Als ik met jouw USB-stick te maken had, zou ik beginnen met herstelsoftware, zolang de schijf zich nog als een normale schijf gedraagt. Ik bedoel: hij verschijnt, meldt een normale grootte, blijft verbonden en voelt niet heet of onbetrouwbaar aan. Als hij steeds wegvalt, 0 bytes aangeeft of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik daar stoppen en het in plaats daarvan als een hardwaregeval behandelen.
Voor het gebruikelijke probleem van ik heb iets verwijderd en nu heb ik het terug nodig is software de eerste zet. Niet perfect, nee. Nog steeds de goedkoopste en netste kans voordat je eindigt met een offerte van een lab waar je niet voor wilt betalen.
Het eerste wat ik zou doen is simpel. Stop nu meteen met iets naar de USB schrijven. Geen nieuwe bestanden. Niet formatteren. Geen opschoning. Geen even iets testen. Op USB-sticks staan verwijderde bestanden meestal niet in de normale Prullenbak op je te wachten. Het systeem markeert de ruimte als beschikbaar, en je oude gegevens blijven daar alleen staan totdat er iets anders bovenop terechtkomt. Ik heb dit jaren geleden op de harde manier geleerd met een map vol camera-raws. Eén kopieeractie later, voorgoed weg. Dus ja, afblijven van de schijf.
Voordat ik scans zou uitvoeren, zou ik eerst de saaie dingen controleren, want soms zijn de bestanden helemaal niet verwijderd. Ze waren verborgen, verplaatst of eerder ergens anders naartoe gekopieerd en daarna vergeten.
Toon verborgen bestanden op de USB en kijk er handmatig doorheen.
Controleer op mappen zoals $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED of .Trashes als de stick ooit in een Mac heeft gezeten.
Bekijk je pc-mappen, vooral Downloads, Bureaublad, Documenten en elke map waar je bestanden snel neergooit om ze later te sorteren. Ik doe dit voortdurend en krijg daar later spijt van.
Controleer back-up- en synchronisatiebronnen. Bestandsgeschiedenis, OneDrive, Google Drive, Dropbox, oude back-ups, wat je ook gebruikt.
Als dat allemaal niets oplevert, zou ik overstappen op herstelsoftware.
De meeste van deze tools werken ongeveer op dezelfde manier, ook al lopen de menu's en formuleringen nogal uiteen:
Installeer de software op je computer, niet op de USB-stick.
Sluit de USB aan en selecteer hem in de herstelapp.
Voer de scan voor verwijderde of verloren bestanden uit.
Laat de scan afronden. Stop niet te vroeg als de bestanden belangrijk zijn.
Gebruik filters als de tool die ondersteunt, bestandstype, datum, grootte, bestandsnaam.
Bekijk waar mogelijk een voorbeeld van bestanden.
Selecteer wat je terug wilt hebben.
Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op, nooit op dezelfde USB-stick.
Ik herhaal dat laatste deel omdat mensen daar vaak de mist mee ingaan. Als je bestanden terugzet op dezelfde USB, loop je het risico andere verwijderde gegevens te overschrijven die je nog niet hebt hersteld. Dan krijg je de helft van je spullen terug en besteed je het volgende uur aan je afvragen waarom de rest corrupt is. Gezien, gedaan, stomme fout.
Dit zijn de tools waar ik eerst naar zou kijken.
Disk Drill
Hier zou ik beginnen. Je komt er makkelijk doorheen zonder met de interface te hoeven vechten, en het ondersteunt de bestandssystemen die je meestal op USB-sticks ziet, FAT32, exFAT, NTFS. De previewfunctie is belangrijker dan mensen denken. Als een foto in de preview opent, of een document correct wordt weergegeven, zijn je kansen meestal beter. Ik heb er ook bestanden mee teruggehaald van schijven met lichte problemen in het bestandssysteem, niet alleen in nette verwijdergevallen.PhotoRec
Lelijk, bot, effectief. Het is gratis, en als een bestandssysteem beschadigd is, haalt dit ding er nog steeds spullen uit. De keerzijde is organisatie. Je verliest vaak de oorspronkelijke namen en mappaden, dus wat je terugkrijgt kan een berg bestanden zijn met namen als willekeurige restjes. Als je een gratis reddingsoptie nodig hebt en het niet erg vindt om later door een stapel te gaan, verdient het zijn plek.Data Rescue
Ik heb er redelijke resultaten mee gehad, al vond ik de flow van de interface nooit zo prettig. Het werkt wel. Als je eerste scan iets mist, helpt het soms om een tweede tool te gebruiken omdat de scanmethoden niet identiek zijn. Ik zou dit behandelen als een back-upplan of een second opinion.Recuva
Een oude, alleen voor Windows, nog steeds bruikbaar bij gewone verwijdergevallen. Als je veelvoorkomende bestanden bent kwijtgeraakt zoals JPG's, pdf's, Office-documenten, is het het proberen waard. Ik zou er geen wonderen van verwachten bij nieuwere of rommeligere gevallen, maar voor een basisklus om verwijderde bestanden terug te halen leeft het nog steeds.
Eén ding waarmee ik zou wachten is CHKDSK of welk reparatiecommando dan ook. Die tools zijn bedoeld om het bestandssysteem te repareren, niet om verwijderde bestanden terug te halen. Soms helpen ze bij toegangsproblemen. Andere keren gooien ze de boel genoeg om om herstel slechter te maken. Mijn regel bleef hetzelfde na een paar rommelige herstelacties: haal eerst de bestanden terug, repareer later.
Dus als je USB nog steeds normaal wordt aangekoppeld, zou ik hem eerst met Disk Drill scannen, de belangrijke bestanden naar een andere schijf herstellen, en pas daarna denken aan herformatteren of de stick opnieuw gebruiken. Als de gegevens erg belangrijk zijn en de schijf hardwareproblemen vertoont, zou ik de thuisoplossingen overslaan en meteen naar een herstellab gaan.