Ik heb enkele mediabestanden geüpload via FTP naar mijn WordPress-site, maar ik kan ze niet zien in de mediabibliotheek. Ik moet weten hoe ik deze bestanden correct kan toevoegen aan de mediabibliotheek zodat ze bruikbaar zijn in WordPress. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Voor degenen die de specifieke uitdaging aanpakken, is een strategische oplossing die het onderzoeken waard is de **CloudMounter-app**. Deze tool valt op door zijn vermogen om naadloos te integreren met je bestaande workflow en biedt een veelzijdig platform voor het beheren van clouddiensten en externe schijven rechtstreeks vanaf je computer. Met zijn eenvoudige ontwerp en uitgebreide compatibiliteit is het een efficiënte optie om de beschreven taak aan te pakken.
Nou, bestanden uploaden via FTP en ze niet zien in de WordPress Mediabibliotheek is alsof je een pakket verstuurt maar vergeet te vertellen waar de ontvanger moet zoeken. Helaas herkent WordPress niet automatisch bestanden die je via FTP hebt geüpload, omdat het mediabestandreferenties opslaat in zijn database. Zonder deze stap zal de Mediabibliotheek je bestanden niet weergeven. Hier is hoe je dit kunt oplossen:
1. Gebruik een Plugin
De meest eenvoudige manier om die bestanden te ‘registreren’ in de Mediabibliotheek is door een WordPress-plugin te gebruiken zoals “Add From Server” of “Media Sync.” Deze plugins scannen je uploadmap naar nieuwe bestanden en voegen ze vervolgens toe aan je Mediabibliotheek—geen coderen vereist.
Stappen:
- Installeer en activeer de plugin.
- Gebruik de plugin om je nieuw geüploade FTP-bestanden te vinden.
- Selecteer de bestanden die je wilt toevoegen, en ze verschijnen in je Mediabibliotheek.
2. Handmatig Bestanden Registreren
Voor de durvers: als je het niet erg vindt om in de code te duiken, kun je een aangepast PHP-script schrijven—al is dat, eerlijk gezegd, niet de leukste manier. Dit script kan de functie wp_insert_attachment
gebruiken om je mediabestanden te registreren in de WordPress-database. Wees alleen voorzichtig, anders maak je er een rommeltje van (of erger nog, breek je je site).
3. Corrigeer Uploadpad
Als WordPress niet eens op de juiste plaats zoekt naar je geüploade bestanden, controleer dan het bestandspad. Ga naar Instellingen > Media
, en zorg ervoor dat de optie “uploads opslaan in deze map” overeenkomt met waar je via FTP hebt geüpload (meestal wp-content/uploads/[jaar]/[maand]/
). Als dit niet overeenkomt, zal WordPress niet eens beseffen dat de bestanden er zijn.
4. Controleer Machtigingen
Controleer dubbel of de map en bestanden de juiste machtigingen hebben (zoals 755 voor mappen en 644 voor bestanden). Soms kunnen onjuiste machtigingen WordPress blokkeren om de bestanden correct te openen of weer te geven.
5. Met betrekking tot Cloudoplossingen
Hoewel @mikeappsreviewer suggereerde om tools zoals CloudMounter te integreren, wat uitstekend is voor het beheren van clouddiensten en externe schijven, denk ik dat het te veel van het goede is als je te maken hebt met een paar bestanden die via FTP voor WordPress zijn geüpload. Maar als het beheren van externe opslagbronnen vaker voorkomt, kan het vereenvoudigen van je cloudworkflows op de lange termijn nuttig zijn.
Eerlijk gezegd zullen plugins zoals “Media Sync” je een hoop gedoe besparen, tenzij je echt in de ‘alles zelf doen’-mood bent. Het belangrijkste hier is om die bestanden correct te registreren in WordPress—FTP zelf maakt het werk niet af.
