Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, en ik kan niet bij belangrijke bestanden die ik nodig heb voor mijn werk. Hij verschijnt soms in Schijfhulpprogramma, maar wordt niet geopend op het bureaublad. Ik heb al geprobeerd opnieuw op te starten, kabels te vervangen en hem opnieuw aan te sluiten, maar niets heeft gewerkt. Ik zoek hulp bij oplossingen voor een Mac-harde schijf die niet wordt gekoppeld voordat ik het risico loop gegevens te verliezen.
Ik ben dit Mac-schijfprobleem vaker tegengekomen dan ik wil toegeven. Het lijkt altijd te gebeuren wanneer je de schijf juist nu nodig hebt, zoals tijdens het verplaatsen van bestanden of wanneer je interne opslag vol is. In veel gevallen is de schijf er nog steeds en staan de bestanden er ook nog steeds op. macOS werkt dan gewoon niet meer mee met het bestandssysteem en weigert deze te koppelen.
Voordat je iets ingrijpends doet, controleer eerst de saaie dingen. Ik heb meegemaakt dat dit neerkwam op een slechte kabel, een onbetrouwbare USB-poort of een goedkope hub die de schijf niet genoeg stroom gaf. Verwissel de kabel. Sluit de schijf rechtstreeks aan op de Mac. Sla de hub voorlopig over. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven zichtbaar mogen zijn onder Algemeen en Navigatiekolom. Als het lampje van de schijf brandt of je hoort hem opstarten, zou ik er eerst van uitgaan dat de hardware nog leeft.
De snelle oplossing is de schijf formatteren. Daarmee wis je de schijf ook, dus dat is de verkeerde zet als je bestanden belangrijk zijn. Als je niets om de gegevens geeft, open dan Schijfhulpprogramma en wis de schijf. Als de bestanden belangrijk zijn, stop dan met willekeurige oplossingen proberen en haal eerst de gegevens van de schijf.
macOS is kieskeurig bij beschadigde bestandssystemen. Zelfs kleine corruptie is al genoeg om het koppelen te weigeren. Wanneer ik daar tegenaan loop, schakel ik meestal over van reparatiemodus naar herstelmodus. Hulpmiddelen in deze categorie lezen de schijf directer uit, wat helpt wanneer het volume grijs is, niet is gekoppeld of als niet-geïnitialiseerd wordt vermeld. Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill.
Als je die route kiest, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up. Die les heb ik op de harde manier geleerd. Door de schijf te klonen voordat je een lange scan uitvoert, belast je een schijf die mogelijk al defect raakt minder. Scan daarna de kloon, bekijk een voorbeeld van de resultaten en herstel de bestanden naar een andere schijf. Zodra de gegevens veilig zijn, heb je ruimte om met reparaties te experimenteren zonder bij elke klik in de stress te schieten.
Begin hier als je wilt dat de schijf weer wordt gekoppeld
Dit zijn de stappen die ik meestal probeer, van het makkelijkst tot het meest vervelend.
Methode 1: Toon elk apparaat in Schijfhulpprogramma
Soms toont Schijfhulpprogramma je een beschadigd volume, niet de fysieke schijf erboven. Ik heb mensen First Aid op het verkeerde onderdeel zien proberen en daar kwamen ze nergens mee.
1. Open Schijfhulpprogramma met Cmd + Spatie en typ Schijfhulpprogramma.
2. Klik linksboven op Weergave.
3. Kies Toon alle apparaten.
4. Selecteer de schijf op het hoogste niveau, meestal genoemd naar de fabrikant, zoals WD of Seagate.
5. Voer First Aid uit op dat bovenliggende apparaat.
Als de partitietabel het probleem was, wordt de schijf soms direct gekoppeld nadat First Aid is voltooid. Geen drama. Nou ja, minder drama.
Methode 2: Stop een vastgelopen fsck-proces
Als de schijf is losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen, start macOS vaak op de achtergrond een controle van het bestandssysteem. Soms loopt die vast en blokkeert het koppelen. Ik heb dit een paar keer meegemaakt.
