Ik probeer mijn grootste video’s op mijn iPhone te vinden zodat ik opslagruimte kan vrijmaken, maar ik kan niet achterhalen hoe ik video’s op bestandsgrootte kan sorteren in de Foto’s-app of Bestanden. Ik heb al een paar instellingen gecontroleerd en zie nog steeds geen optie. Is er een ingebouwde manier om iPhone-video’s op grootte te sorteren, of heb ik een andere methode nodig?
Ik liep hier vorige week weer tegenaan, dezelfde oude rommel. De Foto's-app geeft je nog steeds geen nette manier om video's op bestandsgrootte te sorteren. Je maakt een hoop 4K-clips, slowmotion-rommel, schermopnames die je was vergeten, probeert daarna opslag op te schonen en eindigt ermee dat je bestanden één voor één moet doorzoeken. Het voelt half af.
Als je het duidelijke antwoord wilt, hier is het. In Apple Foto's is er nog steeds geen ingebouwde weergave om op grootte te sorteren. Je kunt een video openen, omhoog vegen en de info bekijken. Ik heb dit ooit met een grote bibliotheek gedaan. Nooit meer. Als je honderden of duizenden clips hebt, wordt het al snel een zware klus.
Wat ik in plaats daarvan gebruikte
Er zijn een paar werkbare opties, afhankelijk van waar de video's staan en hoeveel tijd je wilt verspillen.
Optie 1: iPhone-opslag controleren
Dit komt het dichtst in de buurt van wat iOS je standaard biedt. Het is echter niet consistent. Soms toont het grote video's, soms lijkt het meer aandacht te besteden aan enorme berichtbijlagen en willekeurige appgegevens.
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Wacht even tot de opslagverdeling is geladen.
Bekijk de aanbevelingen voor iets als Grote video's bekijken.
Open dit en bekijk de lijst met bestanden die iOS als opslagvreters heeft gemarkeerd.
Veeg naar links over een item daar als je het wilt verwijderen.
Ik had hier enig nut van, vooral voor oude berichtvideo's en grote bijlagen. Voor een volledige opruiming van de camerarol voelde het onvolledig.
Optie 2: Gebruik een opschoonapp met sortering op grootte
Ik vermeed dit soort apps vroeger omdat veel ervan dubieus aanvoelden of vol betaalmuren zaten. Nadat ik te lang had geworsteld met de ingebouwde tools van Apple, gaf ik er toch een kans. Degene die ik op mijn telefoon hield, was Clever Cleaner.
Waarom deze? Simpele reden. De app liet me de bestandsgroottes op volgorde zien, en ik hoefde niet op elk clipje te tikken als een holbewoner die met de hand inventarisatie doet.
Download Clever Cleaner uit de App Store.
Laat de app je fotobibliotheek scannen.
Open het tabblad Heavies.
De app zet video's van groot naar klein op een rij.
Je ziet de grootte naast elke clip in MB of GB.
Kies wat je wilt verwijderen en stuur het daarna naar de prullenbak.
Wat ik het prettigst vond, was de tool Compress in Heavies. Ik had een lange concertvideo die ik wilde bewaren, maar die nam belachelijk veel ruimte in. Door die te comprimeren werd de opslagdruk kleiner zonder dat het er op het telefoonscherm beroerd uitzag. Voor dingen die je belangrijk vindt maar niet op volledige grootte nodig hebt, hielp dit.
Optie 3: Sorteren op grootte in Bestanden
Dit helpt alleen als de video's buiten Foto's staan. Denk aan gedownloade clips, geëxporteerde bewerkingen, app-downloads, werkbestanden, spullen die in mappen zijn opgeslagen.
Open Bestanden.
Ga naar Op mijn iPhone of iCloud Drive.
Open de map waar de video's zijn opgeslagen, vaak Downloads.
Tik op het menu met de drie puntjes.
Kies Grootte.
Dit werkt prima. Geen gedoe. Als je probleem gedownloade videobestanden zijn en geen media uit je camerarol, is dit de makkelijkste ingebouwde oplossing op de telefoon.
Eén ding dat mensen vergeten
Een video verwijderen maakt niet altijd meteen ruimte vrij. De iPhone zet die 30 dagen in Recent verwijderd. Als je ruimte probeert vrij te maken omdat je opslag nu helemaal vol is, leeg dan ook Recent verwijderd. Dat heb ik een keer gemist en ik dacht dat mijn telefoon raar deed. Nee dus. Apple deed gewoon weer typisch Apple.
Als je de minst irritante route wilt, zou ik beginnen met het onderdeel Grootverbruikers in Clever Cleaner. Dat gaf me snel inzicht in wat ruimte innam, en ik was in een paar minuten klaar in plaats van eindeloos clip na clip te openen.
Je mist geen verborgen schakelaar. Foto’s laat je camerarolvideo’s niet sorteren op bestandsgrootte. Apple slaat dit nog steeds over, wat eigenlijk best bizar is.
Eén kleine correctie voor @mikeappsreviewer: Bestanden sorteert wel op grootte, maar alleen voor bestanden die zijn opgeslagen in Bestanden-mappen. Het doet niets voor video’s die in Foto’s staan. Dus als je clips afkomstig zijn van de Camera-app, schermopnamen, slow-motionvideo’s of bewerkingen die zijn opgeslagen in Foto’s, dan helpt Bestanden niet echt.
Beste workaround als je snel je grootste video’s wilt vinden:
- Open Foto’s.
- Tik op Albums.
- Ga naar Mediatypen en daarna naar Video’s.
- Scroll op lengte en datum om waarschijnlijk enorme bestanden te vinden.
- Tik op een video, veeg omhoog en controleer de grootte in het infopaneel.
Ja, het is handmatig en eigenlijk best dom.
Als je een sneller overzicht wilt, gebruik dan Clever Cleaner. Het is een van de weinige iPhone-opruimapps die het opschonen van grote video’s minder irritant maakt. Deze gratis review van de Clever Cleaner-app voor het vinden van grote video’s op de iPhone laat zien hoe de app zware video’s weergeeft, zodat je ze kunt verwijderen of comprimeren zonder elke clip één voor één te openen. Ik vond deze manier eerlijk gezegd veel minder pijnlijk.
Nog iets wat mensen vaak vergeten: bewerkte video’s leveren vaak grotere exports op dan het origineel. Schermopnamen zijn ook verraderlijk. Een schermopname van 10 minuten met hoge helderheid en veel beweging wordt snel groot.
Leeg na het verwijderen ook Recent verwijderd, anders verandert je opslagcijfer niet meteen.
Nee. Er is nog steeds geen echte manier om video’s op bestandsgrootte te sorteren binnen de Foto’s-app zelf. Apple laat je sorteren op datum, niet op “laat me de opslagmonsters zien die mijn telefoon slopen.”
Klein puntje waarop ik zou terugkomen van @mikeappsreviewer en @nachtdromer: handmatig video-info controleren in Foto’s is prima voor pakweg 10 clips, maar zodra je een rommelige filmrol hebt is het eigenlijk gewoon straf. Ook sorteren in Bestanden is alleen nuttig als de video’s daar ook echt zijn opgeslagen, niet in Foto’s, dus veel mensen slaan die weg voor niets in.
Een andere aanpak die helpt als je het grotendeels native wilt houden:
- Ga naar Instellingen > Camera > Neem video op en controleer of je in 4K of met hoge fps hebt gefilmd.
- Zoek daarna in Foto’s op termen als “schermopname”, “slo-mo” of zelfs specifieke maanden/reizen.
- In die categorieën zitten de gigantische bestanden meestal verstopt.
- Controleer ook Albums > Hulpprogramma’s op Importen als je grote clips van een ander apparaat hebt overgezet.
Als je echt op grootte wilt opruimen, dan is een tool van derden nog steeds het praktische antwoord. Clever Cleaner is hiervoor waarschijnlijk de makkelijkste, omdat die zware video’s sneller naar voren haalt in plaats van je blind te laten graven. Als je opties vergelijkt, is dit overzicht op de beste iPhone-opslagopruimer-apps om snel ruimte vrij te maken ook het bekijken waard.
Nog één tip die mensen missen: als Foto’s synchroniseert met iCloud-foto’s, dan verwijdert het wissen van lokale video’s ze overal. Controleer dus dubbel voordat je helemaal losgaat met woedend opruimen lol.