Hur återställer jag bilder från ett SD-kort?

Jag behöver hjälp med att återställa foton från ett SD-kort efter att det plötsligt slutade visa mina bilder. Det här är viktiga familjefoton, och jag är orolig att de kan ha raderats, skadats eller blivit otillgängliga. Vilka steg bör jag ta först, och finns det en säker återställningsmetod som faktiskt fungerar?

Jag har sett det här många gånger med SD-kort. Kortet ser tomt ut, och folk antar att bilderna är borta för gott. Men väldigt ofta är de inte det. Datan ligger vanligtvis kvar på kortet tills nya filer tar dess plats. Om du märkte det snabbt och slutade använda kortet direkt, är dina chanser fortfarande ganska goda.

Om jag skulle hantera det, skulle jag börja med Disk Drill. Det är ett av de enklare återställningsverktygen jag har använt utan att behöva kämpa med gränssnittet. Jag har återställt filer med det från kamera-SD-kort, microSD-kort från telefoner, drönarlagring och några kort som plötsligt hade blivit oläsbara.

Det som hjälpte mig var detta, det hittar inte bara filer som raderades för fem minuter sedan. Det skannar också kort efter formatering, kort som visas som RAW och kort med skadat filsystem. Det känner igen vanliga bildtyper som JPG och PNG, plus RAW-fotoformat från Canon, Nikon, Sony och andra.

Vad jag skulle göra först

1. Ta ut SD-kortet ur enheten och sluta använda det.

2. Anslut det till din dator med en kortläsare.

3. Öppna Disk Drill och välj SD-kortet från listan.

4. Klicka på Sök efter förlorad data.

5. Vänta tills skanningen är klar och kontrollera sedan avsnittet Bilder.

6. Förhandsgranska det som visas.

7. Spara de återställda filerna någon annanstans, inte på samma SD-kort.

En sak jag lärde mig den hårda vägen är att förhandsvisningar spelar roll. Om bilden öppnas utan problem i skanningsresultaten brukar återställningen gå mycket bättre. När förhandsvisningen är trasig eller tom är filen ofta skadad eller ofullständig. Inte alltid, men tillräckligt ofta.

Om första försöket inte får med allt

1. Kontrollera Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox ifall din telefon eller kameraapp har synkroniserat kopior.

2. Leta efter intern lagring på själva enheten. Vissa kameror och telefoner sparar filer på två ställen och folk missar detta.

3. Kontrollera säkerhetskopior på din dator, som Windows Filhistorik eller Time Machine.

4. Prova en annan kortläsare eller en annan dator. Jag har varit med om att dåliga läsare fått ett friskt kort att se dött ut.

5. Om kortet fortsätter att kopplas från eller ser fysiskt skadat ut, hoppa över gör det själv-grejerna och använd en återställningstjänst.

Stort misstag att undvika: formatera inte kortet, kör inga reparationsverktyg och kopiera inte något nytt till det före återställning. De tre sakerna brukar snabbt förvärra situationen.

Först, sätt inte tillbaka SD-kortet i telefonen eller kameran. Om bilderna försvann på grund av skador i filsystemet minskar varje ny skrivning chanserna till återställning.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det direkt. Jag skiljer mig på en punkt. Innan du kör återställning, kontrollera om datorn ser kortets storlek korrekt. Om ett 64GB-kort visas som 0 byte, fel kapacitet eller tappar anslutningen, är programvaruåterställning inte det första steget. Det tyder på problem med kortläsaren, porten eller kortets hårdvara.

Gör detta i ordning.

1. Prova en annan kortläsare.
    Billiga läsare går ofta sönder. Jag har ärligt talat sett fler dåliga läsare än dåliga kort.

2. Testa på en annan dator.
    Om ett system läser det och ett annat inte gör det, är kortet inte ditt huvudproblem.

3. Titta i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac.
    Du vill se om kortet visas med rätt storlek. Om det visas som RAW eller oallokerat finns dina foton ofta fortfarande kvar.

4. Skapa först en byte-för-byte-avbildning av kortet.
    Detta är viktigt om kortet är instabilt. Använd USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Återställ från avbildningen, inte från kortet. Färre läsningar, mindre risk.