1. Open Terminal via Programma's en daarna Hulpprogramma's.
2. Voer sudo pkill -f fsck in
3. Druk op Enter.
4. Typ je Mac-wachtwoord. Je ziet de tekens niet tijdens het typen, wat de eerste keer altijd vreemd voelt.
Als fsck was vastgelopen, verschijnt de schijf vaak een paar seconden later.
Methode 3: Reset NVRAM en SMC op Intel-Macs
Ik begin hier niet mee, maar als je poorten zich vreemd gedragen, heeft dit geholpen. Op Macs met Apple silicon regelt een normale herstart meestal zelf al de reset op laag niveau.
Voor NVRAM:
1. Schakel de Mac uit.
2. Zet hem weer aan.
3. Houd meteen Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.
Voor SMC op Intel:
1. Schakel uit.
2. Koppel de stroom 15 seconden los.
3. Sluit hem weer aan.
4. Wacht 5 seconden.
5. Zet hem aan.
Op sommige MacBooks is de gebruikelijke combinatie Shift + Control + Option + Power gedurende 10 seconden. Apple heeft dit per model wat aangepast, dus als dat bij jouw model anders werkt, controleer dan de stappen voor jouw exacte model.
Methode 4: Probeer een handmatige koppeling in Terminal
Wanneer Schijfhulpprogramma weigert te helpen, geeft Terminal soms een duidelijker antwoord. Op zijn minst vertelt het je waarom het koppelen is mislukt.
1. Open Terminal.
2. Voer diskutil list uit
3. Zoek je schijf en noteer de identificatie, iets als disk4s1
4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit en vervang dit door jouw identificatie.
Als het werkt, zal Terminal zeggen dat het volume is gekoppeld. Als het mislukt, lees dan de foutmelding. Die wijst meestal op het bestandssysteemprobleem in plaats van het te verbergen achter een vage pop-up.
Als niets werkt
Op dat moment stop ik met proberen het bestandssysteem te redden en formatteer ik de schijf opnieuw. Selecteer in Schijfhulpprogramma de schijf, klik op Wis en kies de indeling op basis van hoe je die gebruikt.
APFS alleen voor Mac.
exFAT als je de schijf op zowel Mac als Windows nodig hebt.
Voer eerst het herstel uit. Ik weet dat dat vanzelfsprekend klinkt, maar als je al een uur in Schijfhulpprogramma zit te rommelen, wordt het makkelijk om uit frustratie op Wis te klikken. Doe dat niet als de bestanden nog steeds belangrijk zijn.
Als het soms in Schijfhulpprogramma verschijnt, zou ik 2 minuten besteden aan uitzoeken of de Mac de hardware ziet of alleen een kapot volume.
Open Systeeminformatie en daarna USB of Thunderbolt. Als de schijf daar verschijnt met de grootte en de naam van de fabrikant, dan werken de behuizing en de poort. Als dat niet zo is, zou ik eerder de printplaat van de behuizing verdenken dan de schijf zelf. Hier ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Opnieuw formatteren zou niet mijn volgende stap zijn, tenzij de data niets waard zijn.
Een paar dingen die het proberen waard zijn en anders zijn:
-
Test de schijf op een andere Mac of een Windows-pc.
Als Windows hem leest, dan is de ondersteuning van het bestandssysteem in macOS het probleem. NTFS-schijven vertonen op de Mac vaak vreemd gedrag. -
Controleer de aankoppelstatus in Terminal.
Voer uit:
diskutil info /dev/diskX
Let op File System Personality, Mount Point en Read-Only Media.
Als er alleen-lezen of niet-ondersteund staat, beperkt dat de oorzaak snel. -
Koppel hem alleen-lezen aan.
Voer uit:
sudo mkdir /Volumes/testdrive
sudo mount -o rdonly -t exfat /dev/diskXs1 /Volumes/testdrive
Vervang exfat door het bestandssysteem als dat nodig is. Dit werkt soms wanneer Finder weigert. Het is een beetje nerdy, maar het heeft me al twee keer gered. -
Probeer een andere behuizing of SATA-naar-USB-adapter.
