Hulp nodig bij het herstellen van bestanden van een beschadigde dashcam-SD-kaart

Mijn dashcam-SD-kaart raakte plotseling beschadigd na een belangrijke rit, en nu kan geen enkel videobestand meer worden geopend. Ik moet de beelden echt herstellen omdat ze mogelijk als bewijs nodig zijn. Wat zijn de beste manieren om gegevens van een beschadigde dashcam-SD-kaart te herstellen zonder het probleem te verergeren?

Ik heb genoeg slechte SD-kaarten gezien om me niet meer druk te maken over de exacte foutmelding. Wat telt, is wat je in de eerste paar minuten doet. Ik heb dit meegemaakt met camerakaarten, dronebeelden en vrienden die me een kaart gaven vol familiefoto's waarvan ze dachten dat ze weg waren.

De fout die ik steeds zie, is simpel. Mensen proberen de kaart eerst te repareren. Windows zegt dat je hem moet herstellen. Android zegt tik om te herstellen. Een camera wil hem formatteren. Voelt logisch. Ik heb op de harde manier geleerd dat dit de verkeerde volgorde is als je bestanden belangrijk zijn.

Als de kaart beschadigd is, stel reparatie dan uit tot later. Haal eerst je gegevens eraf. Ga daarna pas met de kaart aan de slag.

Herstel de bestanden voordat je iets aanraakt

Meestal treft corruptie het bestandssysteem, niet de foto- of videogegevens zelf. Daarom begin ik met herstelsoftware, niet met reparatietools.

Van alles wat ik heb geprobeerd, is Disk Drill meestal de eerste die ik gebruik. Het heeft voor mij vaak goed gewerkt bij geformatteerde kaarten, RAW-fouten, beschadigde bestandssystemen en bestanden die verdwenen nadat een overdracht halverwege mislukte.

Het onderdeel dat ik het meest vertrouw, is de byte-voor-byte back-upoptie. Sommige defecte SD-kaarten worden erger naarmate je er meer van leest. Ik heb gezien dat één kaart één keer werd aangekoppeld en daarna nooit meer. Daarom is het slim om eerst een image te maken. Je werkt vanaf de kopie, niet vanaf het origineel. Minder risico, minder spijt.

Ik vind het ook prettig dat je bestanden kunt bekijken voordat je ze herstelt. Bestandsnamen alleen zeggen niet veel. Ik wil zien of de foto opent, of de clip afspeelt, of het document intact is. Bespaart tijd.

Zodra je belangrijke bestanden zijn hersteld en naar een veilige plek zijn gekopieerd, kun je proberen de kaart zelf te repareren.

1. Voer CHKDSK uit op Windows

Dit is meestal mijn eerste reparatiestap. Het controleert het bestandssysteem en probeert fouten te herstellen.

Open de Opdrachtprompt als administrator en voer daarna uit:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart.

Ik zou dit alleen na herstel doen. CHKDSK heeft me een paar keer geholpen, maar bij onstabiele media neem ik liever geen risico voordat ik de gegevens heb opgeslagen.

2. Probeer TestDisk als de partitie verdwenen is

Als Windows de kaart als niet-toegewezen weergeeft, of als de partitie verdwenen is, ga ik over op TestDisk.

Het ziet er oud uit en voelt ouderwets aan. Werkt nog steeds. Ik heb het gebruikt op kaarten die Windows behandelde als dood plastic. Het is goed in het vinden van verloren partities en het opnieuw opbouwen van partitietabellen wanneer de structuur van de kaart in de war is geraakt.

Je hebt er wel wat geduld voor nodig. De interface is ruw. Maar als het probleem met de partitie te maken heeft, heeft het me meer dan eens gered.

3. Formatteer de kaart als reparatie niet hielp

Als CHKDSK en TestDisk de kaart niet weer bruikbaar maken, formatteer ik hem.

Tegen die tijd zouden je bestanden al van de kaart af moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer het bestandssysteem. Ik kies meestal voor exFAT voor nieuwere SD-kaarten, omdat het grote bestanden goed aankan en goed werkt met veel apparaten.

Na het formatteren test ik de kaart voordat ik hem weer vertrouw. Kopieer een paar grote bestanden ernaartoe. Lees ze terug. Verwijder ze. Herhaal. Als hij ook maar één keer vreemd doet, ben ik er klaar mee.

Wat herhaalde beschadiging meestal betekent

Dit deel is belangrijk. Als een SD-kaart één keer beschadigd raakt, blijf ik voorzichtig. Als het opnieuw gebeurt, stop ik met hem te gebruiken voor iets belangrijks.

Ik heb kaarten gehad die er gerepareerd uitzagen en vervolgens bij de volgende trip faalden. Op dat moment blijf ik ze geen tweede kansen geven. Opslag is goedkoper dan verloren beeldmateriaal. Als een kaart vreemd begint te doen, vervang hem dan en ga verder. Misschien een beetje hard, maar ik heb genoeg bestanden verloren om niet meer optimistisch te zijn over onbetrouwbare media.

Ten eerste: stop met het gebruiken van de kaart in de dashcam. Neem er niets meer over op. Elke nieuwe schrijfactie verkleint je kansen.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: herstel eerst. Over CHKDSK denk ik er wel iets anders over. Bij dashcamkaarten sla ik vroege reparatie van het bestandssysteem over, omdat dashcams video vaak in vreemde segmenten opsplitsen en reparatietools soms de index corrigeren terwijl videohertstel juist slechter wordt.