5. Kör sedan återställningsprogram på avbildningen eller kortkopian.
    Disk Drill fungerar bra för fotoåterställning och är lätt att sortera efter filtyp. PhotoRec är ett annat alternativ om du vill göra en djupare genomsökning, men filnamn och mappar kommer vanligtvis tillbaka röriga.

6. Spara återställda foton på datorn, inte tillbaka på SD-kortet.

Några tecken är viktiga:
Om miniatyrbilder visas men fullständiga bilder inte fungerar, har korruptionen träffat filinnehållet.
Om inga filer visas men det använda utrymmet fortfarande finns där, är det troligt med skador i filtabellen.
Om kortet blir varmt, kopplar från eller ber om formatering varje gång, sluta hålla på med det.

Kolla också detta om du vill ha en snabb visuell genomgång av fotoåterställning från SD-kort, se denna Reel om fotoåterställning från SD-kort.

Om du vill kan du skriva vad kortet visar i Diskhantering, RAW, oallokerat, fel storlek eller normal storlek men tomt. Det ändrar nästa steg ganska mycket.

Sluta använda kortet. Den delen hade @mikeappsreviewer och @yozora rätt om, och ärligt talat är det det enda steget som verkligen spelar roll i början.

En sak jag inte riktigt håller med om: folk går för snabbt till “skanna det nu”. Om bilderna är superviktiga, se först till att kortet inte döljs av något dumt. I Windows, aktivera “visa dolda filer” och kontrollera om DCIM-mappen fortfarande finns där. Kör också detta i Kommandotolken som administratör:

attrib -h -r -s /s /d X:\*.*

Ersätt X med bokstaven för ditt SD-kort. Jag har sett kort se tomma ut bara för att filerna markerats som dolda efter filsystemskorruption eller något skumt fel i telefonen/kameran. Tar 10 sekunder, värt att prova.

Om kortet monteras normalt men bilderna är borta, använd då Disk Drill. Det är bra för återställning av bilder från SD-kort, särskilt när kortet plötsligt verkar tomt, RAW eller delvis korrupt. Deras skanning är lätt att sortera efter bildtyp, vilket hjälper när du bara vill ha familjebilder och inte 9 000 slumpmässiga fragment. Om du vill ha en snabb översikt är denna genomgång av fotoåterställning i Disk Drill värd att titta på.

Kolla också själva kameran. Vissa kameror visar inte bilder om databasen/indexet är korrupt även om filerna fortfarande finns kvar på kortet. Sätt kortet i en dator och inspektera mapparna manuellt innan du antar total katastrof.

Om återställda bilder bara öppnas halvvägs, visar grå fält eller om bara miniatyrerna fungerar, betyder det vanligtvis delvis korruption, inte enkel radering. Då ska du återställa allt först och sortera senare. Försök inte “reparera” kortet än. Folk gör alltid det för tidigt och förvärrar det.

En extra sak jag skulle lägga till till det som @yozora, @shizuka och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om bilderna bara är i ett format som din nuvarande enhet inte kan förhandsvisa. Jag har sett kort se tomma ut eftersom bara RAW-filer fanns kvar och Windows Bilder eller kameraappen inte visade dem korrekt, medan filerna fortfarande fanns där. Så innan du gör något omfattande, bläddra direkt i mapparna och sortera efter filtyp.

Jag skulle inte heller skynda mig att köra CHKDSK eller Första hjälpen, även om operativsystemet erbjuder det. Ibland hjälper det, ibland skriver det om metadata på sätt som gör fotoåterställning sämre.

Om du återställer med Disk Drill, fördelar: enkel förhandsvisning, rent gränssnitt, ganska bra på att hitta vanliga fotoformat, bra för personer som inte vill krångla med kommandoradsverktyg. Nackdelar: djupa skanningar kan få tillbaka massor av skräp, mappstrukturen är ofta inte perfekt, och gratisversionen kanske inte täcker allt beroende på plattform.

Min regel: om kortet är läsbart och stabilt, återställ först. Om det är instabilt, skapa en avbild först. Om det håller på att gå sönder fysiskt, sluta med gör det själv och skicka iväg det. Det beslutet är viktigare än den specifika appen.