Windows sa plutselig at USB-stasjonen min måtte formateres før jeg kunne åpne den. Jeg klikket på formater, og nå er alle bildene mine og arbeidsfilene borte. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon i Windows på uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg gjorde dette med en av USB-pinnene mine for en stund siden, og ja, den magen-synker-følelsen kommer fort. Likevel betyr ikke en formatering alltid at filene dine er borte for godt. Mye avhenger av hvilken type formatering som skjedde, og om du fortsatte å bruke stasjonen etterpå.
Første steg, slutt å røre flash-stasjonen. Ikke kopier nye ting over på den. Ikke formater den igjen. Hopp over reparasjonsverktøy som CHKDSK foreløpig. Hver skriving til stasjonen øker sjansen for at gamle fildata blir erstattet, og når det området er overskrevet, er gjenoppretting umulig.
En ting folk blander sammen hele tiden, du kan ikke angre en formatering. Det finnes ingen enkel angreknapp for det. Filsystemet bygges opp på nytt, og gjenopprettingsapper jobber rundt dette ved å skanne den rå lagringen etter gjenværende fildata og sette dem sammen igjen. Så formateringen består, men filene dine kan fortsatt ligge der.
Det som skjedde under formateringen betyr veldig mye:
- Hurtigformatering
Dette blir vanligvis ferdig raskt, ofte på sekunder. Beste tilfelle. På Windows bygger det ofte opp filsystemet på nytt uten å slette det gamle filinnholdet med en gang. Hvis du sluttet å bruke USB-en umiddelbart, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. - Full formatering
Dette tar lengre tid. På nyere Windows-systemer skriver en full formatering vanligvis over hele stasjonen. Hvis det er det som ble kjørt, går programvarebasert gjenoppretting ofte dårlig, hvis det i det hele tatt fungerer. - Formatering gjort av en annen enhet
Kameraer, TV-er, dashbordkameraer, konsoller og lignende utstyr gjør ofte en hurtigformatering. Jeg har sett at slike kan gjenopprettes oftere enn folk forventer.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Det som fungerte best for meg var Disk Drill. Det håndterer filsystemene du vanligvis ser på flash-stasjoner, som FAT32, exFAT og NTFS, og det sorterer resultatene godt nok til at du ikke må grave gjennom et enormt rot.
Dette er prosessen jeg ville brukt:
- Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk. Ikke installer det på den formaterte USB-en.
- Koble til flash-stasjonen og åpne appen.
- Velg USB-en fra enhetslisten.
- Klikk på Søk etter tapte data, og velg deretter Universell skanning hvis du blir spurt. For formaterte stasjoner pleier dette å være riktig valg siden det kjører flere skannemetoder samtidig.
- La skanningen fullføres. Du kan se gjennom filer under skanningen, men jeg ville ventet. Det dukker ofte opp mer senere, og jeg har sett folk gå glipp av halvparten av resultatene sine ved å stoppe for tidlig.
- Sjekk de funne filene etter kategori. Bilder, videoer, dokumenter, lyd, arkiver. Du kan også filtrere etter størrelse, dato, filtype eller søke etter navn når navnene fortsatt er intakte.
- Forhåndsvis alt viktig før du gjenoppretter det. Hvis et bilde åpnes, eller et dokument vises riktig, er sjansene for den filen ganske gode.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon, ikke tilbake på samme USB. Å skrive gjenopprettede data til den originale pinnen risikerer å slette andre filer som fortsatt kan gjenopprettes.
Hvis flash-stasjonen oppfører seg ustabilt, med lesefeil, tilfeldige frakoblinger eller rare pauser, lag et bilde av den først og skann bildet i stedet. Den delen betyr mer enn folk tror. Det er tryggere å jobbe fra en kopi, spesielt hvis maskinvaren begynner å svikte.
Du vil også støte på massevis av innlegg som sier at du skal bruke ledetekstverktøy som CHKDSK eller ATTRIB. Jeg ville ikke startet der etter en formatering.
- CHKDSK
Det er for filsystemreparasjon, ikke filgjenoppretting etter formatering. Hvis stasjonen er i dårlig stand, kan det endre strukturer på disken og gjøre gjenoppretting vanskeligere. - ATTRIB
Dette hjelper med skjulte filer, ofte etter skadevare eller problemer med filattributter. Det gjør ingenting for filer som er fjernet ved formatering.
Jeg ville bare sett på disse verktøyene hvis formateringen aldri ble fullført, eller hvis USB-en sviktet midt i prosessen og etterlot filsystemet i en halvveis ødelagt tilstand. Ellers, gjenopprett først. Fiks senere.
Hvis stasjonen ikke oppdages i det hele tatt, fortsetter å koble fra hvert fåtall sekunder, viser feil kapasitet eller ser fysisk skadet ut, kan problemet være maskinvaren, ikke bare formateringen. I så fall er gjentatte skanneforsøk risikable. Hvis filene betyr noe, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Så ja, gjenoppretting fra en formatert flash-stasjon er ofte mulig, særlig etter en hurtigformatering. De to store faktorene er type formatering og om du skrev noe nytt til stasjonen etterpå. Hvis det var en hurtigformatering, og du lot USB-en være i fred, kan du få tilbake det meste, noen ganger alt.