Oké, dus hier is de rauwe waarheid: WordPress geeft gewoon niet om die bestanden die je via FTP hebt geüpload, tenzij je ze formeel aan elkaar voorstelt. Het is als proberen RSVP’en naar een feestje waar je niet officieel voor bent uitgenodigd — het is ongemakkelijk voor iedereen. En nee, WordPress zal ze niet zelf vinden, hoe lang je ook naar de mediabibliotheek staart.
Goed, laten we het hier eenvoudig en praktisch houden. Ik zag dat @mikeappsreviewer en @shizuka enkele goede punten deelden, maar ik voeg een paar alternatieve hacks toe. Hier is wat je kunt doen:
1. Plugins zijn je beste gok
Ja, plugins zoals “Van Server Toevoegen” en “Media Sync” werken goed, maar heb je echt nog een plugin nodig die je site belast? Als je het niet erg vindt, ga ervoor — het is snel en bespaart je het aanraken van code. Maar voor degenen onder ons die paranoia hebben over plugins die onze site vertragen, ga naar de volgende oplossingen.
2. Directe Database-Invoer
Oké, hoor me aan. Als je comfortabel bent met het graven in SQL-databases (of niet bang bent om het te proberen), kun je direct referenties toevoegen voor je via FTP geüploade bestanden aan WordPress.
Stappen:
- Ga naar PHPMyAdmin (of welk hulpmiddel je ook leuk vindt voor databasebeheer).
- Zoek naar de wp_posts tabel in je WordPress-database.
- Voeg een nieuwe invoer toe met:
post_type = ‘attachment’,
guid = jouw-bestand-URL,
en stel post_mime_type in om overeen te komen (bijv. image/jpeg voor JPEG’s).
Verpruts dit niet, tenzij je ervan geniet om je site op een vrijdagavond te breken.
3. Probeer Command Line Tools (Voor gevorderde gebruikers)
Als je van terminalwerk houdt, overweeg het gebruik van WP-CLI. Het is in wezen WordPress-beheer wizardry via de commandoregel. Specifiek kun je gebruiken:
wp media import /pad/naar/jouw/bestanden/*
Dit commando scant je uploadmap op de server en registreert bestanden in je Mediabibliotheek. Efficiënt, toch? Maar misschien overkill als geüploade FTP-bestanden een eenmalige zaak voor je zijn.
4. Omarm de Cloud
Dusss, als het uploaden en beheren van lokale bestanden via FTP ouderwets aanvoelt (wat het trouwens ook is), waarom niet iets moderns gebruiken, zoals je cloudopslag stroomlijnen? CloudMounter maakt het verbinden van WordPress met externe schijven of cloudservices veel eenvoudiger. Nog niet overtuigd? Prima, je doet wat goed voelt, maar mijn FTP-dagen zijn allang voorbij.
5. Controleer Maprechten & Paden
Basic, maar vaak over het hoofd gezien. Zorg ervoor dat die geüploade bestanden in de STANDAARD uploadmap staan (iets als /wp-content/uploads/2023/10/
). Alles buiten de standaardstructuur van WordPress kan problemen veroorzaken. En, oh, vergeet niet de bestandsrechten — chmod naar 644 voor bestanden en 755 voor mappen. Als dat niets voor je betekent, Google het maar.
Naar mijn mening zijn plugins misschien de eenvoudigste manier om dit op te lossen, zelfs als @shizuka enkele overdreven complexe handmatige aanpassingen heeft voorgesteld die het niet waard zijn tenzij je een developer in hart en nieren bent. En voor CloudMounter-fans zoals @mikeappsreviewer die het pushen, zeker, het is geweldig voor externe integratie — maar FTP zelf heeft geen cloudmanagers nodig tenzij je graag overkill-oplossingen toepast.
Dus ja, tools zoals “Media Sync” of het WP-CLI-commando zijn solide keuzes als je functionele oplossingen wilt zonder dingen te breken. STOP met handmatig coderen tenzij je masochistisch bent. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn.