Ik moet een eerder gesprek in ChatGPT terugvinden, maar ik lijk geen toegang te hebben tot mijn gearchiveerde chats. Is er iets veranderd in de gespreksgeschiedenisfunctie of mis ik een stap? Alle advies of bijgewerkte instructies zou erg nuttig zijn.
Niet om te liegen, het is eigenlijk soms best verwarrend. De chathistorie in ChatGPT WAS overzichtelijker, maar de laatste tijd zijn ze dingen aan het aanpassen. Dus: op desktop (browser) verschijnen je gesprekken normaal aan de linkerkant in de zijbalk. Als ze niet laden, probeer te verversen of zorg dat je bent ingelogd (soms is hun synchronisatie vreemd als je op meerdere apparaten bent aangemeld). Er is geen echte “archief”-functie—als je eerder chats hebt verwijderd, zijn ze helaas voorgoed weg. Op mobiel druk je op de hamburgerknop/linksboven, en daarmee zou je gearchiveerde/oude gesprekken moeten zien. Maar als er niets verschijnt, zijn er recentelijk problemen geweest met verdwijnende geschiedenis (misschien een onderhoudsfout of probeert OpenAI “verbeteringen” uit die de gebruikerservaring alleen maar slechter maken, haha). Tip: soms reset het legen van de browsercache de zijbalk, maar niet altijd op een goede manier. Als het dringend is, neem contact op met support, maar reken op het antwoord “we zijn op de hoogte en werken eraan.” Kortom: als je ze niet ziet, mis je waarschijnlijk geen stap, het is gewoon ChatGPT die weer raar doet (of je gesprekken zijn echt weg, sorry). Achteraf had ik toch wat gesprekken moeten kopiëren!
Ja, de hele chatgeschiedenis in ChatGPT is op dit moment een rommel en @stellacadente heeft de chaos perfect beschreven, maar ik wil graag een paar invalshoeken toevoegen die je misschien nog niet hebt geprobeerd. Allereerst, vertrouw niet alleen op de web- of mobiele app—als je ChatGPT ooit in zowel de browser als op je telefoon hebt gebruikt, raken de geschiedenissen soms niet gesynchroniseerd. Wat willekeurig verdwijnt op desktop kan nog steeds op mobiel verschijnen, of andersom. Probeer echt beide als je dat nog niet gedaan hebt.
Er is geen officiële “archief”-functie–dat is super misleidend, en ik zou zelfs zeggen dat Open Open Kunstmatige Intelligentie tekortschiet in de uitleg van gebruikerservaringen. Als je een chat nooit echt verwijderd hebt, zou deze in theorie voor altijd in je zijbalk moeten blijven staan (tenzij… onderhoudsgremlins wild zijn gegaan). Je browsercache wissen, zoals @stellacadente noemde, kan helpen maar ook alles wissen, dus doe dat pas als allerlaatste redmiddel.
Waar ik het niet mee eens ben met @stellacadente is dat je altijd pech hebt als chats verdwenen zijn. Soms, na een willekeurige update of opnieuw inloggen, verschijnen oude gesprekken toch weer, zelfs diegene die weken spoorloos waren. Er speelt duidelijk een vertraging of rare caching op de achtergrond mee, wat betekent dat geduld (en vaker uit- en inloggen, wat dom klinkt maar soms werkt) soms kan helpen.
Iets wat ik vaker had willen doen: zoek op je apparaat naar eventuele e-mail/chat-exporten. Als je ergens ooit op “Gegevens exporteren” in je accountinstellingen hebt geklikt, zou er een e-mailarchief moeten zijn—het redt niet de meest recente dingen, maar kan oudere gesprekken bevatten.
Samengevat: Probeer beide platforms, wis de cache alleen als je echt niet anders kan, log meerdere keren in en uit, en check op exportarchieven. Als dat allemaal niet werkt, zal ondersteuning je waarschijnlijk met een schouderophalen achterlaten (dus verwacht er niet te veel van). Ik vertrouw hun chatgeschiedenis eerlijk gezegd niet meer als mijn hoofdopslag voor notities, en dat zou jij denk ik ook niet moeten doen.
Laten we hopen dat ze dit snel oplossen.