Ik heb hulp nodig bij het terughalen van foto’s van een SD-kaart nadat deze plotseling mijn foto’s niet meer weergaf. Dit zijn belangrijke familiefoto’s, en ik ben bang dat ze mogelijk zijn verwijderd, beschadigd of ontoegankelijk zijn geworden. Welke stappen moet ik eerst nemen, en is er een veilige herstelmethode die echt werkt?
Ik heb dit vaak gezien met SD-kaarten. De kaart lijkt leeg en mensen gaan ervan uit dat de foto's voorgoed weg zijn. Vaak is dat niet zo. De gegevens blijven meestal op de kaart staan totdat nieuwe bestanden hun plaats innemen. Als je het snel hebt opgemerkt en direct bent gestopt met het gebruik van de kaart, zijn je kansen nog steeds redelijk.
Als ik ermee aan de slag zou gaan, zou ik beginnen met Disk Drill. Het is een van de eenvoudigere hersteltools die ik heb gebruikt, zonder dat je hoeft te worstelen met de interface. Ik heb er bestanden mee teruggehaald van SD-kaarten van camera's, microSD-kaarten van telefoons, drone-opslag en een paar kaarten die ineens onleesbaar waren geworden.
Wat mij hielp was dit: het vindt niet alleen bestanden die vijf minuten geleden zijn verwijderd. Het scant ook kaarten na formattering, kaarten die als RAW worden weergegeven en kaarten met schade aan het bestandssysteem. Het herkent veelvoorkomende afbeeldingsindelingen zoals JPG en PNG, plus RAW-fotoformaten van Canon, Nikon, Sony en andere.
Wat ik als eerste zou doen
Haal de SD-kaart uit het apparaat en gebruik deze niet meer.
Sluit deze met een kaartlezer aan op je computer.
Open Disk Drill en kies de SD-kaart uit de lijst.
Klik op Zoek naar verloren gegevens.
Wacht tot de scan is voltooid en controleer daarna het gedeelte Afbeeldingen.
Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
Sla herstelde bestanden ergens anders op, niet op dezelfde SD-kaart.
Iets wat ik op de harde manier heb geleerd: voorbeelden zijn belangrijk. Als de afbeelding goed opent in de scanresultaten, verloopt het herstel meestal veel beter. Wanneer de voorbeeldweergave kapot is of leeg blijft, is het bestand vaak beschadigd of onvolledig. Niet altijd, maar vaak genoeg.
Als de eerste poging niet alles oplevert
Controleer Google Foto's, iCloud, OneDrive of Dropbox voor het geval je telefoon of camera-app kopieën heeft gesynchroniseerd.
Kijk naar de interne opslag op het apparaat zelf. Sommige camera's en telefoons bewaren bestanden op twee plekken en mensen missen dit.
Controleer back-ups op je computer, zoals Windows Bestandsgeschiedenis of Time Machine.
Probeer een andere kaartlezer of een andere computer. Ik heb meegemaakt dat slechte lezers een gezonde kaart dood lieten lijken.
Als de kaart steeds de verbinding verbreekt of er fysiek beschadigd uitziet, sla de doe-het-zelf-opties dan over en gebruik een herstelservice.
Grote fout om te vermijden: formatteer de kaart niet, voer geen reparatietools uit en kopieer niets nieuws erop vóór het herstel. Die drie dingen maken de situatie meestal snel erger.
Stop eerst met de SD-kaart terug in je telefoon of camera te doen. Als de foto’s zijn verdwenen door schade aan het bestandssysteem, verkleint elke nieuwe schrijfactie de kans op herstel.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je het gebruik meteen moet stoppen. Over één punt denk ik anders. Controleer vóór je herstelsoftware uitvoert of je computer de kaartgrootte correct ziet. Als een kaart van 64 GB wordt weergegeven als 0 bytes, met een verkeerde capaciteit, of de verbinding wegvalt, is herstelsoftware niet de eerste stap. Dat wijst op problemen met de kaartlezer, poort of hardware van de kaart.
Doe dit in deze volgorde.
-
Probeer een andere kaartlezer.
Goedkope kaartlezers gaan vaak kapot. Ik heb eerlijk gezegd meer slechte kaartlezers gezien dan slechte kaarten. -
Test op een andere computer.
Als het op het ene systeem wel werkt en op het andere niet, dan is de kaart niet je grootste probleem. -
Kijk in Schijfbeheer op Windows, of Schijfhulpprogramma op Mac.
Je wilt zien of de kaart met de juiste grootte verschijnt. Als deze RAW of niet-toegewezen toont, bestaan je foto’s vaak nog steeds. -
Maak eerst een byte-voor-byte-image van de kaart.
