-minnet.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @reveurdenuit verkligen tryckte på tillräckligt mycket: ta reda på hur mappen raderades.

Om det bara var en vanlig radering från Utforskaren i Windows är chanserna för återställning oftast ganska goda på ett USB-minne om du inte har skrivit något sedan dess. Men om mappen försvann efter en uppmaning om att fixa enhetsfel, en konstig frånkoppling eller att USB-minnet plötsligt bad om att formateras, då kan det här vara mer ett filsystemproblem än en enkel radering. Det spelar roll eftersom återställningsstrategin då ändras lite.

Det jag skulle göra:

• Testa först USB-minnet på en annan dator, bara för att utesluta ett dumt monterings-/läsproblem.
  • Kontrollera enhetens egenskaper och se om använt utrymme fortfarande ser ungefär likadant ut. Om det använda utrymmet inte minskade särskilt mycket kan filerna fortfarande finnas där men katalogen ha blivit skadad.
  • Om enheten är stabil, skanna den först med Disk Drill eftersom det brukar göra ett bra jobb med återställning av raderade filer från USB och behålla filnamn/mappstruktur när det är möjligt.
  • Om de återställda dokumenten öppnas konstigt eller kommer tillbaka skadade, fortsätt inte att skanna om minnet 20 gånger. Där håller jag lite grann inte med om tänket att bara fortsätta prova verktyg. För många billiga USB-minnen blir snabbt opålitliga.

Om det dessutom handlar om Office-filer, PDF:er eller personliga dokument, försök öppna de återställda versionerna även om filnamnen ser fel ut. Ibland är innehållet helt okej och bara metadata har blivit förstörd. Folk kastar fullt användbara återställda filer eftersom namnen ser fula ut.

En annan vinkel: om du någon gång kopierade den mappen till din dator tidigare, sök på datorn efter filtyp och ändringsdatum. Jag har sett folk återställa allt på 2 minuter eftersom filerna fortfarande låg i Senaste, temporära exportmappar eller gamla e-postbilagor. Lite tråkigt råd kanske, men det fungerar.

Om du vill ha fler åsikter om rekommendationer för USB-återställningsprogram, är den här tråden faktiskt användbar: bästa valen av programvara för återställning av USB-minnen från Reddit

Kort version: inga skrivningar, ingen formatering, inga reparationsverktyg än, använd Disk Drill på USB-minnet eller en avbildning av det, återställ till en annan enhet och reda sedan ut röran efteråt. Om minnet börjar kopplas från eller visar nonsenskapacitet, sluta pilla med det eftersom det är då gör det själv förvandlas till en databegravning.