Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt og innså at jeg aldri tok en sikkerhetskopi. Kortet hadde familieopptak som jeg virkelig trenger å gjenopprette, og jeg er redd for at mer bruk kan gjøre ting verre. Hva er de beste måtene å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort uten sikkerhetskopi på, og finnes det et godt gjenopprettingsverktøy som faktisk fungerer?
Jeg gikk gjennom dette en gang med et kamerakort, og det første jeg ville vite var enkelt. Er klippet borte for godt, eller er det fortsatt noe igjen å hente tilbake.
Mesteparten av tiden finnes det fortsatt et opptak.
Når en video blir slettet, blir fildataene ofte liggende på kortet en stund. Det som forsvinner først er oppføringen som peker systemet til den. Selve opptaket blir ofte liggende der til nye data skrives over det. Så de neste minuttene betyr mer enn folk tror.
Slutt å bruke kortet
I det øyeblikket du oppdager at videoen mangler, må du slutte å skrive noe som helst til kortet.
Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det fordi menyen ba deg om det. Jeg har sett folk lage ett kort testklipp og ødelegge sine egne sjanser for gjenoppretting.
Ta kortet ut av kameraet eller opptakeren og la det være i fred til du er klar til å jobbe med gjenopprettingen.
Finn ut om programvare er nok
Noen tilfeller egner seg for et gjenopprettingsforsøk hjemme. Andre gjør det ikke. Jeg ville delt det opp slik.
Programvaregjenoppretting gir mening hvis:
Du slettet filene ved en feil.
Kortet ble formatert.
Kortet vises som RAW.
Du fikk en filsystemfeil.
Videoene forsvant selv om kortet fortsatt ser ut til å fungere.
Jeg ville stoppet og sett etter en gjenopprettingstjeneste hvis:
Kortet er bøyd, sprukket eller har annen fysisk skade.
Datamaskinen din oppdager ikke kortet i det hele tatt.
Kortet mister stadig tilkoblingen.
Enheten rapporterer maskinvarefeil.
Opptakene er viktige nok til at et mislykket forsøk ville kostet mer enn gjenopprettingsgebyret.
Jeg ville ikke fortsatt å kjøre nye skanninger på et skadet kort. Hvis maskinvaren svikter, kan ekstra lesinger gjøre en dårlig situasjon verre.
Lag en fullstendig kopi først
Denne delen blir ofte hoppet over. Jeg mener det er en feil.
Før du skanner etter slettede filer, opprett et diskbilde av kortet. Det gir deg et fullstendig øyeblikksbilde av kortet i dets nåværende tilstand. Hvis det første gjenopprettingsforsøket går galt, har du fortsatt den opprinnelige tilstanden lagret et annet sted.
Mange gjenopprettingsteknikere arbeider fra diskbildet i stedet for å belaste kortet om og om igjen. Det er tregere i starten, men tryggere.
Gjenopprett opptakene med Disk Drill
Bildegjenoppretting er som regel enklere. Video er mer rotete.
På kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer blir ett klipp ofte delt opp i fragmenter over hele kortet. Eldre gjenopprettingsverktøy finner gjerne biter og gir deg deretter en ødelagt fil, eller en fil som åpnes og fryser halvveis. Jeg har opplevd dette med opptak fra actionkamera, og det er irriterende på verst tenkelige måte, fordi filen ser helt fin ut helt til du trykker på avspilling.
Det som hjalp i dette tilfellet var Disk Drill, hovedsakelig fordi modusen Advanced Camera Recovery er laget for fragmentert video. I stedet for å behandle klippet som én ryddig datablock, prøver den å sette sammen filen igjen fra fragmenter. Det er viktig for opptak fra enheter som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende utstyr.
Den grunnleggende prosessen ser slik ut:
Koble til det originale minnekortet med en kortleser.
Åpne Disk Drill.
Velg minnekortet.
Velg Advanced Camera Recovery.
Start skanningen.
Vent til skanningen er ferdig.
Forhåndsvis det den finner.
Lagre de gjenopprettede videoene til en annen disk.
Ikke gjenopprett filene tilbake til det samme kortet. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det.
Test de gjenopprettede videoene
Ikke anta at du er ferdig når skanningen er fullført.
Åpne noen gjenopprettede klipp. Bla gjennom dem. Sjekk begynnelsen, midten og slutten. At et filnavn vises i resultatene betyr ikke at opptaket er intakt. Jeg har sett gjenopprettede videoer spille av i ti sekunder og deretter stoppe opp.
Hvis en fil ikke vil spille av, kan VLC Media Player noen ganger hjelpe. Et dedikert verktøy for videoreparasjon kan også hjelpe, avhengig av hvor skadet filen er.
Hvis du handler raskt, unngår å skrive nye data og gjenoppretter til en annen disk, er sjansene dine vanligvis mye bedre enn de føles der og da.
Ja, mulig, hvis videoene dine ble slettet og ikke overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det viktigste punktet. Slutt å bruke SD-kortet nå. Hvert nytt bilde, hver nye video eller hvert formateringsforsøk reduserer sjansene dine for gjenoppretting.
Der jeg er litt uenig, er dette. Jeg ville ikke gått rett til en lang skanning hvis opptakene betyr mye. Sjekk først kortets tilstand på datamaskinen. Hvis lesing går tregt, kortet kobler fra, eller filkopiering mislykkes, stopp der. Et svakt flash-kort blir raskt verre. Gjentatte skanninger sliter på det.
Min korte liste:
- Bruk en kortleser, ikke kameraet.
- Hvis kortet monteres, kopier hele kortet til PC-en først, eller lag et image.
- Kjør gjenoppretting fra kopien hvis mulig.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.
- Test de gjenopprettede videoene helt gjennom.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de bedre valgene for gjenoppretting av videoer fra SD-kort, spesielt hvis filene kom fra kameraer eller actionkameraer og endte opp fragmentert. Recuva er greit for enkle slettinger, men etter min erfaring går det oftere glipp av ting på exFAT-kort og større videofiler.
Hvis du vil ha en rask ressurs om gjenoppretting av bilder og videoer fra SD-kort, er dette nyttig:
beste programvare for å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort
En ting til som folk hopper over. Sjekk etter skjulte filer før gjenoppretting. På Windows, slå på Vis skjulte filer og Vis beskyttede operativsystemfiler. Noen kameraer og telefoner roter til mappestrukturen, og videoene ligger fortsatt der.
Hvis kortet er sprukket, ikke oppdages, eller ber om å bli satt inn igjen og igjen, vil programvare ikke hjelpe mye. Da er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Dyrt, ja, men familieopptak er vanskelige å erstatte.
Ja, det er mulig, og nei, slettede videoer er ikke alltid borte umiddelbart. Men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @nachtdromer sa: folk fokuserer så mye på gjenopprettingsprogramvare at de glemmer å sjekke om videoen faktisk ble fullført av kameraet i utgangspunktet. Hvis opptaket ble avbrutt, kan filen være der men ødelagt, noe som er et annet problem enn enkel sletting.
Min vurdering:
- slutt å bruke SD-kortet, åpenbart
- ikke la telefonen eller kameraet reparere det
- hvis kortet fortsatt kan åpnes, se først etter merkelige mapper som DCIM, LOST.DIR, PRIVATE eller skjulte AVCHD-/MP4-kataloger
- sorter etter filtype og størrelse, fordi noen ganger har klippet mistet navnet sitt, men ikke dataene
- hvis videoer ble slettet på vanlig måte, bruk gjenopprettingsprogramvare fra en datamaskin, ikke fra kameraet
Jeg er stort sett enig med de andre, selv om jeg er litt mindre overbevist om at hvert tilfelle trenger et fullstendig image først hvis kortet er friskt og slettingen var nylig. Det er ideelt, ja. Obligatorisk hver eneste gang? Nja, ikke alltid. Fortsatt smart hvis opptakene virkelig betyr noe.
For selve gjenopprettingen er Disk Drill et solid valg for videogjenoppretting fra SD-kort, spesielt med større kamerafiler som andre verktøy kan hente tilbake halvt ødelagte. Hvis Disk Drill finner klippene, gjenopprett dem til PC-en din eller en ekstern disk, aldri tilbake til det samme kortet. Test deretter hele videoen, ikke bare de første 5 sekundene, fordi ødelagte filer elsker å late som om de er i orden.
Det er også verdt å lese hvis du vil ha en ryddigere forklaring på denne typen situasjon:
ekte gjenopprettingstilfelle med tapte videofiler på et korrupt SD-kort
Hvis kortet er uleselig, fortsetter å koble til på nytt eller blir ekstremt tregt, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium. Det er grensen der å prøve én ting til vanligvis gjør ting verre.
En liten uenighet med @nachtdromer og @andarilhonoturno: å lage et image først er smart, men hvis kortet er helt stabilt, kan noen ganger én forsiktig skrivebeskyttet skanning være greit. Den større risikoen er at folk kaster bort tid og lar en annen enhet skrive til kortet.
Det jeg ville sjekket som de knapt var inne på: om SD-kortets låsebryter kan settes til skrivebeskyttet før du kobler det til. En billig forholdsregel, men nyttig.
Dessuten er gjenoppretting av slettede videoer og reparasjon av korrupte videoer to forskjellige oppgaver. Hvis filen kommer tilbake, men ikke kan spilles av, har gjenopprettingsprogramvaren gjort sin del. Da kan du trenge reparasjonsverktøy.
Om Disk Drill:
Fordeler
- god til å finne slettede videoer på SD-kort
- håndterer exFAT-kort bedre enn noen grunnleggende verktøy
- nyttig forhåndsvisning og filtrering
- bedre med kameramateriale enn mange lette apper
Ulemper
- dypere skanninger kan ta en stund
- forhåndsvisning er ingen garanti for at hele klippet er intakt
- betalt gjenoppretting for større resultater
- ikke magisk hvis data ble overskrevet
Jeg ville fortsatt plassert Disk Drill nær toppen for denne typen tilfeller, spesielt hvis Recuva bare finner fragmenter eller ingenting nyttig.
Og ja, lagre gjenopprettede filer et annet sted, og se faktisk gjennom hele klippene. Mange gjenopprettede videoer feiler halvveis.