Ik heb dode behuizingen een gezonde schijf dood laten lijken. Heel gebruikelijk bij oudere WD- en Seagate-portables. -
Kijk in Console terwijl je hem aansluit.
Zoek naar I/O-fouten, diskarbitrationd of uitwerpberichten. Herhaalde I/O-fouten betekenen meestal defecte hardware, geen Mac-glitch.
Als de bestanden belangrijk zijn, gebruik dan Disk Drill of een ander recoveryhulpmiddel vóór meer reparatiepogingen. Als de schijf steeds de verbinding verbreekt, stop dan met eraan prutsen. Defecte schijven worden snel erger.
Ook bevat deze thread goede Mac-specifieke probleemoplossing voor een schijf die niet op de Mac verschijnt: een externe harde schijf repareren die niet op je Mac wordt aangekoppeld
Beste zoekformulering voor dit probleem:
hoe je een externe harde schijf repareert die niet op de Mac wordt aangekoppeld, tips voor gegevensherstel en stappen voor probleemoplossing
Als je plaatst wat Schijfhulpprogramma zegt bij S.M.A.R.T. en het exacte formaat, APFS, exFAT, NTFS, enzovoort, kunnen mensen hier het waarschijnlijk vrij snel verfijnen.
Als het soms verschijnt in Schijfhulpprogramma, zou ik stoppen met focussen op “hoe koppel ik het aan” en beginnen met vragen “loopt de bridgeboard, stroomvoorziening of het bestandssysteem vast?” Dat is het beslissende punt.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer, maar ik zou één ding sterker benadrukken: blijf niet steeds opnieuw koppelen/repareren proberen als de schijf halverwege een scan loskoppelt, klikt of verdwijnt. Zo verandert een herstelbare schijf in een presse-papier.
Een paar dingen die ze niet echt hebben behandeld:
-
Controleer de voedingssituatie van de behuizing
Sommige 2.5’-schijven doen vreemd met alleen busvoeding, vooral via adapters. Als het een desktop-externe schijf is, zorg dan dat de voedingsadapter de originele is. Als hij draagbaar is, probeer dan alleen ter test een USB-hub met eigen voeding. Ja, hubs zijn vaak het probleem, maar soms lossen ze ook ondervoede schijven op. Irritant, maar waar. -
Probeer Veilige modus op de Mac
Opstarten in Veilige modus kan externe bestandssysteem-rommel, oude NTFS-drivers, login-items en achtergrondextensies uitsluiten die het koppelgedrag verstoren. Als hij daar koppelt, is de schijf mogelijk prima en is macOS het rommelige deel. -
Controleer op niet-ondersteunde bestandssysteemdrivers
Als deze schijf ooit is gebruikt met Paragon, Tuxera, WD-software, Seagate toolkit-rommel, enz., verwijder of update dat spul dan. Ik heb oude NTFS-drivers schijven half-zichtbaar en totaal onbruikbaar zien maken. -
Voer dit uit in Terminal:
log stream --predicate 'process == 'diskarbitrationd' --info
Sluit daarna de schijf aan. Dit geeft nuttigere realtime-koppelfouten dan de gebruikelijke “nee” van Finder. -
Probeer een andere gebruikersaccount op je Mac
Klinkt dom, maar Finder-voorkeuren en zijbalkinstellingen kunnen vreemd worden. Als hij daar koppelt, is je hoofdaccount het probleem, niet de schijf.
Als de bestanden belangrijk zijn, herstel ze dan eerst. Disk Drill is nog steeds een van de praktischere opties op de Mac wanneer de schijf wordt gedetecteerd maar niet wil koppelen. Ook de moeite waard om dit te bekijken als je een duidelijke uitleg wilt over het herstellen van bestanden van een schijf die niet wil openen op macOS: hoe gegevens te herstellen van een externe harde schijf die niet wil koppelen op Mac
Als je plaatst:
- type bestandssysteem
- exacte fout in Schijfhulpprogramma
- of hij verschijnt in Systeeminformatie
- of hij onder belasting loskoppelt
…dan kunnen mensen het vrij snel beperken.