Dit is belangrijk als de kaart instabiel is. Gebruik USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd op Mac/Linux. Herstel vanaf de image, niet vanaf de kaart. Minder leesacties, minder risico. -
Voer daarna herstelsoftware uit op de image of de kopie van de kaart.
Disk Drill is prima voor fotoherstel en makkelijk te doorzoeken op bestandstype. PhotoRec is een andere optie als je een diepere scan wilt, maar bestandsnamen en mappen komen meestal rommelig terug. -
Sla herstelde foto’s op je computer op, niet terug op de SD-kaart.
Een paar signalen zijn belangrijk:
Als miniaturen zichtbaar zijn maar volledige afbeeldingen niet openen, zit de beschadiging in de bestandsinhoud.
Als er geen bestanden zichtbaar zijn maar de gebruikte ruimte nog wel aanwezig is, is schade aan de bestandstabel waarschijnlijk.
Als de kaart warm wordt, de verbinding verbreekt of elke keer vraagt om te formatteren, stop er dan mee.
Kijk hier ook even naar als je een snelle visuele uitleg wilt over fotoherstel van een SD-kaart, bekijk deze Reel over fotoherstel van een SD-kaart.
Als je wilt, plaats dan wat de kaart laat zien in Schijfbeheer: RAW, niet-toegewezen, verkeerde grootte, of normale grootte maar leeg. Dat verandert de volgende stap behoorlijk.
Stop met het gebruik van de kaart. Dat deel hadden @mikeappsreviewer en @yozora goed, en eerlijk gezegd is dat in het begin de enige stap die echt telt.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens: mensen springen te snel naar scan hem nu. Als de foto’s superbelangrijk zijn, controleer dan eerst of de kaart niet door iets stoms verborgen wordt. Schakel in Windows verborgen bestanden weergeven in en kijk of de map DCIM er nog steeds is. Voer dit ook uit in de Opdrachtprompt als administrator:
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
Vervang X door de letter van je SD-kaart. Ik heb kaarten leeg zien lijken alleen omdat de bestanden als verborgen waren gemarkeerd na beschadiging van het bestandssysteem of een vreemde telefoon- of camerafout. Kost 10 seconden, zeker het proberen waard.
Als de kaart normaal wordt gekoppeld maar de foto’s weg zijn, gebruik dan inderdaad Disk Drill. Het is sterk voor herstel van foto’s van SD-kaarten, vooral wanneer de kaart ineens leeg, RAW of deels beschadigd lijkt. Hun scanresultaten zijn makkelijk te sorteren op afbeeldingstype, wat helpt als je alleen familiefoto’s wilt en niet 9.000 willekeurige fragmenten. Als je een snel overzicht wilt, is deze uitleg over fotoherstel met Disk Drill best de moeite waard.
Controleer ook de camera zelf. Sommige camera’s tonen geen afbeeldingen als de database of index beschadigd is, ook al staan de bestanden nog op de kaart. Stop de kaart in een computer en bekijk de mappen handmatig voordat je uitgaat van een totale ramp.
Als herstelde foto’s maar half openen, grijze balken tonen of alleen miniaturen werken, betekent dat meestal gedeeltelijke beschadiging, niet simpel verwijderen. Herstel op dat punt eerst alles en sorteer later. Repareer de kaart nog niet. Mensen doen dat altijd te vroeg en maken het erger.
Nog één ding dat ik zou toevoegen aan wat @yozora, @shizuka en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of de foto’s misschien gewoon in een formaat staan dat je huidige apparaat niet kan weergeven. Ik heb kaarten gezien die leeg leken omdat er alleen RAW-bestanden op stonden en Windows Foto’s of de camera-app ze niet goed konden tonen, terwijl de bestanden er nog steeds waren. Dus voordat je iets ingrijpends doet, blader direct door de mappen en sorteer op bestandstype.
Ik zou ook niet te snel CHKDSK of Schijf-EHBO uitvoeren, zelfs niet als het besturingssysteem dat aanbiedt. Soms helpt dat, soms herschrijft het metadata op een manier die fotoherstel juist moeilijker maakt.
Als je herstelt met Disk Drill, voordelen: eenvoudige preview, overzichtelijke interface, redelijk goed in het vinden van gangbare fotoformaten, goed voor mensen die niet met commandoregeltools willen werken. Nadelen: diepe scans kunnen enorm veel rommel terughalen, de mapstructuur is vaak niet perfect en de gratis versie dekt mogelijk niet alles, afhankelijk van het platform.
Mijn regel: als de kaart leesbaar en stabiel is, herstel dan eerst. Als die instabiel is, maak er dan eerst een image van. Als die fysiek defect raakt, stop dan met doe-het-zelf en stuur hem op. Die beslissing is belangrijker dan de specifieke app.