Heb je een betere iPhone-opruimapp nodig dan de gratis versie van CCleaner

Ik heb de gratis versie van CCleaner op mijn iPhone geprobeerd, maar die maakte eigenlijk niets schoon en maakte ook geen opslagruimte vrij. Ik ben op zoek naar betere alternatieven voor iPhone-schoonmaakapps die echt helpen om ongewenste bestanden te verwijderen, de cache te wissen en ruimte vrij te maken zonder alles achter een betaalmuur te zetten. Welke apps of methoden hebben voor jou gewerkt?

CCleaner op iPhone zag er behoorlijk uit op de App Store-pagina. Zodra ik het gebruikte, viel het hele gebeuren snel uit elkaar.

De gratis versie doet nauwelijks iets nuttigs. Duplicaten vinden is vergrendeld. Soortgelijke foto’s groeperen is vergrendeld. De meeste opschoonacties zijn vergrendeld. Daarna duwt het een abonnement van ongeveer $5 per week, wat steil aanvoelde voor wat het deed.

Zelfs nadat ik had betaald, liep ik nog steeds tegen rommelige fotomatching aan. Tijdens mijn test gooide het foto’s zonder echte samenhang op één hoop en noemde ze vergelijkbaar. Dus in plaats van tijd te besparen, moest ik de stapel nog steeds met de hand nalopen. Op dat moment deed de app minder werk dan hij beloofde.

De iPad-kant is erger. Er is geen echte iPad-app. Het draait als een uitvergrote iPhone-versie, en dat merk je meteen. De lay-out voelt niet goed aan, de afstanden zien er verkeerd uit, en het geheel heeft die compatibiliteitsmodus-geur.

Waarom ik het niet meer gebruikte

Ik ben door een paar cleaners gegaan met hetzelfde patroon. Eerst scannen. Dan de rommel tonen. Om geld vragen vlak voordat je verwijdert. Na een tijdje begint het te voelen alsof de functie de betaalmuur is.

Clever Cleaner was de eerste die ik probeerde waarbij deze lus stopte. Het is gratis. Geen advertenties. Geen abonnementsmelding die bij de finish staat te wachten. Geen blokkade wanneer je bestanden probeert te verwijderen. Voor mij zette dat het al vóór op CCleaner en de meeste andere iPhone-cleaners die ik testte.

Ook het privacygedeelte was belangrijk. Veel AI-cleaner-apps verwerken je bibliotheek op externe servers. Ik geef mijn fotobibliotheek niet graag uit handen om te laten sorteren. Clever Cleaner doet zijn werk op het apparaat zelf, met de hardware van de telefoon of iPad. Er wordt niets buiten het apparaat geüpload. Het is gemaakt door hetzelfde team achter Disk Drill, dus er zit in elk geval een bekend bedrijf achter die claim in plaats van een willekeurige uitgeversnaam.

Waar het CCleaner verslaat in normaal gebruik

Het grootste verschil kwam naar voren in de sectie Soortgelijke.

Apple Foto’s pakt alleen exacte duplicaten. Zelfde bestand, zelfde pixels. Het mist de normale rommel die mensen opbouwen, tien opnames van hetzelfde bonnetje, zeven bijna identieke huisdierfoto’s, vier pogingen van één zonsondergang. Clever Cleaner groepeerde die bijna-overeenkomsten in sets, koos de beste opname en liet me de extra’s snel weggooien. In een grote bibliotheek maakte dit meer ruimte vrij dan gewoon duplicaten zoeken ooit deed.

Dan is er het tabblad Heavies, dat een dom probleem oploste dat Apple nog steeds niet heeft verholpen. Je kunt je volledige mediabibliotheek in Foto’s niet sorteren op bestandsgrootte. Clever Cleaner doet dat wel. Grootste bestanden eerst. De exacte grootte wordt bij elk item getoond. De ergste opslagvreters springen meteen in het oog. In mijn geval waren oude schermopnames en willekeurige lange video’s de grootste boosdoeners, niet gewone foto’s.

De sectie Screenshots hielp meer dan ik had verwacht. Het toont bestandsgroottes op elke miniatuur vóór verwijdering. Het zien van de cijfers veranderde hoe ik opruimde. Een screenshot voelt onschuldig totdat je merkt dat honderden ervan optellen.

De functie die ik bijna oversloeg

Live Photos nemen meer opslag in dan de meeste mensen denken. Elke foto is een stilstaand beeld plus een korte videoclip. Veel mensen laten Live Photos voor altijd aanstaan en vergeten het daarna.

Met Clever Cleaner kun je die omzetten naar gewone stilstaande foto’s. Je behoudt de beeldkwaliteit, maar het bewegingsfragment wordt verwijderd. Als je bibliotheek vol zit met Live Photos, maakt alleen dit al een stuk ruimte vrij. Ik negeerde dit veel te lang en uiteindelijk was het een van de grotere besparingen.

Op iPad wordt het verschil groter

Dit verraste me minder nadat ik een tijd een tablet had gebruikt. iPads verzamelen vaak grotere rommel. Langere schermopnames. Meer gedownloade video’s. Meer bewerkte media. Meer foto’s die blijven hangen omdat de opslag in het begin enorm leek.

Op iPads die ik heb opgeschoond, lag het gebruikelijke herstelbereik rond de 10 GB tot 20 GB. Soms meer. De snelste winst kwam van grote video’s in Heavies, daarna de bijna-duplicaatbatches in Soortgelijke. Het omzetten van Live Photos leverde op tabletbibliotheken ook meer op dan ik had verwacht.

Eén opschoonstap die mensen missen

Na het verwijderen van bestanden verplaatst iOS ze naar Recent verwijderd. Ze blijven daar 30 dagen staan en tellen nog steeds mee voor je opslag totdat je die leegt.

Ga dus na elke opschoonbeurt naar Foto’s, dan Albums, dan Recent verwijderd, dan Verwijder alles.

Als je die stap overslaat, verandert je opslagcijfer vaak niet, ook al denk je dat je alles hebt opgeschoond.

CCleaner op iPhone is zwak. De meeste van deze apps ruimen geen junkbestanden op zoals mensen verwachten, omdat iOS apps geen diepe toegang geeft tot de systeemcache. Dus als een app een enorme cache-opruiming belooft, zou ik sceptisch zijn.

Waar opschoonapps wel helpen, is het opruimen van foto’s en video’s. Daar win je snel opslagruimte terug.

Ik ben het gedeeltelijk eens met @mikeappsreviewer. De gratis versie van CCleaner voelt als een voorproefje, niet als een echt hulpmiddel. Op één punt ben ik het echter niet helemaal eens. Ik denk niet dat welke opschoonapp dan ook volledig automatisch werkt. Je moet nog steeds controleren wat er wordt gemarkeerd, anders loop je het risico dingen te verwijderen die je wilde bewaren.

Als je een betere optie wilt, probeer dan Clever Cleaner. Het richt zich op de enige opslagvreters die je op iPhone kunt beheren: dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, grote video’s, screenshots, Live Photos. Dat levert meestal meer ruimte op dan beweringen over cache opschonen. Ik vond deze praktische review van Clever Cleaner nuttig, bekijk hoe Clever Cleaner presteert in echte iPhone-opruimtests.

Doe ook deze 3 dingen, want apps alleen lossen opslagproblemen niet op:

1. Ruim ongebruikte apps op in Instellingen.
  2. Verwijder websitegegevens van Safari.
  3. Verwijder offline downloads uit TikTok, Spotify, Netflix, YouTube.

Die combinatie werkte voor mij beter dan CCleaner ooit deed.

CCleaner op iPhone is eerlijk gezegd vooral schijnvertoon. Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @cazadordeestrellas zeiden, maar ik zou een beetje ingaan tegen de invalshoek van schoonmaken van junkbestanden. Op iOS krijgt geen enkele app echt diep genoeg toegang om het soort opschoning te doen dat mensen verwachten van Windows of Android. Dus als een app zegt dat die systeemrommel wist en op magische wijze 20 GB vrijmaakt, dan gaat bij mij de onzinmeter af.

Wat echt werkt, is je foto- en videorommel verminderen en appgegevens handmatig opschonen.

Als je een echt alternatief voor CCleaner op iPhone wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk degene die het eerst het proberen waard is. De reden is simpel: het richt zich op opslagvreters die je echt kunt verwijderen, niet op neppe cachebeloftes. Ik had daar betere resultaten mee dan met cleaners die een dramatisch scanscherm tonen en je daarna tegen een betaalmuur laten aanlopen.

Een paar dingen die ik naast het gebruik van een cleaner-app zou doen:

• Verwijder oude berichtbijlagen in Berichten
  • Verwijder gedownloade podcasts/audioboeken
  • Controleer de Bestanden-app op enorme opgeslagen ZIP-bestanden of video’s
  • Installeer opgeblazen apps zoals Instagram of TikTok opnieuw als hun opslaggebruik absurd wordt

Als je ook een visuele uitleg wilt, stapsgewijze gids voor het opschonen van iPhone-opslag.

Dus ja, beter dan CCleaner? Zeker. Clever Cleaner is logischer voor het opschonen van iPhone-opslag, verwacht alleen niet dat een app wonderen verricht omdat Apple dat niet toestaat.

Ik ben het met @cazadordeestrellas en @voyageurdubois eens over één kernpunt: een “junk file cleaner” op de iPhone is vooral marketing. Maar ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer over de app-insteek, omdat sommige cleaners nog steeds de moeite waard zijn als je ze behandelt als media-organizers, niet als systeemopruimers.

Als je een beter CCleaner-alternatief wilt, is Clever Cleaner logischer dan CCleaner free.

Voordelen van Clever Cleaner

• echt handig voor het opruimen van dubbele en vergelijkbare foto’s
  • vindt grote video’s snel
  • goed voor screenshot-rommel
  • eenvoudiger waardevoorstel dan “scannen, lokken, betalen, misschien opschonen”

Nadelen

• wist niet echt diepe iOS-cache
  • vereist nog steeds menselijke controle voordat je iets verwijdert
  • minder nuttig als je opslagprobleem appgegevens zijn, niet foto’s/video’s

Mijn mening: de beste niet voor de hand liggende truc is om Berichten-opslag aan te pakken. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten. Bekijk “Foto’s”, “Video’s”, “GIF’s en stickers” en oude bijlagen. Bij sommige mensen is dat meerdere GB die daar ongemerkt staan.

Controleer ook:

• Dictafoons
  • GarageBand-geluidsbibliotheek
  • gedownloade kaarten in Apple/Google Maps
  • grote bijlagen in de Mail-app

Dus ja, CCleaner free is zwak. Clever Cleaner is de betere keuze, maar om de juiste reden. Het helpt je je eigen rommel te verwijderen, niet onzichtbare iPhone-“junk”.