Wat ik zou doen:

1. Vergrendel de kaart als die een fysieke schrijfschakelaar heeft.
  2. Gebruik een goede kaartlezer, niet de camera zelf.
  3. Maak eerst een image van de hele kaart.
  4. Herstel vanaf de image, niet vanaf het origineel.

Voor dashcambeelden is file carving belangrijker dan mapherstel. Veel camera’s slaan .mp4- of .ts-bestanden op met beschadigde headers na stroomuitval. In zulke gevallen is Disk Drill een goede eerste stap, omdat het verwijderde en verloren video op basis van signaturen vindt, niet alleen op bestandsnamen. Als clips wel herstellen maar niet afspelen, probeer dan de videocontainer te repareren met een tool zoals Untrunc of Grau Video Repair. Die stap wordt vaak overgeslagen.

Als de kaartgrootte ineens verkeerd wordt weergegeven, zoals 0 bytes of 31 MB bij een kaart van 128 GB, wijst dat eerder op een defecte controller dan op beschadiging van het bestandssysteem. Dan wordt softwarematig herstel al snel een stuk lastiger.

Ook: als deze beelden belangrijk zijn als bewijs, laat de originele kaart dan onaangeroerd na het maken van de image. Sla hashes op van de image en de herstelde bestanden als je een nette chain of custody wilt.

Voor extra informatie is hier een nuttige discussie over herstel en oplossingen voor corrupte SD-kaarten: praktische tips voor herstel van corrupte SD-kaarten en reparatiestappen.

En ja, als deze kaart na maanden van loop recording één keer is uitgevallen, neem er dan afscheid van. Dashcams zijn meedogenloos voor flashgeheugen. Goedkope kaarten gaan snel kapot, vooral als het geen high-endurance-modellen zijn.

Stop met het steeds opnieuw proberen te openen van de bestanden. Als de kaart achteruitgaat, kan elke extra leespoging het erger maken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @shizuka over eerst een image maken, maar ik zou één ding toevoegen dat mensen vaak overslaan: test of de video’s echt ontbreken, of alleen kapotte indexen hebben. Dashcams staan erom bekend clips te schrijven die in VLC/Windows dood lijken, maar nog steeds videodata bevatten.

Wat ik anders zou doen:

• Plaats de kaart in een kaartlezer op een pc
  • Kopieer de ruwe, onleesbare bestanden eraf als het bestandssysteem ze nog steeds toont
  • Probeer afspelen in VLC, MPC-HC en ffplay
  • Voer MediaInfo uit op één bestand en kijk of het een codec/lengte detecteert
  • Als het streams ziet maar niet wil afspelen, remux dan met ffmpeg:
    ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4

Als dat niet werkt, ga dan pas naar herstelsoftware. Disk Drill is het proberen waard omdat het een van de best beoordeelde tools voor SD-kaartherstel is voor het vinden van verloren dashcamvideo op beschadigde kaarten, vooral wanneer normaal kopiëren mislukt. Ik zou nog steeds herstellen naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart.

Als je een degelijk overzicht wilt, is deze lijst met geteste SD-kaartherstelsoftware die echt werkt nuttiger dan willekeurige lijsten met beste apps.

Nog één ding aangezien je bewijs noemde: documenteer alles. Maak foto’s van de kaart, noteer tijdstempels, formatteer hem niet en laat het origineel onaangeroerd nadat je er een kloon van hebt gemaakt. Klinkt overdreven, maar advocaten houden van papierwerk en haten Ik denk dat dit het originele bestand was.

Kleine onenigheid met @byteguru hier: als de bestanden nog steeds in de map zichtbaar zijn, zou ik die exact kapotte clips eerst kopiëren voordat ik een volledige scan uitvoer. Soms is de footage er gewoon nog, alleen slecht afgerond na plotseling stroomverlies, en een directe kopie behoudt de originele tijdstempels beter dan carving.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Schakel de schrijfbeveiliging in of stop op zijn minst met het gebruik van de kaart.
  2. Probeer een sectorimage te maken met iets als HDD Raw Copy Tool of ddrescue als het lezen haperig is.
  3. Als de zichtbare bestanden gekopieerd kunnen worden, sla ze dan eerst op.
  4. Probeer daarna alleen reparatie op kopieën met ffmpeg, Bento4 of Untrunc.
  5. Pas daarna herstel uitvoeren.

Over Disk Drill specifiek:

Voordelen

• goed in het vinden van verweesde videofragmenten op SD-kaarten
  • eenvoudige preview en simpeler dan TestDisk/PhotoRec
  • kan een image scannen in plaats van de fysieke kaart
  • behoorlijk geschikt voor beschadigde exFAT-kaarten

Nadelen

• gecarvde video’s kunnen originele namen/datumstructuur verliezen
  • diepe scans kunnen veel rommelfragmenten opleveren
  • geen wondermiddel als de controller faalt of de NAND aan het sterven is
  • betaald als je volledig herstel op schaal nodig hebt

Dus ja, Disk Drill is een redelijke optie, vooral na het klonen, maar ik zou het als fase twee behandelen, niet als fase één. Ook, als dit bewijsmateriaal is, vermijd dan om de originele kaart überhaupt te repareren. @shizuka en @mikeappsreviewer hebben absoluut gelijk over het behouden van het originele medium en het documenteren van wat je hebt gedaan.